ipox Skrevet November 28, 2006 Share Skrevet November 28, 2006 Tar jeg ikke helt feil er kompresjonsforholdet på denne 9.8-1, noe som er i overkant med tanke på turbokonvertering. Har hørt veldig mye fram og tilbake når det gjelder turbokonvertering av bmw. Hva bør jeg gjøre for å havne på mellom 8-8.5 i komp? Så en formel for utregning av dette med den finner jeg ikke Hadde vært supert hvis noen hadde en nøyaktig oppskrift Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet November 28, 2006 Share Skrevet November 28, 2006 du har denne tråden fra før forresten: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=3 ... gne+++komp men jeg tok et søk for deg: Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompressjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette: Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1)) For vår motor bilr dette med 9,8 i komp: OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1: NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV) Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet: V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r) Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå