Gå til innhold

E36 Problemer med kjølesystemet?


bobben
 Share

Anbefalte innlegg

Har en Bmw e36 320i 94 mod som jeg har problemer med at jeg ikke får varmluft ut av varmluftsapparatet i bilen, selv om motoren er varm, og samtidig når motoren står på tomgang tar det ikke lange tiden før måleren viser at motoren er for varm.

Har kontrollert at det er nok kjølevæske, og radiatorviften går som den skal, så lurer litt på om noen har noen kloke ideer til hva som kan være gale, kan det være luft i systemet?, eller termostaten?

Alle ideer og tanker mottas med et stort takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er luft i systemet mener jeg.

var samme problemet på bilen til en kamerat.

du må løsne lufteskruven på radiatoren og fyll på frostveskedonken helt full til det ikke kommer mere luft i lufteskruven.

du kan også åpne lufteskruven og påfyllings toppa å ha varmaparatet på full varme og ruse opp motoren opp til ca 2000 og vent på at lufa er borte.

obs: pass på at ikke du går tom for kjøleveske da.

mvh kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok luft, ja.

Hvis du tar av lokket på kjølevæske beholderen mens motoren går så skal det være en kontrollstråle som kommer inn fra ene sida øverst i beholderen. Skru av forsiktig, det kan sprute! Hvis det ikke er noen stråle der er det luft i systemet. Du kan også bruke denne metoden for å sjekke at du har luftet skikkelig.

Jeg ville sjekket for lekkasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar, er nok luft i systemet ja. Var ute å kontrollerte tidligere idag, og fikk fylt på 4 liter med kjølevæske mens jeg luftet. og enda var det ikke nok til å bli kvitt all luften.

Takker for kjapp respons

Bare så det er sagt så skal bilen IKKE svive når du lufter systemet..

Sett bilen i litt oppover bakke med fronten opp, så vannet kommer inn i kjøleanlegget..Løsne deretter på lufteskruen, fyll kjølevæske til du ser det kommer opp lufthullet, og vips så skal bilen være grei igjen, kan hende du må gjøre dette er par ganger..Bare husk å ikke starte bilen med ekspansjonslokket eller lufteskruen av, da suger den inn luft igjen med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den metoden er riktig nå du fyller på kjølevæske.

Det er ikke alltid det er nok for å få ut all luft. Da må du løsne på lufteskruen mens motoren går, gjerne med opparbeidet trykk i systemet og litt turtall, for å slippe ut resterende luft inntil det bare kommer væske. Lufteskruen er for å slippe luft ut, ikke inn.

Den suger ikke inn luft gjennom ekspanssjonstanken så lenge det er væske på den. Hvordan skal du få sett kontrollstrålen uten å ta av lokket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den metoden er riktig nå du fyller på kjølevæske.

Det er ikke alltid det er nok for å få ut all luft. Da må du løsne på lufteskruen mens motoren går, gjerne med opparbeidet trykk i systemet og litt turtall, for å slippe ut resterende luft inntil det bare kommer væske. Lufteskruen er for å slippe luft ut, ikke inn.

Den suger ikke inn luft gjennom ekspanssjonstanken så lenge det er væske på den. Hvordan skal du få sett kontrollstrålen uten å ta av lokket?

Jeg har gjort dette på min BMW da jeg byttet vannpumpe..

Prøvde akkurat på samme måte som det sies her, men fikk det aldri til å fungere, så jeg ringte til Bavaria, og det var forklaringen jeg fikk..

Det viste seg å fungere helt greit på min iallfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar, er nok luft i systemet ja. Var ute å kontrollerte tidligere idag, og fikk fylt på 4 liter med kjølevæske mens jeg luftet. og enda var det ikke nok til å bli kvitt all luften.

Takker for kjapp respons

Bare så det er sagt så skal bilen IKKE svive når du lufter systemet..

Skal den ikke?? Kødder du? Har hørt at motoren skal være driftsvarm, stå i oppoverbakke osv... Ehm..blei skeptisk nå jeg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firesylindrede motorer er litt vanskeligere. Der må du stå i oppoverbakke, klemme på noen slanger og kanskje noe mer. Jeg kjenner ikke alle detaljene, har aldri hatt firer.

Jeg luftet sekseren min ved å fylle på kjølevæske mens bilen sto i oppoverbakke med motoren av og varmeapparatet på fullt til det ikke lenger kom luft ut av lufteskruen. I løpet av dag 1 med hard banekjøring gikk temperaturmåleren over normalen. All luft var altså ikke borte.

Neste dag luftet jeg ved å løsne lufteskruen med motoren på 2000 omdr og varmeapparatet på fullt. Det kom ut mer luft. Tok til slutt av lokket på ekspanssjonstanken mens motoren gikk på tomgang for å sjekke at kontrollstrålen var der. Etter dette holdt temperaturmåleren seg på normalen hele dag 2 på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det samme som du sier, gir gassen opp til et par tusen RPM og løsner skrua. Da kom all lufta vil jeg tro.

Men har merka at når jeg vil ha kaldluft opp på ruta, så er det varmt på førersiden og kaldt på andre sida.Er dette et tegn på det fremdeles er luft i systemet? Eller har jeg glemt noen kontakter da jeg for en stund siden hadde ute hele viftekonsollen... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar, er nok luft i systemet ja. Var ute å kontrollerte tidligere idag, og fikk fylt på 4 liter med kjølevæske mens jeg luftet. og enda var det ikke nok til å bli kvitt all luften.

Takker for kjapp respons

Bare så det er sagt så skal bilen IKKE svive når du lufter systemet..

Skal den ikke?? Kødder du? Har hørt at motoren skal være driftsvarm, stå i oppoverbakke osv... Ehm..blei skeptisk nå jeg :?

Jeg kan bare sitere fra det som ble sagt til meg fra Bavaria, har en E36 325 bare så det er sagt.. Men det fungerte fint for min del.. Og vil tro at de på Bavaria har gjort det endel ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...