Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

....eller, det føles iallfall sånn :-)

Leverte 325en til firehjulskontroll hos min lokale BMW forhandler etter at jeg opplevde at den fikk _veldig_ dårlig grep med vinterhjula på vått føre. Om det var litt vann i hjulsporene så seilte den avgårde med en gang noe som førte til en del ekle situasjoner.

Uansett, dette skal vel være en operasjon til 1000-1500 kroner. Så ringte selvfølgelig verksmesteren meg med en oppdatering og jeg følte meg litt som pondus i stripene med mekanikeren: http://www.dagbladet.no/tegneserie/pondus/?1163199600 :-D Det ene og det andre av foringer og oppheng måtte byttes og da var vi snart oppe i 8000 spenn istedenfor. Her var det bare å bite i det sure eplet...

Henta bilen i går og har nettop kjørt til Oslo og må si at dette var faktisk verd pengene! All risting i rattet(som jeg trodde kom av dårlig balanserte vinerhjul) er borte. Ingen problemer med veigrepet. Sitter MYE tightere i kurver. Ingen smell i bakdemperene ved kjøring i humper osv osv.

Tror nok jeg hadde blitt vant med at bilen seilte litt, for nå merket jeg bare at alt føltes mye mer presist.

Skrev bare dette som et tips til andre som synes bilen lever litt sitt eget liv på veien. En kan bli vant med mye når ting skjer gradvis!

Nå gleder jeg meg bare til å få på nye(for meg) 17" med 225 sommerdekk om noen måneder :-)

Skrevet

Merkelig at den gikk gjennom EU-kontroll med de manglene du beskriver... :? Synes alltid de finner en eller annen foring, bærekule, styreledd, whatever, på EU-kontroll som må byttes når jeg har en bil inne. :wink:

Skrevet
Merkelig at den gikk gjennom EU-kontroll med de manglene du beskriver... :? Synes alltid de finner en eller annen foring, bærekule, styreledd, whatever, på EU-kontroll som må byttes når jeg har en bil inne. :wink:

Litt overraska selv ja, men bytta begge bærekulene foran før EU-kontrollen(gjorde det på samme verksted), da det var det eneste jeg fikk beskjed om måtte fikses.

Men på den andre side, skal slitte/dårlige foringer kunne føre til stryk på EU-kontroll?

(Skal sjekke kvitteringen etterpå, for det var jo snakk om mere enn bare foringer)

Skrevet
....eller, det føles iallfall sånn :-)

Leverte 325en til firehjulskontroll hos min lokale BMW forhandler etter at jeg opplevde at den fikk _veldig_ dårlig grep med vinterhjula på vått føre. Om det var litt vann i hjulsporene så seilte den avgårde med en gang noe som førte til en del ekle situasjoner.

Uansett, dette skal vel være en operasjon til 1000-1500 kroner. Så ringte selvfølgelig verksmesteren meg med en oppdatering og jeg følte meg litt som pondus i stripene med mekanikeren: http://www.dagbladet.no/tegneserie/pondus/?1163199600 :-D Det ene og det andre av foringer og oppheng måtte byttes og da var vi snart oppe i 8000 spenn istedenfor. Her var det bare å bite i det sure eplet...

Henta bilen i går og har nettop kjørt til Oslo og må si at dette var faktisk verd pengene! All risting i rattet(som jeg trodde kom av dårlig balanserte vinerhjul) er borte. Ingen problemer med veigrepet. Sitter MYE tightere i kurver. Ingen smell i bakdemperene ved kjøring i humper osv osv.

Tror nok jeg hadde blitt vant med at bilen seilte litt, for nå merket jeg bare at alt føltes mye mer presist.

Skrev bare dette som et tips til andre som synes bilen lever litt sitt eget liv på veien. En kan bli vant med mye når ting skjer gradvis!

Nå gleder jeg meg bare til å få på nye(for meg) 17" med 225 sommerdekk om noen måneder :-)

Igjenn bevis på at vedlikehold utover oljeskift og div.filterbytte er viktig!

Eu-godkjenning er bingo alt etter hvilket verksted som benyttes.

Godt å høre at du følte det var verdt pengene,ingen ting er bedre enn en velholdt og god bil :wink:

Skrevet
Men si meg... hvordan har du klart å akkumulere 8000 kr i reperasjoner på understell? Jeg mener, det er jo EU-kontroll på bilen annenhvert år :shock:

Trodde EU-kontroll var hvert fjerde år jeg. Eller er dette på biler som er nyere enn så og så mange år?

Skrevet

Det er på nyere biler at det hvert fjerde år ja. Ellers er det hvert 2. år. Lurer forresten på om ikke det bare er 4 år fra bilen er ny og deretter hvert 2. år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...