Gå til innhold

letting av svinghjul på m20 ved turbo bygge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vitsen med det? Kjappere respons fra tomgang, OK! men: mindre dreimoment, ujevn gange,større belastning for clutch. Du har mye mer å hente på å få justert inn motoren skikkelig (tenning/bensin/luft i forhold til ladetrykk) en å lette svinghjulet. Flere ulemper en fordeler (min mening)

Skrevet

Pass på å vektjustere isåfall, ved så mye effekt. Mener jeg hadde ei cad fil på hvor mye man skulle ta av.. finner den ikke igjen :? Med 2,7 har man nok av dreiemoment.

Skrevet

Eneste man taper er kinetisk energi så hvorfor ikke.. Tyngden på svinghjul har ingen betydning for dreimoment eller hk.

Skrevet

Her kommer jeg med noen påstander som jeg mener er riktig:

tungt svinghjul er bra for "bånndragsmotorer" fordi alle masse motsetter seg enhver bevegelse. Svinghjulets masse som er i bevegelse vil "motsette" seg å bli stoppet(motstand som oppstår ved akks). Som du ser her, så vil bånndraget være større, jo større massen er. kraft(F)= Masse * akks.

Men når vi skal ha svinghjulet til å akkselere fortere og på høyere hastigheter, gjelder fortsatt loven om at en hver masse motsetter seg enhver kraft. DVS at motoren trenger mere kraft for å dra et tyngere svinghjul rundt på høyere turtall enn ved lavere turtall. Håper dette ble forståelig nok! :D

liten oppsumering:

tungt hjul = bra bånndrag, taper litt krefter ved høyere turtall

Lett hjul = taper på bånn, men får litt igjen på toppen fordi akkselerasjonen av hjulet går fortere.

oppdatering:

glemte å si at disse lovene gjelder kun under akkselerasjon, ellers er hjulets masse likegyldig

Skrevet

Og det du beskriver en kinetisk energi.

Det krever mindre kraft i motor for aa dra ett lettere svinghjul ja-men det har ingen innvirkning paa nm og hk.

Det vil si bedre respons paa ett lettere svinhjul ved paadrag.

Men.. Du moter en motbakke med lettere svinghjul og maa gire ned fort,men med tyngre svinghjul vil det ta lengre tid for man trenger aa gire ned pga den kinetiske energien det tyngre svinhjulet har.

Har engelsk tastatur akkurat naa,haaper dere skjonner.

Skrevet

som propan har forklart her tidligere så er svinghjulet kun en lagringsplass for kinetisk energi.

den eneste fordelen med svinghjulet er at det tar opp ujevnhetene i momentet i motoren for at motoren skal gå jevnt på tomgang..

vis du kan klare deg med litt ujevn gange på tomgang så ser jeg ingen ulemper med å lette svinghjulet.

så fort man slipper clutchen så vil bilen, og drivlinjen i seg selv fungere som et svinghjul og ta opp ujevnhetene fra motoren.

edit: skriveleif

Skrevet
Hei. Hvor mye kan man lette org svinghjul på m20b25 ved bygge av m20b27tic med dieselveiva etc?

Mvh Victor

Hei.

Tar du 1Kg så blir det ikke så stor forskjell ved 1-2000 rpm, men tenk deg forskjellen ved 7000rpm

Jeg ville ikke tatt for mye, da mister du litt moment nedenifra og du vil få en treiger spoolup (dette er nok ikke forankra i teorien, det er bare sånn i praksis :wink: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...