Mauro Skrevet November 30, 2006 Skrevet November 30, 2006 Hei, Hvor mye koster det å skrifte clutchen sånn cirka? På verksted så klart. Og nå i det siste, om jeg drar på, å har litt turtall, så begynner bilen fort å tikke, å om jeg kjører roling på lavt turtall lenge, så går det vekk, evt om jeg venter en stund. Kan kjøre lenge uten at den tikken, men med en gang jeg drar skikkelig på, så tikken den. Må jeg bruke tynnere eller tykkere olje? Kjører på en castrol olje jeg fylte på i sommer. Mvh Mauro
herbal Skrevet Desember 1, 2006 Skrevet Desember 1, 2006 Pris på clutch-bytte vet jeg ikke. Men det er jo greit å ringe rundt på div. verksteder for å få en pris. Så velger du det mest seriøse verkstedet med best pris. Tikkinga kan nok komme av olja. Lenge siden du har tatt oljeskift?
Mauro Skrevet Desember 1, 2006 Forfatter Skrevet Desember 1, 2006 Pris på clutch-bytte vet jeg ikke. Men det er jo greit å ringe rundt på div. verksteder for å få en pris. Så velger du det mest seriøse verkstedet med best pris.Tikkinga kan nok komme av olja. Lenge siden du har tatt oljeskift? Skrev at det var i sommer ei gang Må jeg bare bytte, eller gå over på tynnere eller tykkere? By the way, clutchbytte, er det ett skikkelig vanskelig inngrep? Altså, at det tar kjempe lang tid?
Kimmit Racing Skrevet Desember 1, 2006 Skrevet Desember 1, 2006 koster rundt 3500 og skifte clutch det kan være at ventil styringene dine begynner og bli slitt.
Mauro Skrevet Desember 1, 2006 Forfatter Skrevet Desember 1, 2006 koster rundt 3500 og skifte clutchdet kan være at ventil styringene dine begynner og bli slitt. Hvor mye koster det å fikse det i så fall?
herbal Skrevet Desember 1, 2006 Skrevet Desember 1, 2006 Hør med et BMW verksted om hvilken olje de mener du burde kjøre på bilen... Det koster ikke no å snakke med de. Clutch-bytte selv kan fort bli litt knot. Tror det er vanskelig å komme til de øverste boltene som holder gearkassa. Vet du om det er hydrauliske ventil-løftere på bilen din?
verticalescape Skrevet Desember 1, 2006 Skrevet Desember 1, 2006 Svar til den over: er hydrauliske løftere på m50b20 ja
surbotaab Skrevet Desember 1, 2006 Skrevet Desember 1, 2006 Svar til den over: er hydrauliske løftere på m50b20 ja Hei. Når det gjelder tikkinga di så er det mest sansynlig mulig å åpne ventil-løfterene å rengjøre disse... (gjøres ved å banke de hardt i ei treplate eller noe lignendes. Da faller tilslutt plungeren ut og du kommer til for å fjærne avleiringer som har samla seg inne i trykkeren og gjør at den ikke klarer å holde trykket.... hvilke løftere det gjelder er bare å stoppe motoren når den tikker, for så å ta av toppdekselet og kjenne hvilke trykkere som skiller seg ut. En trykker skal enten være hard eller myk, alt ettersom hvordan trykkeren er bygd opp. Går det ikke å få ut plungeren så kan du bare bytte hele ventiltrykkeren. P.S: På bmw så oppstår ofte ventiltikking etter bytte/overgang av olje fra en mineral til delsyntet event fra delsyntet til fullsyntet eller fra en fullsyntet med dårlig evne til å løse opp sedimenter til en olje som er bedre til å løse opp sedimenter. Dette vil da si at man får endel skitt/partikler i olja og som tydeligvis legger seg inne i ventiltrykkerene og derretter fucker opp disse.... Så moralen er: Bytt olje ofte så det ikke danner seg store samlinger av sedimenter i motoren, bytter du olje for skjeldent så vil den nye oljen løse opp disse sedimentene og de vil havne plasser der de ikke skal være.... (Hilsen Per Arne Ralle, motormann m fagbrev+ teknisk fagskole og jobber som ingeniør, har vært oppfostra på spillolje siden krabbestadiet. Så hvis noen vil kverulere på det jeg skreiv nå så kan de skrive hvilken bakgrunn de har til å utale seg )
maartn Skrevet Desember 8, 2006 Skrevet Desember 8, 2006 surbotaab: Altså, dette er total feil. For det første så.... ;););)
///MoePower Skrevet Desember 8, 2006 Skrevet Desember 8, 2006 surbotaab: Altså, dette er total feil. For det første så....;););) Men var vel ikke det jeg skulle si.. Det jeg skulle si er vel egentlig ett spørsmål siden vi først er inne på olje i denne tråden. Har hørt at det er USUNT å gå fra mineralolje til helsyntetisk olje, noe som sikkert stemmer? Det jeg lurte på i denne anledning var: Hvis man har hatt motoren 100% i småbiter og renset den SKIKKELIG, hvordan er det å bruke fullsyntetisk da? Er det som å bruke fullsyntetisk på en bil som kommer ny fra fabrikk fra første start, eller vil det fortsatt finnes "partikler" etter mineralolja?
