Gå til innhold

Oljetyper vanlig kjøring VS banekjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange på forumet her som kjører turbobiler og andre trimmede biler, mange har også biler med gøy ytelse fra fabrikk.

Personlig har jeg en gammel slitt M20 turbomotor i min sommerbil, men jeg er litt usikker på oljetype jeg bør kjøre på.

Jeg mistenker helsyntetisk olje på bilen min er for tynn å renner rett gjennom. Så delsynt. er kanskje et bedre valg til vanlig kjøring?

Når det kommer til banekjøringa og motoren skal piskes på stram vaier nesten konstant er det vel bedre med en tjukkere olje igjen 20-50w f.eks. da en tynnere olje vil bli for tynn ved banekjøring.

Det mine kunnskaper sier meg nå er da at ved vanlig kjøring på sommer, med butikkjøring, kø, langturer og litt gassing vil min bil klare seg best med del.synt.

for å så skifte til en tjukkere olje når banekjøring står for tur.

Hva gjør andre å hva mener dere? :)

Skrevet

Skal prøve og forklare litt enkelt her. En mineralsk/delsyntetisk eller helsyntetisk olje med samme viskositet f.eks 10w/60. vil ha tilnærmet samme tykkelse ved normal abeidstemperatur 70"c +. Altså i utgangspunktet like gode men. En syntetisk olje vil beholde omtrent samme tykkelse uavhengig av temperatur og dermed komme raskt fram til smørepunktene ved kald motor samtidig som den ikke mister egenskapene/smørefilmen ved kritiske temperaturer 120"c +. Som igjen fører til økt oljeforbruk på en litt sliten motor.

Mineralsk og delsyntetisk olje blir gradvis tykkere ved lave temperaturer og medfører derfor større slitasje ved kaldstart da de bruker lengre tid fram til smørepunktene samtidig som de mister egenskapene ved høye temperaturer. Det optimale ved ekstrem banekjøring (noe som i utgangspunktet ikke forekommer på treffene rundt om i landet,da ingen av kjørepassene varer lenge nok) vil da være og ha en ren 60 olje som da vil gi høyest oljetrykk og best beskyttelse av vitale deler i motoren ved høy temperatur/turtall :?

Skrevet
Skal prøve og forklare litt enkelt her. En mineralsk/delsyntetisk eller helsyntetisk olje med samme viskositet f.eks 10w/60. vil ha tilnærmet samme tykkelse ved normal abeidstemperatur 70"c +. Altså i utgangspunktet like gode men. En syntetisk olje vil beholde omtrent samme tykkelse uavhengig av temperatur og dermed komme raskt fram til smørepunktene ved kald motor samtidig som den ikke mister egenskapene/smørefilmen ved kritiske temperaturer 120"c +. Som igjen fører til økt oljeforbruk på en litt sliten motor.

Mineralsk og delsyntetisk olje blir gradvis tykkere ved lave temperaturer og medfører derfor større slitasje ved kaldstart da de bruker lengre tid fram til smørepunktene samtidig som de mister egenskapene ved høye temperaturer. Det optimale ved ekstrem banekjøring (noe som i utgangspunktet ikke forekommer på treffene rundt om i landet,da ingen av kjørepassene varer lenge nok) vil da være og ha en ren 60 olje som da vil gi høyest oljetrykk og best beskyttelse av vitale deler i motoren ved høy temperatur/turtall :?

trur jeg også vill si tusen takk for den..

Skrevet

hmmm.... ok. var akkurat å kjøpte olje og filter til vinterbilen med m20 motor. gikk da for castrol sin delsynt. begrenet for motorer som har gått 100k + å regner med det bør være midt i blinken for den bilen. sommerbilen med turbo m20 er jeg derimot litt usikker på hva skal kjøres på. vil ikke helsynt. renne rett igjennom på denne motoren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...