Gå til innhold

E30 320i - Renovering + turbokonvertering.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var man i gang!

Utgangspungtet mitt er en 2-dørs 320i 86mod.

Det første som skal gjøres er å pusse opp bilen både utvendig og invendig.

Utvendig:

Nytt panser (kjøpt)

Ny forskjerm høyre side (ønskes kjøpt)

Førerdør (ønskes kjøpt)

M-tech 2 styling rundt bilen (kjøpt)

Vinge (ønskes kjøpt)

Fjærne pyntelister.

Fjærne logo i panser og bakluke.

Toning av ruter

Sveising av eventuell rust.

Hellakkering.

Innvendig:

Nye stoler (ønskes kjøpt)

M-ratt (ønskes kjøpt)

Hanskerom (ønskes kjøpt)

Dørtrekk (ønskes kjøpt)

Større anlegg.

Understell:

Komplett Apex senkesett 30/30mm er montert.

Komplett 325i bakstilling med skivebrems (kjøpt)

Bytte diverse foringer.

Motor:

Har et lite dilemma.. Har nettopp kjøpt meg en 323 motor som jeg tenkte jeg skulle bruke mens jeg bygger turbomotor. Så lurer jeg litt på om jeg skal bruke 2 litern eller om jeg skal gå for 2.5 litern.. Tekner at det holder i MASSEVIS å bygge på 2 litern. Pluss at det vil bli vesentlig billigere. Men du verden så morsomt det hadde vært me 2.5 liters turbomaskin :D

Får se hva jeg finner på..

Her er et bilde av holken :)

photo0428qm1.th.jpg

Skrevet
beklager, men den bilen var ikke pen!

hvorfor tror du det er billigere å bygge turbo av b20-motoren?

vet :lol:

Har lest en tråd her på forumet om det der. Der var det en som mente at det ville bli en del dyrere å bygge turbomaskin av 325, pga mindre gods i topp og blokk. må mere gromdeler til for å få det til å holde i lengden.

Skrevet

Liten oppdatering..

I morgen får jeg noe deler jeg skal slenge på.

Panser

M-tech 2 front. Gidder ikke sette på resten av stylinga før selve bilen er restaurert og lakkert.

323i motor

323 motoren er bare midlertidig. 320 motoren skal overhales og klargjøres for turbo.

Trenger fremdeles masse deler :) se første inlegg

Skal ta bilder å legge ut

Skrevet

Noen bilder..

Før dangens økt

photo0434sy1.th.jpg

Demontert front

photo0438rb2.th.jpg

Høyre feste for framfanger hadde visst fått litt juling :?

photo0440wv6.th.jpg

Måtte dra ut festet ca 5cm, pluss litt kapping og sveising. Ble litt på halv 12, men skal ta det på nytt når jeg har fått rettet høyre rammevange. Den har fått en fin knekk ved høyre forhjul :roll:

photo0441uz4.th.jpg

Og slik ble det. Nytt panser montert, ny fanger med plastikk :)

photo0444mg2.th.jpg

Mista litt motet når jeg så hvor skjev rammevangen var. Fikk nesten ikke igjen panseret.. :( Men skal høre med gutta på karosseri på jobb. Prøve å få dem til å ta det svart 8)

Ble ikke motorbytte i dag. Ombestemte meg litt.. IGJEN! :oops: Skal bygge om 323 motoren istede for 320.

Skrevet

bare forsett så går det her bra.

jeg ville ha godt for turbo på 2.3literen. meir volum =meir luft = meir hk. får meir morro for hk en du gjør med 2.0Literen.

jeg også holder på og bygge meg 323i turbo. go del som tar tid for at det skal bli bra. uansett jeg skal første omgang kjøre med ned dreid stempler og gravd ut litt av toppen for å oppnå fin komp forhold til turbo.

jeg blir å kjør med T3/t4 turbo.

Hvor mye turbo trykk har du tenkt å legg deg på?

Skrevet
bare forsett så går det her bra.

jeg ville ha godt for turbo på 2.3literen. meir volum =meir luft = meir hk. får meir morro for hk en du gjør med 2.0Literen.

jeg også holder på og bygge meg 323i turbo. go del som tar tid for at det skal bli bra. uansett jeg skal første omgang kjøre med ned dreid stempler og gravd ut litt av toppen for å oppnå fin komp forhold til turbo.

jeg blir å kjør med T3/t4 turbo.

Hvor mye turbo trykk har du tenkt å legg deg på?

Når du har bygd ferdig motoren må du prøve deg mot gamlebilen min. Nettopp solgt den til en kompis i Mosjøen :) Subaru Legacy Turbo :twisted:

Når det gjelder 323 motoren tenker jeg en plass mellom 8-8.5:1 i komp og rundt 1bar ladetrykk. Men er fremdeles litt usikker på hva jeg skal gjøre for å senke kompen :?

Skrevet

er det lenge siden du har solgt den hit?

trur ikke jeg har sett den enda.

siden jeg er ikke så veldi mye ute og farter rundt her er mest på verkstedet å arbeider.

Jeg er egentlig i fra Brønnøysund.

Bilen min står heime(Brønnøysund) i vintervale med turbo prosjekt.

Skrevet

Er vel ca en mnd siden. Hvis du ikke har sett den har du garantert hørt den :) 3" raka rør med en simonspotte bakerst. Ikke mye demping i den akkurat :)

Skrevet

jepp den har jeg hørt og lurte som faan på hvordan bil det var. Jeg bor nedi byen så jeg gjenskjenner bil lyder men så kom den så vart jeg jævlig nysgjerrig.

Skrevet

hey. ja va bra du har henta deg ny bil:P etter han steffen kræsja den så vart den litt skakk:P eg får fean ikke start på min eg. trur jærn min e gone. du skal ikke noe til mo i nermeste framtid?:P

Skrevet
hey. ja va bra du har henta deg ny bil:P etter han steffen kræsja den så vart den litt skakk:P eg får fean ikke start på min eg. trur jærn min e gone. du skal ikke noe til mo i nermeste framtid?:P

Hehe. Blir en gang før jul tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...