surbotaab Skrevet Desember 9, 2006 Skrevet Desember 9, 2006 surbotaab: Altså, dette er total feil. For det første så....;););) Men var vel ikke det jeg skulle si.. Det jeg skulle si er vel egentlig ett spørsmål siden vi først er inne på olje i denne tråden. Har hørt at det er USUNT å gå fra mineralolje til helsyntetisk olje, noe som sikkert stemmer? Det jeg lurte på i denne anledning var: Hvis man har hatt motoren 100% i småbiter og renset den SKIKKELIG, hvordan er det å bruke fullsyntetisk da? Er det som å bruke fullsyntetisk på en bil som kommer ny fra fabrikk fra første start, eller vil det fortsatt finnes "partikler" etter mineralolja? Hei. Hvis du har hatt motoren helt i grus så kan du godt bruke syntetisk olje... MEN, dette gjelder bare hvis motoren er konstruert for dette!!!! Syntetisk olje ble utvikla på begynnelsen av 90`tallet og derfor så ville ikke jeg ha brukt syntetisk olje på en bil fra tidlig nittitall (såfremt det ikke står spesifisert...) men skal du gå over til å bruke syntetisk olje så burde du nesten syrevaske blokka, da er du sikker på at du får ut all dritt inni oljekanalene... (er muligens flisespikkerim men...) En annen ting er at det kun er ETT oljeselskap som lager "ekte" syntetisk olje... (det flaue er at jeg ikke husker hvilket det er....)
///MoePower Skrevet Desember 9, 2006 Skrevet Desember 9, 2006 Det er snakk om til en M102 745i motor. (i prinsippet M30 motor) Har hørt folk som har brukt fullsyntetisk på M30 men er igrunn usikker. Motoren er ikke kjørt i grus, den skal bare i biter for overhaling og trimming
B.E.E. Skrevet Desember 9, 2006 Skrevet Desember 9, 2006 Så hvis motoren tikker (m52), hvilken olje (syntetisk) med hvilke verdier er å anbefale for å redusere lyden? 5w-50, 10w-40, 0w-60?
surbotaab Skrevet Desember 9, 2006 Skrevet Desember 9, 2006 Det er snakk om til en M102 745i motor.(i prinsippet M30 motor) Har hørt folk som har brukt fullsyntetisk på M30 men er igrunn usikker. Motoren er ikke kjørt i grus, den skal bare i biter for overhaling og trimming hehe.. mente med grus atte den var plukka ifrahverandre Aner ikke hvilken modell denne motoren er, men den generelle regelen er at man ikke skal ha syntetisk olje på motorer før midten av 90-tallet.... Noe med dette er at i en syntetisk olje har alle molekylene samme størrelse, mens i en mineral olje så har disse variabel størrelse, dette er en viktig faktor når det gjelder klaringer ol i motoren, jeg var med å testa med en fabrikkny oljepumpe til en VW T4 motor, resultatet mellom syntetisk og mineral olje var på hele 1,3 bar ( ), dette var da med forvarma olje. Når oljen var kald så var det bare en 0,5 bar lavere oljetrykk med den syntetiske...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå