Jump to content

Veiledning for ombygging. 318i -> 325tic

Recommended Posts

Posted

Driver for tiden å bygger en 2.5 liter som jeg skal ha nedi min 318i e36 sedan. Har fått masse veiledning når det gjelder at jeg må forsterke bremsene mine og skaffe meg 6cyl fjærer og dempere.

Det jeg ennå er veldig usikker på er mellom- og drivakslinger.. Hører mye skryt om at bmw "bygger for å tåle 3x hk enn det den egenlig har". Greit nok det, men betyr det da at jeg kan bruke mine orginale mellom og drivakslinger på min turbo matede 2.5 liter.. Denne vil jo ha oppimot 300hk.

Noen som har noen tips her?

Posted

Jeg kjører med "rundt" 210-220hk/320Nm på mellomaksling, diff og drivakslinger som er fra en 520i med originalt 129hk/175Nm. Det har holdt fint så langt, og jeg er ikke forsiktig i det hele tatt, men man bør nok være forberedt på at det ikke vil holde til evig tid.

300 turbohester på 318-drivverket hadde jeg vært skeptisk til. Dessuten bør du jo finne noe som passer overens med girkassen og diffen du velger. Hvorfor ikke skaffe det komplett fra en 325i?

Posted

Ville nok anbefale diff og mellomaksling fra en 325 da denne er en del kraftigere enn den som står på 316, 318 og 320. Viss du bytter diff, så må du jo bytte drivakslinger også da det ikke passer fra "lille" diffen.

• 4 weeks later...