Cato84 Skrevet Desember 3, 2006 Skrevet Desember 3, 2006 Hei! ny på forumet her.. har nettopp kjøpt meg en BMW E39 523. Så sitter jeg å vurderer å bytte ut den andre bilen min til en BMW E30 med turbokonverting. Pågrunn av dette har jeg et par spørsmål. Hvilken motor bør man velge til turboprosjekt? 323 eller 325? Hvilke effekter vil man kunne hente ut av en nyoverhalt motor med turbo? Hvor mye kan man lade? Hvilke andre tinger bør man gjøre for at alt skal holde. Blir primært bygd til banekjøring, men fortsatt brukt på vanlig vei da! Takker for svar! PS: har brukt søkefunk. men ble ikke klokere!
mOMOe Skrevet Desember 3, 2006 Skrevet Desember 3, 2006 beste å billigste må vel være en 325 pre facelift med 324td veiv og 320 råder.. da har man jo straks en 2,7 liters lavkomp motor som er ypperlig for turbokonvertering.. slenger du på et megasquirt også da så har du en fryktelig morsom bil for en grei penge..
mOMOe Skrevet Desember 3, 2006 Skrevet Desember 3, 2006 evt en 318/16 (m10) som er veldig fin å turbokonvertere. ikke helt den samme effekten, men mye billigere og endel lettere.
Cato84 Skrevet Desember 3, 2006 Forfatter Skrevet Desember 3, 2006 oki! ca. pris på dette vil du tru da? Evnt. hvor mye hk kan man få ut av et sånt oppsett, og enda bedre, holder det i de lengre baner? Hvor mye trur du man kan få ut av en 323 med turbo? evnt. datasprut. Er det best og turbokonvertere 323'n eller 325'n, hvis man ikke orker å begynne med å lete etter alle disse delene? Vet ikke så mye om bmw enda, lett og skaffe slike deler? Takker for svar!
Ivanrogov Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 Trenger ikke og lete en gang, du finner alt du trenger på forumet her 2.7Veiv, og stempel finnes det nok av.
mOMOe Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 ligger en dieselveiv på slagsforumet her til 1700kr.. 320 råder finnes jo overalt.. dette oppsettet med datasprut holder vel til opp mot 400hk mener jeg å ha hørt.. (correct me if i'm wrong).. har du mye erfaring med å skru bil fra før da?
Cato84 Skrevet Desember 4, 2006 Forfatter Skrevet Desember 4, 2006 har skrudd litt ja.. har ikke overhalt motor.. men liker en utfordring. pluss at jeg har temmelig mange rundt meg som kan hjelpe hvis det skulle være noe.. Prosjekt bilen jeg har nå er en Mazda 323 sedan som er bygd om til GTX, og som i vinter blir GTR. Skulle egentlig bygge om til bakhjulstrekk, men dette ble for mye. Bilen skal være ferdig for banekjøring i år, da jeg ikke kunne delta ifjor, pågrunn av prosjekt bygging og dagen den ble ferdig, så mistet jeg lappen under testkjøring. (ikke svinkjøring) Hvilket datasprut vil dere anbefale til dette da? MS? har en kompis som kjører med MS, og han sverger til dette Så basically, med et 325 motor, 324TD veiv, og 320 råder, så vil jeg kunne hente ut ca. 350 hk? kanskje mer med et optimalisert datasprut? Takker for svar!
ehrnst Skrevet Desember 4, 2006 Skrevet Desember 4, 2006 Hmmm..... vet ikke om veiva tåler så mye, 350 er vel smertegrensa så vidt jeg vet. 350hk koster jo en del penger da. men du har jo to grove valg på oppsett. Snik-bygge er jo rimlig utbredt å fungerer greit. Det består som regel av 535dyser eller litt større samt LMM fra 535. Kraftigere toppakning fra cometic el, neddreide stempler, turbo, ic, btr. Ellers så er det jo å kjøre løpet ut. jeg har en mellomting Jeg har MS på min 323 turbo har ikke starta opp enda, men tror det skal fungere godt. kjenner/vet om fler som kjører MS på gromme bygg. men i mange tilfeller krever MS at du leser deg til det meste selv. De som er gode på mapping av sprut klarer helt sikkert å mappe MS like godt etter å ha tittet gjennom systemet litt. utfordringen ligger i å finne de som gidder å gjøre det.
Cato84 Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Skrevet Desember 9, 2006 Kan man lade mye på et sånt oppsett? Takker for svar!
dunderdo Skrevet Desember 9, 2006 Skrevet Desember 9, 2006 Det går å kjøre på over 2bar med desse delene - m20b25 blokk og topp (piano tråd i blokk og under spyling av stempel) -org 324 td-veiv -org 320 råder -org 325 stempel (88->) -org disel olje-pumpe -Garret GT40 Snurre -ARP bolter i topp og bunn -schrick ventil fjærer -ENEM turbo kam -org innsug og spjelhus -hjemme laget grenrør -50 mm wg -stor ic med 3" inn og ut løp -Autronic SMC sprut -750cc MDS dyser -2 kraftige bensin pumper -mye pågangs mot å vips har du over 600hk og kan lade over 2 bar
Cato84 Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Skrevet Desember 9, 2006 hehe Får jo lyst til å kjøre på.. men prislappen på noe sånt da? Er jo mye orginalt, så det koster jo ikke så mye. men datasprut og lignendes blir jo fort mye da! Har du gjort dette selv eller vet om noen som kjører med det?
Bimmerlars Skrevet Desember 9, 2006 Skrevet Desember 9, 2006 Det går å kjøre på over 2bar med desse delene- m20b25 blokk og topp (piano tråd i blokk og under spyling av stempel) -org 324 td-veiv -org 320 råder -org 325 stempel (88->) -org disel olje-pumpe -Garret GT40 Snurre -ARP bolter i topp og bunn -schrick ventil fjærer -ENEM turbo kam -org innsug og spjelhus -hjemme laget grenrør -50 mm wg -stor ic med 3" inn og ut løp -Autronic SMC sprut -750cc MDS dyser -2 kraftige bensin pumper -mye pågangs mot å vips har du over 600hk og kan lade over 2 bar Kveller ikke org. stempla på +- 400 hk, selv med datasprut? Gå på www.pure-pf.com og les. Står ALT du behøver å vite om M20 turbo
Kimmit Racing Skrevet Desember 9, 2006 Skrevet Desember 9, 2006 tror at og lade over 2 bar på originalstempler er vell i det drøyeste laget.... tipper at rundt 1,5 er mer enn nok.bygge kostnader på 350hk ligger på rundt 35-40.000.-om det skal holde en stund datasprut kommer i tillegg
dunderdo Skrevet Desember 10, 2006 Skrevet Desember 10, 2006 tror at og lade over 2 bar på originalstempler er vell i det drøyeste laget....Nei det er ikke det vettø. Markus lindkvist i sverige har kjørt 9.89 på 402m med dette oppsettet og alle delene han brukte er på lista mi.
k1t Skrevet Desember 10, 2006 Skrevet Desember 10, 2006 tror at og lade over 2 bar på originalstempler er vell i det drøyeste laget....Nei det er ikke det vettø. Markus lindkvist i sverige har kjørt 9.89 på 402m med dette oppsettet og alle delene han brukte er på lista mi. Var det ikke han som kjørte 20000 km ell var det 60000 km PROBLEMFRITT også med det oppsettet? Den som sto til salgs her for en tid tilbake?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå