Gå til innhold

Stemmer km overens med slitasje på denne bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderere å kjøpe en 320i, 1997 model som har gått under 100 000 km. Har derfor hatt den på naf test, og her er noe av det som må repareres:

Opphengskuler foran, For stor slitasje; venstre side.

Anmerkning:

Drivrem generator: Noe sprukket.

Glassrute: Slitt frontrute.'

Personer jeg har snakket med mener at opphengskulene og ruten ikke burde være så slitt som det kommer frem i rapporten etter 100 000 km.

Kan det være grunn til å uroe seg for at trip telleren har blitt tuklet med?

Bilen har gått i utlandet i 3-4 år.

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Vurderere å kjøpe en 320i, 1997 model som har gått under 100 000 km. Har derfor hatt den på naf test, og her er noe av det som må repareres:

Opphengskuler foran, For stor slitasje; venstre side.

Anmerkning:

Drivrem generator: Noe sprukket.

Glassrute: Slitt frontrute.'

Personer jeg har snakket med mener at opphengskulene og ruten ikke burde være så slitt som det kommer frem i rapporten etter 100 000 km.

Kan det være grunn til å uroe seg for at trip telleren har blitt tuklet med?

Bilen har gått i utlandet i 3-4 år.

vanskelig å si men import biler under 100000km fra 90 tallet er nok ikke helt til stole på. hadde vært i tvil selv men har jo ikke sett bilen.

Skrevet

det er jo ikke umulig at den har gått under 100k, men hørtes lite ut forhold til tilstanden som du oppgir. Spør selger rett ut om han har skiftet speedometer i bilen, jeg skiftet nettop i min fordi det stod i et feil speedometer.. Tviler på at noen kommer til å tro på at bilen min er gått 102k, er jo tross alt en 92 mod.. Jeg hadde sagt ifra dersom noen spurte jaffal, skader jo ikke å spørre!

Skrevet

jeg har i den senere tid tenkt samme tanken eng min egen 98 E36 touring som i følge teller hadde gått 134000 da jeg kjøpte den, frontruta mi er skikkelig oppripa og slitt , men det er jo fort gjort hvis man kjører viskerne uten våte vinduer og med litt sandstøv på , og bruker lite spyleveskefeks, så det at frontrute er ripete ville jge ikke lagt for mye vekt på i en slik sammenheng kansje ? kjørte her om dagen i tunellen noe jeg gjør ofte , bak en lastebil og hørte sanden piske mot frontruta , det hjelper vel sikkert også godt på både rute og lakk :-( noen sier man kan se etter slitasje på ratt og pedaler, selv har jeg ikke så mye peiling på hvor mye dette henger sammen så jeg er usikker.

men finnes det ikkenoen måte å finne ut om noen har tukklet med tripteller ? og hvis det finnes noen måte er det mulig å finne ut det egentlige tallet ?

men er 134k overdrevent lite for en 98 mod ?

Skrevet

Takker for svar!

Ang ruta, så har jeg ikke lagt så utolig mye vekt på det. Lurer mer på opphngskulen foran, og generator reimen som er noe sprukket.

Tviler på at selger har byttet speedometer, eller vil inrømme det. Når jeg var å så på bilen så den helt strøken ut, verken ratt, pedaler eller sete var slitt. Men dette kan jo selvfølgelig være byttet. Fikk beskjed om at han som tok inn bilen var ute etter en bil med lav km stand..

Skrevet

Er dårlige opphengskuler på E36, så det er ikke umulig at disse må byttes før 100.000km.

Er ganske vanlig å bytte til E30 bærearmer på disse på grunn av bedre opphengskuler.

Skrevet

Opphengskulene varer nok ikke 100k på en E36 nei, og at drivreima er sprukket kan nok like så gjerne være på grunn av varme over tid.

Slitt frontrute, kombinert med stensprutskader på fanger og panser er kanskje ikke så bra tegn.

Sjekk også om girkassa kjennes tight, og tilstanden på bremser og dempere, eventuelt om dette ser ut til å være byttet. Har du mulighet, så se på foringer også. I tillegg kan det være lurt å se på innvendig slitasje på setetrekk, matter, ratt osv.

Ikke så å finne ut av slike ting alltid. Er selgeren dreven, så er de gjerne flinke til å kamuflere slike tegn.

Er du usikker, bør du nok få sjekket den på et BMW verksted også. Ta også en ringerunde til forsikringsselskap og der bilen tidligere har hatt service, og EU-kontroll.

Skrevet

må spørre en gang til .... er det noen måte å finne ut om det er tukklet med triptelleren? kan de se dette på ety verksted ? ville ikke de opprinnelige tallene også ligge lagret en annen plass som er mulig å finne ?

Skrevet
Slitt frontrute, kombinert med stensprutskader på fanger og panser er kanskje ikke så bra tegn.

Sitat fra Naf-testen:

"925-Lakk/karosseri utvendig: Bilen er omlakkert. Arbeidet vurderes til å være fagmessig bra utført."

Men at opphengskulene ofte må byttes før 100k er egentlig et godt tegn da, siden bilen (i følge triptelleren) har gått 94k og fått "reperasjons-anmerking" på dette på naf testen.

Skrevet
må spørre en gang til .... er det noen måte å finne ut om det er tukklet med triptelleren? kan de se dette på ety verksted ? ville ikke de opprinnelige tallene også ligge lagret en annen plass som er mulig å finne ?

går ann å gå inn i speedometeret å sjekke om det er blitt gjort endringer:

Instrument Panel Tests

With the engine off, press and hold the trip mileage reset button, and then turn the key to accessory position 2 (OBC and radio come on). The LED display on the instrument panel (which normally is the odometer) will change to tESt 01 and then will begin to cycle through several displays. Release the button. The display will continue to cycle through several displays. Here's the data my car displays:

Display Display Sequence Notes

363758 1 BMW Part No.

