Sir Hofstad Skrevet November 30, 2006 Skrevet November 30, 2006 Touringen min, en 92 mod, har akkurat vært inne på verksted for problemet: Den går opp og ned på tomgang,"jager" altså, bruker veldig variert med drivstoff vanligvis 2 l pr mil... enkelte ganger 0,8. Og ved bruk av kickdown/kontant trykk av gasspedal helt i gulvet, er det er det akkurat som motoren tar fart før den plutselig slipper ut kraften på bakhjul, RYKKER til. Verkstedet byttet lambdasonde, men synes bilen er akkurat likedan... HJELP!
espenwang Skrevet November 30, 2006 Skrevet November 30, 2006 Sjekk om den sensoren ved det spjeldet på innsuget er kopla i.. sist jeg hadde den på verksted hadde de kopla ut en haug med sensorer og bilen var heilt jævelig, men satt i de som mangla og den funka helt fint:) den under spjeldet gjorde at den nykka når jeg trykka inn pedalen og den jaga veldig på turtall!
Gunnar Skrevet November 30, 2006 Skrevet November 30, 2006 Og ved bruk av kickdown/kontant trykk av gasspedal helt i gulvet, er det er det akkurat som motoren tar fart før den plutselig slipper ut kraften på bakhjul, RYKKER til. Prøv en annen automatgirhjerne.. Hadde samme problem på en E36 320ia for en del år siden. Ihvertfall noe som høres ut som samme problem. Tråkka jeg ned dro den turtallet laangt opp før den bråslapp ut og bilen tok harehopp avgårde. Sykt effektivt aksellerasjonsmessig, men jeg rasa to kasser før det viste seg at hjernen hadde vært skyld i den fucka kickdownen.. Kjøpte flett ny hjerne rett etter komplett girkasseoverhaling, så gira den bra igjen.
Sir Hofstad Skrevet November 30, 2006 Forfatter Skrevet November 30, 2006 Var gass-spjeldindikator kontakten du mente? Sjekka og alt er koblet til... Kikket under bilen og det eneste jeg så var at den ene mutteren til knuten i bakkant av mellomaksel manglet, men knuten satt forsåvidt fast. Kan nevne at bila har jeg kostet på snart 70K, det er satt i byttemotor og ALT er i orden. Ble kjørt diagnose på flere ganger i uka som gikk. Kan spesifisere symptomene litt bedre: I ca 70 kmh når jeg trykker gasspedal brått helt i bunn er det som om det ikke blir overført kraft til bakhjula før ved ca 6500-7000 RPM, og dette resulterer i at bila rykker til og faktisk spinner på tørr asfalt; festlig for Far men ikke for Mor og ungene baki (jo kanskje for ungene også he-he). Skal prøve å sjekke nivå i girkasse osv i morgen...
Sir Hofstad Skrevet November 30, 2006 Forfatter Skrevet November 30, 2006 GUNNAR: Prøvde du den nyoverhalede girkassen med den hjernen du mener var defekt og fikk samme symptomer? Og at det ble bedre når den nyoverhalede fikk ny hjerne?
Gunnar Skrevet November 30, 2006 Skrevet November 30, 2006 GUNNAR: Prøvde du den nyoverhalede girkassen med den hjernen du mener var defekt og fikk samme symptomer? Og at det ble bedre når den nyoverhalede fikk ny hjerne? Det er så lenge siden at jeg husker desverre ikke alt i detaljer (eller kanskje det bare er alzheimer light'n), men jeg hadde problemet først på originalkassen (bilen var da bare gått rundt 130kkm), så gikk den raka vegen.., og jeg fikk i en byttekasse. Den ble noe bedre, men tror det bare gikk noen få måneder før den også gikk raka vegen. Da ble bilen sendt til de byttekassen kom fra, og så overhalte de hele driten. Mener den ble bedre igjen, men at det ikke var borte. I tillegg hadde jeg problemer med at det i blant, i lav fart, virket som om noe "hang" helt igjen inni der, sånn et lite brøkdels sekund. Kjente det i bilen, og fikk "vondt" helt ned i ryggmargen av alle de rykkene og greier den gjorde. Så for meg tannhjulene vri seg i smerte. Etter uendelige forsøk hos diverse mer eller mindre selvutnevnte eksperter leverte jeg bilen på Bavaria, og fikk verksmesteren der til å ta full gjennomgang. Han fikk ut noen gale verdier fra noen sensorer i girkassen og endte opp med å prøve en brukt hjerne han hadde liggende. Plutselig var bilen slik jeg bare hadde drømt om at den kunne være.. gira silkemykt og herlig. Bestilte ny hjerne og fikk greiene nulla og satt i. Det kosta meg 8.5 lapp, men da var alt bra. Prøv å få lånt en hjerne og se om det ikke kan være det.. er jo ikke det verste forsøket en kan gjøre. Kjapt gjort å bytte om du bare vet noen du kan låne fra. I tillegg skader jo aldri sjekk av oljenivået på kassen, og aller helst et oljebytte. Da kan du i tillegg studere olja for metallspon. I min var det bittesmå metallkorn nesten i messingfarge som fløt i overflaten på olja før den gikk åt skogen. Hvor langt har den gått?
