Gå til innhold

Div spm ang Xenon

///Magnus
 Share

Anbefalte innlegg

Har originalt Xenon i nærlysene på bilen min nå.

Kunne jo selvfølgelig tenke meg Xenon i fjernlysene, og i og for seg i tåkelysene også.

Spørsmålet er da om det bare er å kjøpe et sånn der ettermonteringssett, som feks blir solgt på siden her, og koble på, for så å bare bytte ut de gamle halogen-pærene?

Forran nærlysene er det jo en sånn der kopp/linse tenker jeg på.

På min fars Golf V GTI er det BiXenon, og der går det visstnok opp en klaff som ligger forran nærlysene OG halogen-fjernlysene tennes når en setter på fjærnlysene.

Har hørt at dette er fordi Xenon har litt oppstartstid, og ikke er kjappe nok til å fungere som fjærnlys alene. Derfor er de tent hele tiden, kun skjult bak en mekanisk klaff.

Men det er jo også halogen i tillegg? :?

For med BiXenon menes jo Xenon i både fjern- og nærlys?

Håper noen kan opplyse (Hehe...) meg litt rundt dette. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det du sier... og jeg synes også at det er litt teit..

I min E39 1997 modell så har jeg xenon originalt i nærlys. Har ettermontert Xenon med 50W ballaster i nærlysene også!

Ved kald-oppstart av fjernlysene tar det 5-10 sekunder før fjernlyset oppnår full styrke! Men da lyser det også SINNSYKT!

Men møter jeg f.eks en bil som jeg blender ned for så lyser de på full styrke med en gang jeg slår de på igjen.. Det er kun når pæra er kald det tar noen sekunder før full lysstyrke oppnås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer du rett og slett på om du kan kjøpe et vanlig ettermonterings-xenonsett og bytte ut halogenpærene du har i fjernlysene dine med?

I så fall er nok svaret ja. Xenonpærene blir styrt akkurat slik halogenpærene dine blir, og skal ikke få noen innvirkning på de eksisterende xenonlysene dine.

Ang. det med tenningstid, så har jo aloebiz nevnt noe, og jeg skrev litt om det i et svar til Lien tidligere i dag.. men kan gjenta. Oppstartstiden er typisk fra 3-10 sekunder på forskjellige merker sett. De jeg selger er av de raskeste, da de bruker ca. 3-4 sekunder før de har full styrke når de er helt kalde. Slår du de av og på så funker de med en gang. Tviler på at dette er noe problem i bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...