0000 2 Code No.?

7504 3 K No.?

nnnnn 4 Last 5 digits of VIN

230 5 Software Version

62 6 Revision Index Hardware No.

Finally, all LED elements will light, and all gauges will cycle once.

You can press the mileage reset button again to access more tests. Tests 2 through 4 are always unlocked and hence available. Tests 5 through 14 are normally locked -- to access these you must first unlock the display using test 15. Otherwise the display simply shows: --------.

Display Test Sequence Notes

n 02 Engine type: n = 2 for 4-cylinder engine, 3 for 6-cylinder, and 4 for 8-cylinder

nnnnnn 03 km traveled since last oil service reset.

nnnn 04 Age of car, in days

For tests 5 - 13, display must first be unlocked using sequence 15.

n 05 SI evaluation factor: n = 0 or 1 (over-rev), t= 0 or 1 (engine temp over heat)

06 Fuel level and coolant temp. Displays hexadec codes relating to gauge position:

Fuel Gauge Hex value:

A (empty) ----> 0d

End of Reserve ----> 37

B ------> 54

C --------> 90

D ---------> c4

E (full) ------> f0

Engine Temp Hex value:

A -------> ce

B --------> 6d

C --------> 5c

D (center) ------> 4f-23

E --------> 1e

F ---------> 18

07 Current engine RPM

08 Current road speed in km/h

nnnnnn A 09 Distance - used to compare odometer mileage in the EPROM vs. the coding plug. If the two values don't agree (for example, if one of these elements was replaced), the manipulation dot will illuminate. This function will synchronize the two readings to the highest value. Press and hold the reset button for 4 seconds, and the lower mileage reading will be overwritten by the higher, and the manipulation dot is cancelled.

bbbbbb 10 Status bits - input signal (0=low or 1= high):

1: seat belt: fastened =0

2: ignition lock: key inserted=0

3: door contact: door open = 0

4: clock button pressed = 0

5: SI reset = 0

6: EGS transmission failure = 0

bbbbbb 11 Status bits - output signals:

1: Gond output

2: Brake warning lamp

3: Low fuel warning lamp

4: EGA lamp

5: Seat belt lamp

6: manipulation dot

------ 12 Not used

nn 13 Country code of cluster (USA = 02)

14 Software reset

L On/Off 15 Lock Status (on or off). Press and hold the reset button for about five seconds until the display reads "OFF". Now you can access test sequences 5 through 14.

This page last updated: October 25, 2000

her finner du blant annet fire siste siffer i chassinr, viss ikke dette stemmer så har det vært byttet speedometer, og du kan oxo se total km og den km stand som er i displayet ditt til vanlig. Er der avvik, så har den vært tilbakestilt.(punkt 8)

Skrevet

Ser motorrommet fint ut?

I interiøret er det vell ganske lett å se om bilen har rullet langt eller ikke, slitte pedaler, ratt, instegslister, betjeningsknapper, seter og girknott. Kjenn om giroverføringen er fin, og dynamoreima kan lett gå før 100k :)

Skrevet

oi oi oi , de testgreiene der virka innvikla !!!

jeg leste gjennom det og leste meg vill :-)

' hvordan bare ta testen for å sjekke tripteller ? eller må man kjøre gjennom hele bunten?

kan man ødelegge eller nullstille noe med dette hvis man er uheldig ??

Skrevet
oi oi oi , de testgreiene der virka innvikla !!!

jeg leste gjennom det og leste meg vill :-)

' hvordan bare ta testen for å sjekke tripteller ? eller må man kjøre gjennom hele bunten?

kan man ødelegge noe med dette hvis man er uheldig ??

hehe, jeg er ikke sikker, men utifra det jeg tydet på den testen er at viss du trykker feil, så kan du risikere at den høyeste km standen vil komme opp i displayet ditt. altså den vil overskrive den som står der nå.Men da må du holde inn knappen i fire sek når du er inne på test 09. så normalt sett skulle det ikke være noen fare. så sant du ikke velger software reset. da vet ikke jeg hva som skjer.

Når det gjelder slitasje på bil så kjøpte jeg cabben min for tre mnd siden den er gått 102000, en 96-mod importert i 2001. Den har aldri vært vinterkjørt, derav lav km stand. jeg hadde oxo den på naf test før jeg kjøpte den. bærekule høyre side forran, og hjullager hs bak var dårlig. De målte tykkelse på bremseskiver foran og bak, ved normal kjøring så har de kommet ned på minimumskravet fra produsent ved ca 100000km og det stemte. jeg sjekket opp mitt speedometer, det stammet fra den bilen. altså chassi, eller vin nr. og der var ikke avvik på test 09.

Skrevet

denne testen skal jeg ta, er UHYRE spent på om min bil virkelig har gått så lite som det står, 134k stod den på da jeg kjøpte den for ca 2 mnd siden, var litt skeptisk siden det er en 98 mod , men skal ta den testen

Skrevet

en annen ting er det visuelle. hvordan bilen ser ut i hjulhus, under bilen i motorom steinsprang osv. I motorrommet på min er der som det skulle vært nytt. ikke engang rust på eksosmanifoil. Og ellers så er blokka ren og tørr. ikke tæring eller noe sant som kan stamme fra veisalt eller dårlig renhold/vedlikehold.sjekk fukt under reservehjul i bagasjerom osv der skal være tørt. Rust under batterikassa i bagasjerommet. osv osv. Det visuelle forteller mer enn km telleren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...