Sir Hofstad Skrevet November 30, 2006 Forfatter Skrevet November 30, 2006 Når jeg byttet til meg denne var den gått 195K, med byttemotor gått 165K. (Gått 225K nå) Strevde med å få bilen til å gå ordentlig fordi den plutselig gikk i nødprogram osv. Tappet, og spylte på en god del Dextron III her i April, før jeg fikk bilen bort på verksted. 30K fattigere kunne jeg hente hjem Bimmern i noenlunde stand etter at de fant ut at apekatten som hadde byttet denne motoren hadde tatt den fra en manuell bil og glemt å koble til kassen........................ Bila gikk bra en stund men så i forbindelse med disse bensinlekkasjene mine begynte den å rykke slik. Vel, har tilgang på MYE E34 deler så kan forsåvidt prøve ny hjerne. Johnny
Gunnar Skrevet November 30, 2006 Skrevet November 30, 2006 Ikke hovedhjernen, men hjernen til girkassen.. bare så du er klar over det.
Sir Hofstad Skrevet November 30, 2006 Forfatter Skrevet November 30, 2006 Jepp, jepp.... Prøver det...
Sir Hofstad Skrevet Desember 2, 2006 Forfatter Skrevet Desember 2, 2006 Sjekket oljenivået i går morges, når jeg fikk den på bukken. Mener det kanskje manglet ca 3,5 dl.... Så på kveldinga tok jeg av bunnpanne på girkassen, gjorde rent filteret og fyllte på ny olje (DexxtronIII),nesten 4 liter. Kvaliteten på den oljen jeg tappet av var ikke all verden tror jeg, rimelig mørk. Men det var ikke spor etter metallspon og ikke noe lamell(fiske)lukt av oljen,kun litt "støv" på magnetene... Så skal prøve litt med den nye olje og til uka tapper jeg av og bytter nytt filter....
Quattrokiller Skrevet Desember 2, 2006 Skrevet Desember 2, 2006 Utrolig viktig å sjekke olja. Automatkassa mi røyk på autobahn en uke etter den hadde hatt storservice på Autozentrum. Var kun minimalt med olje igjen. Ødelagt ferie pluss 32000 fattigere. Irriterende.
MrQuaker Skrevet Desember 2, 2006 Skrevet Desember 2, 2006 lambdasonden er nok ikke problemet i dette tilfeller. Jeg holder en knapp på luftmengdemåleren. Hatt samme problemet på både 525 24V og 535. Jager på turtallet på tomgang. Kan godt stoppe om du bremser ned i et kryss. Men nykkingen kan nok være styringen til girkassen. Hjernen står inne i siden like forran høyre framdør. Bak dekselet der. Lykke til. Mvh Axel
Sir Hofstad Skrevet Desember 2, 2006 Forfatter Skrevet Desember 2, 2006 Bilen ble bedre på giringa mener jeg... Litt ustadig på tomgang, men det er mer som den har litt problemer med å roe seg etter at jeg slipper gassen og setter den i park... Tror det ble litt bedre etter verkstedbesøket, motoren ble kvikkere iallefall
Sir Hofstad Skrevet Desember 4, 2006 Forfatter Skrevet Desember 4, 2006 Først gikk den ganske bra, så ble det akkurat like ille... Så i kveld byttet jeg bensinfilter, målte nivå på kasse, og fyllte på ca 4dl til. Første prøveturen var bilen 100% !!!!!!! Så gjenstår det å se om den er det i morgen også
Sir Hofstad Skrevet Desember 6, 2006 Forfatter Skrevet Desember 6, 2006 Vel... Da var det ikke noe av det jeg har prøved så langt Byttet LMM og føleren i luftfilterboksen, gjorde ren tomgangsmotor og fikset noen oljelekkasjer (minimale) på motoren. Tomgangen ble bedre, men vet ikke før litt senere hvorfor... Bilen virker helt fin til den blir varm,ser det ut som. Skal prøve annen hjerne i morgen tidlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå