Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bygger turbomotor av en M50B25

Ikke gjort noe med toppen, eller veiva.

Åssen type råder trenger jeg?

Deler jeg har:

3mm MLS Topppakning

JE Pistons 84,5mm laget for M50 motoren.

Er det mulig å få kompresjonen ned i nærheten av 8:1?

Skrevet

Info om stemplene:

Gir 8:1 i komp ved bruk av 84MM slag, 130mm råder og 1.2mm pakning.

De er borret til 84,5mm.

Spørsmålet er da siden jeg allerede har en MLS- 3mm toppakning, hvordan vil kompen bli med denne pakninga? Evt. om det er noen mulighet for å kompensere med andre råder for å komme ned på 8:1 i komp igjen?

Skrevet

De er borret til 84,5mm.

Det er nok du som må borre blokka di til 84.5mm

Du har 84mm boring org.

Skrevet

Man øker ikke kompresjon ved å ha tykkere pakning-man senker den,så vet ikke hva du mener med å få komp ned igjen ettermontering med denne pakningen.

Sett inn pianoringer i blokka og bruk org pakning-da er det bare å lade.

Skrevet
Man øker ikke kompresjon ved å ha tykkere pakning-man senker den,så vet ikke hva du mener med å få komp ned igjen ettermontering med denne pakningen.

Sett inn pianoringer i blokka og bruk org pakning-da er det bare å lade.

Dette vet jeg og forklarer igjen:

Det er ikke jeg som har bestilt stemplene, men de er laget for et oppsett med 84MM slag, 130mm råder og 1.2mm pakning.

Han som bestilte dem skal ikke bruke dem likevel derfor tenkte jeg å kjøpe dem, det som er saken er at med innmat som står beskrevet over ville det gi 8:1 i komp.

Men, jeg har ikke 1.2mm pakning, men en 3mm, vet noen her hvor mye mindre (lavere) komp jeg vil få hvis jeg bruker 3mm isteden? Er det evt. mulig å komensere på råder for å holde komp på rundt 8.

Svaret kan jo seff bare være å selge 3mm toppakningen og handle meg en 1.2mm isteden. Det er kanskje det enkleste :) men jeg tenkte på alternative løsninger siden jeg allerede har en pakning.

Skrevet

Med det oppsettet du nevner her JE-130-1,2 som gir et teoretisk komp.forhold på 8,0:1 så har du et teoretisk clearance volume på 59,4cc.

Bruker du 3mm pakningen så blir volumet 10cc større, altså 69,4cc.

Komp.forholdet vil da bli nokså nøyaktig 7,0:1, litt slapt kanskje men du kan jo mate på med ladetrykk :P

Jeg tror ikke du skal opp på 135mm råder, da reduserer du clearance volume med 27,7cc fra 69,4cc til 41,7cc. Et slikt volum gir teoretisk komp.forhold på nestem 11,0:1 :wink:

Den 3mm pakningen er best sammen med originale stempler og evt en bitteliten dreiing.

Var vel kanskje en slik utregning du sikta til..

Skrevet

Det er ringer som ligger i et nedfrest spor i blokka rundt hver sylinder. Oppstikk på 0,1-0,2-0,3mm, rett på klemringen i toppakningen slik at man får en mye sterkere joint.

Skrevet
Med det oppsettet du nevner her JE-130-1,2 som gir et teoretisk komp.forhold på 8,0:1 så har du et teoretisk clearance volume på 59,4cc.

Bruker du 3mm pakningen så blir volumet 10cc større, altså 69,4cc.

Komp.forholdet vil da bli nokså nøyaktig 7,0:1, litt slapt kanskje men du kan jo mate på med ladetrykk :P

Jeg tror ikke du skal opp på 135mm råder, da reduserer du clearance volume med 27,7cc fra 69,4cc til 41,7cc. Et slikt volum gir teoretisk komp.forhold på nestem 11,0:1 :wink:

Den 3mm pakningen er best sammen med originale stempler og evt en bitteliten dreiing.

Var vel kanskje en slik utregning du sikta til..

Takk stian, akkurat det jeg var ute etter! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...