milhouse Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Vi er en liten gjeng som holder på å ordne en dag på isbane/lage en bane på vannet. Det hele er jo avhengig av det blir litt kaldere... Spørsmålet er hvor viktig det er å ha piggdekk. Det kan hende at vi får låne rallypigg dekk. Dette er imidlertidig uklart så vi satser ikke på det. Vil det funke med vanlig piggfrie dekk, så lenge det blir kjørt over så det blir ett lag med snø over isen? Har tidliggere vært på Quattro kurs og da kjørte vi med vanlig piggdekk og det funket kjempe bra, men vi hadde selvfølgelig quattro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shv Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Har kjørt på isbane med piggfritt, funket like greit som vanlig piggdekk mener jeg. Ove Kvam kjørte en gang på bmw treff raskere enn alle med piggdekk (bortsett fra ispigg selvfølgelig) med sine piggfrie dekk. (Sigdal) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoeNasty Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Ser du er ifra Oslo,hvor er det dere har tenkt å kjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Desember 7, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 7, 2006 Takker, slipper å kjøpe piggdekk da. Kjedelig å bruke penger man ikke har på det. Vet ikke hva det heter der, er en gård på svenske grensen. Tror desverre jeg kommer til å kjøre en a4 1,8 turbo quattro, istedenfor min egen 118!! Har uansett ikke mye sjanse mot de andre da det kommer en z4 2.2 Audi s6+ Wrx sti ++ Har ikke hørt med gutta som har 2006 rs4 2007 s3 2006 330ix touring manuelt gir!! men de liker å leke de også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Desember 7, 2006 Share Skrevet Desember 7, 2006 Vel.. Hvis man får noen biler til å kjøre et par runder å "raspe" opp isen så vil det bli mye bedre feste med både piggfritt og piggdekk. Men gode piggdekk vil alltid ha bedre feste enn gode piggfrie dekk på hard is. En annen ting å ha i tankene er at jo fler som kjører med ispigg jo mer sporete og nedslitt blir banen. Det ideele er 30-40% isdekk og 60% pigg/piggfri. Da Blir ikke banen så jævlig å kjøre på. Det er også lurt å borre opp hull å vanne banen etter en lang helg med mye kjøring, slik at man fyller igjen de verste gropene. Det at Ove Kvam kjørte fortere rundt enn andre med piggdekk tror jeg utelukkende er at Ove Kvam er "noe" bedre bak spakene enn de fleste. Men er det noe jeg forbinder med isbane så er det ihvertfall ikke rundetider!! Liksom ikke derfor jeg er der.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peer Skrevet Desember 8, 2006 Share Skrevet Desember 8, 2006 Hehe, rundetider på isbane må være kjedlig.. Sladding Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shv Skrevet Desember 8, 2006 Share Skrevet Desember 8, 2006 Vel.. Hvis man får noen biler til å kjøre et par runder å "raspe" opp isen så vil det bli mye bedre feste med både piggfritt og piggdekk. Men gode piggdekk vil alltid ha bedre feste enn gode piggfrie dekk på hard is. En annen ting å ha i tankene er at jo fler som kjører med ispigg jo mer sporete og nedslitt blir banen. Det ideele er 30-40% isdekk og 60% pigg/piggfri. Da Blir ikke banen så jævlig å kjøre på. Det er også lurt å borre opp hull å vanne banen etter en lang helg med mye kjøring, slik at man fyller igjen de verste gropene. Det at Ove Kvam kjørte fortere rundt enn andre med piggdekk tror jeg utelukkende er at Ove Kvam er "noe" bedre bak spakene enn de fleste. Men er det noe jeg forbinder med isbane så er det ihvertfall ikke rundetider!! Liksom ikke derfor jeg er der.. Det ideelle er at de med ispigg tar noen runder først for å rive opp banen litt slik at de uten ispigg får feste. Ove er nok en dyktig sjåfør, ingen tvil om det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Desember 8, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2006 Takk for svar. Skal ønske meg en kald vinter til jul, så det blir mulig å gjennomføre. Vi kommer nok ikke til å kjøre mye rundetider, men hadde tenkt til å få måkt banen sånn at det ble to "langstrekker" ved siden av hverandre. Med andre ord at to biler kan kjøre mot hverandre uten at de starter på det samme punktet. (har vær sin start og stopp) Men kjenner jeg gutta rett blir det nok en del leking, er jo ikke noen av bilene som er spesielt like. Alt fra 150 til 300 hester, bakhjul og quattro. Da jeg var på quattro kurset merket jeg forsovet at isen ble ganske harvet opp etter en stund. De hentet uten en rs4 med 3 cm??? ispigger og en profesjonelle rally sjåfør. Satt da på den første og siste rundene og banen var litt anerledes da. Det er forresten en bilopplevelse jeg ALDRI kommer til å glemme. Vansklig å beskrive, men hvis jeg sier at jeg holdt på å tissen på meg, drite på meg, jeg fikk nesten en orgasme og jeg holdt på å spy, samtidig som jeg satt å gliste så dekker vel det meste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anni85 Skrevet Desember 8, 2006 Share Skrevet Desember 8, 2006 Syns dette høres farlig ut jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Desember 8, 2006 Share Skrevet Desember 8, 2006 Noe pigg må man ha på en sånn bane uansett.Piggfritt vil bare gå å polere isen.Men hvis du kjenner noen folk som driver med rally,eller kanskje søker litt rundt på nettet,så burde du finne 4 hjul som er ferdige som rally hjul,men som egner seg godt til privat bruk et par sesonger for 2-4tusen.15" og 16" er vel den dimensjon som er lettest å få tak i.Går stort sett grei å få disse på felger som er 7"-7.5". Men har du en fin bil,så vær obs på at disse hjulene er høye(stor diameter) og at de gladelig spiser en skjerm ganske fort hvis de subber. Og husk at is MÅ være over 30cm tykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cmn Skrevet Desember 8, 2006 Share Skrevet Desember 8, 2006 Ispigg hadde vært rått! Morsomt å kjøre på isbane uansett, men først må det jo bli is da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Desember 9, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 9, 2006 Noe pigg må man ha på en sånn bane uansett.Piggfritt vil bare gå å polere isen.Men hvis du kjenner noen folk som driver med rally,eller kanskje søker litt rundt på nettet,så burde du finne 4 hjul som er ferdige som rally hjul,men som egner seg godt til privat bruk et par sesonger for 2-4tusen.15" og 16" er vel den dimensjon som er lettest å få tak i.Går stort sett grei å få disse på felger som er 7"-7.5".Men har du en fin bil,så vær obs på at disse hjulene er høye(stor diameter) og at de gladelig spiser en skjerm ganske fort hvis de subber. Og husk at is MÅ være over 30cm tykk. Her var det mye bra info! Muligheten for at vi får låne/får noen dekk av en forhandler er tilstede Så driver faktisk svigerfaren til en kompis av meg å kjører rally med en clio v6, både is og vanlig så der kan vi kanskje høre litt. I utgangspunktete skal vi bare kjøre en gang så å bruke 2-4 tusen på isdekk og eventuelt en del ekstra på nye skjermer er litt vel dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagrinn Skrevet Desember 9, 2006 Share Skrevet Desember 9, 2006 oppe her i hallingdal blir det brøytet en bane som blir brukt av ambulanser ifra drammen og oslo området, denne får vi bruke en uke eller to iløpet av vinteren, med politi til stede og et "glattkjørings" kurs, i fjord kjørte jeg der med piggfrie dekk, eneste problemet jeg erfarte var at utgangene i svingene blei veldig glatte, men er jo artig og legge ut sladder i 130 på lang strekkene dette er noe alle skulle ha prøvd seg på, er utrolig artig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Desember 9, 2006 Share Skrevet Desember 9, 2006 Her var det mye bra info! Muligheten for at vi får låne/får noen dekk av en forhandler er tilstede Så driver faktisk svigerfaren til en kompis av meg å kjører rally med en clio v6, både is og vanlig så der kan vi kanskje høre litt. I utgangspunktete skal vi bare kjøre en gang så å bruke 2-4 tusen på isdekk og eventuelt en del ekstra på nye skjermer er litt vel dyrt. Låne dekk er selvsagt det billigste,men burde ikke være så vanskelig å selge dekk etter bruk hvis du vil det.Svigerfar burde vite om,eller ha ishjul.hvis du gjør litt research før du kjører,så burde det være mulig å finne ut om du kan bruke dette på din bil.Kan med hånden på hjertet si at e30 med 6`er og 60/40 senking kan spise litt skjermbuer på isbane. Helt oppbrukte ishjul er fortsatt veldig gøy i forhold til vanlige vinterhjul.Og disse hjulene blir jo ikke gammle på et par 3 år enda.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå