Gå til innhold

Senking av komp m20b20


ipox
 Share

Anbefalte innlegg

Tar jeg ikke helt feil er kompresjonsforholdet på denne 9.8-1, noe som er i overkant med tanke på turbokonvertering.

Har hørt veldig mye fram og tilbake når det gjelder turbokonvertering av bmw. Hva bør jeg gjøre for å havne på mellom 8-8.5 i komp? Så en formel for utregning av dette med den finner jeg ikke :roll:

Hadde vært supert hvis noen hadde en nøyaktig oppskrift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har denne tråden fra før forresten: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=3 ... gne+++komp :wink:

men jeg tok et søk for deg:

Angående maskinering av stempel må du vite hvilken kompressjon du vil ha. For å finne ut hvor mye du skal ta av stempelet må du beregne volumet i forbrenningskammeret(FV). En forenklet formel for å finne ut dette:

Orig.FV=((Slagvolum/Antall syl.)/(komp-1))

For vår motor bilr dette med 9,8 i komp:

OFV=((2291/6)/(9,8-1))= 43,39 ccm

Vi ønsker en kompressjon på 8,2:1:

NFV=((2291/6)/(8,2-1))= 52,98 ccm

Vi må med andre ord øke FV med 9,64 ccm (V=NFV-OFV)

Heretter er det enkel geometri for å beregne hvor mye du må ta av stempelet for å oppnå dette volumet:

V = pi x r x r x h => h = V/(pi x r x r)

Våre stempel har en dome på midten og vi tar alt materialet i diameteren på denne. Dette gjør vi for å ikke ødelegge flammevandringen for mye. Squish sonene på stempelkanten bør få være i fred. D = 59.1 mm => r = 2,955cm

h = 9,64 / (3.14 x 2,955 x 2,955) = 3,51mm

Vi tar derfor 3.5 mm av stempelet i en diameter på 59.1 mm og vi har ca 5mm gods igjen på toppen av stempelet. (8,5-3,5=5,0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...