Gå til innhold

DIY- Travers bytte E-34 (gjelder også foringer)


weheeE34
 Share

Anbefalte innlegg

viss man gjør d selv, så sparer man en del arb på å bruke powerfleksforinger da, ikke er man nødt til å plokke bort bærebroene heller, for da slipper men å lufte bremser etterpå.

men d er jo selfølgelig mange måter å gjøre ting på :wink:

bare lurer litt her... power flex foringene er det sånn att man ikke tar ut den stål hylsa rundt foringen men skjærer bort den gamle foringen å stapper i den nye power foringen??

du tar bort alt av den gamle foringen, med en powerflex, så er d en over og under del, men ei stålhylse i mitten, meget praktisk :wink:

vet ikke om du skjønte forklaringa mi jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
viss man gjør d selv, så sparer man en del arb på å bruke powerfleksforinger da, ikke er man nødt til å plokke bort bærebroene heller, for da slipper men å lufte bremser etterpå.

men d er jo selfølgelig mange måter å gjøre ting på :wink:

bare lurer litt her... power flex foringene er det sånn att man ikke tar ut den stål hylsa rundt foringen men skjærer bort den gamle foringen å stapper i den nye power foringen??

du tar bort alt av den gamle foringen, med en powerflex, så er d en over og under del, men ei stålhylse i mitten, meget praktisk :wink:

vet ikke om du skjønte forklaringa mi jeg?

jo da er jeg med... takk takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg stusser litt på hvorfor dere deler alt så opp. Hva er poenget med å ta av eksos, drivakslinger og differ og hele driten?

Skulle jeg gjort det der "for hånd" hadde jeg tatt ned hele bakstillinga i ett.. løsna mellomaksling, traversbolter, diffoppheng, dempere og bremseslanger/håndbrekkvaiere, og sluppet ned hele driten i ett. Eller rett og slett bare brent/sagd ut de gamle og putta i powerflex uten å løsne stort.

Alternativt kan man også kjøpe eller få lagd verktøy for å gjøre det der selv. Mange verksteder har bare en hydraulisk fotpumpe med et hylsesett - det tok en time til sammen med et slikt. Alternativt kan man kjøpe skruverktøy, eller lage om man har tilgang på litt maskineringsutstyr. Jeg har modellert opp verktøy på håndskisser fra Frode H., men så forsvant E34en og jeg kom dermed aldri så langt at jeg fikk laget det.

lkj1576opkd2imo9mpvm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lærer så lenge man lever, et av hovedpoengene er jo at jeg ville gjøre denne jobben selv, liker å "dulle" med bilen..

jeg veit at det er mange lettere måter å gjøre det på, men jeg ville "shine" opp bakhjuls opphenget, og byttet alt av foringer, dempere osv derfor tok jeg ned alt.

hadde også hørt at det var mulig å ta dette ned på en lettere måte, men... slik ble nå det en gang :D bilen ble vertefall fast og fin, og ren og fri for rust der bak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Må innrømme at jeg stusser litt på hvorfor dere deler alt så opp. Hva er poenget med å ta av eksos, drivakslinger og differ og hele driten?

Skulle jeg gjort det der "for hånd" hadde jeg tatt ned hele bakstillinga i ett.. løsna mellomaksling, traversbolter, diffoppheng, dempere og bremseslanger/håndbrekkvaiere, og sluppet ned hele driten i ett. Eller rett og slett bare brent/sagd ut de gamle og putta i powerflex uten å løsne stort.

Alternativt kan man også kjøpe eller få lagd verktøy for å gjøre det der selv. Mange verksteder har bare en hydraulisk fotpumpe med et hylsesett - det tok en time til sammen med et slikt. Alternativt kan man kjøpe skruverktøy, eller lage om man har tilgang på litt maskineringsutstyr. Jeg har modellert opp verktøy på håndskisser fra Frode H., men så forsvant E34en og jeg kom dermed aldri så langt at jeg fikk laget det.

lkj1576opkd2imo9mpvm.jpg

Du har vel ikke dette lagra som cadfil eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 months later...

Hei.

Nettopp byttet traversforinger på min E34.

Må si jeg sleit i mange timer før jeg fikk teken.

Fant en teknikk som gjør det lekende lett å få ut foringene på.

en annen how-to her på forumet som jeg tenkte jeg skulle følge.

fulgte denne men måtte bruke gassbrenner for å få forngene til å løsne.

http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=99236&sid=f79bfbbf6e3ee06cbcc00eac937665ee

du trenger:

jekk, bokker, 13mm skralle, 22mm fastnøkkel, gassbrenner, rørbit, hammer, nye foringer

Gjorde følgende.

1 løfte opp bilen bak på begge sider og sette inn løftebokker.

2 skru av dekke.

3 løsne feste til traversen med 13 skralle og 22 fastnøkkel

4 banke opp mutter og slå ut stålhylsa inne i foringen.

5 kappe et eksosrør på ca 8 cm og legge dette mellom foring og gulv.

6 jekke opp i traversen samtidig som du brenner med gass på metallet rundt foringen.

nå sklir foringen ut som smør:)

monter nye powerflex foringer. disse kan du bare presse inn med hånda.

skru inn skruene igjen og monter dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bleier stort sett og bare løsne bærebruene fra traversen og løsne diffen fra 3 akslinger, og heise ned travers med diffen på når jeg har montert nye foringer i travers.

Begynner og bli ganske vant med det, for her jeg bor er casterstag og traversforinger noe som går. utrolig dårlige veier.

Glad jeg har løftebukk hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar drøye 2 timer og gjøre jobben om man gjør det på den måten jeg gjorde det, bruker luftskralle og trekkere, i tilleg til løftebukk og gode lys.

Jeg har altid slått en liten 10mm bred meisel ned i ytterkant av stålringen på foringene 6-7-8 plasser rundt foringen, og bøye ringen der inn, da er det bare og slå den ut med hammer. overaskende effektivt til og høres så hjemme mekk ut. 5 min med panking så er det bare og skli inn noen par powerflex :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er er det mange som har gjort mye med stellet der bak, men er det noen her som har tatt svingarmsforingene? (4stk på E34)'

uten presse vel å merke. har nye liggende, men ser litt mørkt på å begynne å ta ned dette uten å ha noe skikkelig utstyr for å få dem ut.

BMW tilbydde seg å ta ut foringene om jeg tok med svingarmene til dem, med av den grunn at nærmeste garasje jeg har tilgang til er 20 mil unna BMW verkstedet, blir dette litt tungvint.

og forresten, mye jobb å ta ned svingarmene? er vel bare å løsne demper, stikkaksel, håndbrekkwire, bremsrør og de 2 boltene igjennom foringene pr. side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde nok vert lettest:)

men skulle ta ut foringene fra traversen i dag, det ble bydde på problem, annbefaler alle som skal gjøre denne jobben å ha en presse i bakhand, å få ut foringen ved hjelp av baufil er ok, men å få den inn i gjen kan by på problem!

Bytta nettopp traversforinger på en kompis sin E34 92-mod., gikk ganske greit! Vi brukte en gassbrenner og en sløv kniv, varma kniven med gassbrenneren og "smelta" rundt hele den indre delen av foringen. Bolthull og senter i foringen datt ut av seg selv, og så brukte vi bajonettsag med metallblad på den ytre hylsen. Vi pussa så "hullet" med sandpapir, og smurte godt med zalo på den nye foringa. Så slo vi den litt inn med en gummihammer, og brukte en vanlig tærsj, eller avdrager, til å jekke foringen på plass, etter å ha jekket traversen så langt opp som det gikk.

Brukte kanskje 4 timer totalt på jobben... Uten presse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da velger jeg å tro at dere var heldige, jeg gjorde godt reint, prøvde først med zalo, så med vaselin, men å få inn den foringa var tett på umulig uten pressa.

slik du beskriver det så høres det ut som dere enten har pussa mye eller at den foringa fikk en røff start på livet dersom dere tersja den inn, var det mye strekk i gummien eller tersja dere på stålkanten?

jeg hadde vertefall ikke sjangs til å få den inn med hammer/zalo/tersj...

men ikke missforstå meg her, jeg er glad på deres vegne :D , ville bare advare folk om at det kan vær lurt å ha en presse i bakhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...