whalebiter Skrevet Desember 12, 2006 Skrevet Desember 12, 2006 Skal bytte registerrem og kam (til trimkam) på min M40motor, men er usikker på om jeg skal begi meg utpå dette selv. Selvom jeg ikke er redd for å skru på bil, er jeg ingen mekaniker og har aldri gjort noe så "stort" før. Er dette noe problem egentlig? Har også fått tips om å rense/polere opp alle ventilene mens jeg har topplokket oppe. Andre ting som er lurt å gjøre mens jeg er i gang?
whalebiter Skrevet Desember 13, 2006 Forfatter Skrevet Desember 13, 2006 *bump* Ingen som har skiftet registerrem/kam før som kan si noe om dette?
Testpiloten Skrevet Desember 13, 2006 Skrevet Desember 13, 2006 Nå har jeg gjort dette kun 2 ganger før.. og begynner å bli ei stund siden. Men jeg mener å huske at du trenger spesial verktøy for å sette kamdrevet og kam i riktig posisjon etter å ha byttet reim. Når du nå skal bytte til trim-kam er jeg usikker på hvordan det blir med dette.. Men iallfall å bytte register reim på en slik motor er en kurant sak. Det er bare å skru seg innover å følge med på hva en gjør. Har du en verkstedmanual blir det enda lettere. Registerreim bytte er en grei liten dagsjobb. Men som sagt bytte til trimkam har jeg aldri gjort men det bør være noen med sånne erfaringer på dette forumet vel
The_transporter Skrevet Desember 13, 2006 Skrevet Desember 13, 2006 trenger da ikke noe spesialverktøy på m20 motoren iallefall...
maartn Skrevet Desember 13, 2006 Skrevet Desember 13, 2006 Jeg også lurer på om man trenger spesial verktøy, lurer på å gi meg ut på sammen jobben selv
oddis Skrevet Desember 13, 2006 Skrevet Desember 13, 2006 Det "korrekte" å gjøre er å bruke spesialverktøy, men har man hodet på rett sted så går det som regel bra. Kamaksel kan være litt vanskelig å få korrekt, spesielt hvis man skal av med kamdrevet (som er justerbart), samt av med topp og slipe opp ventiler. Kam og svinghjulslås.
Testpiloten Skrevet Desember 13, 2006 Skrevet Desember 13, 2006 Ja det stemmer det var også en pinne en skulle sette i svinghjulet for å låse av. Rett posisjon skal vel være når stempel 1 er på topp. Er vel på høyre side sett forfra.
Dirty Skrevet Desember 13, 2006 Skrevet Desember 13, 2006 Trenger ikke spessial verktøy men som Bilbyggeriet sier overher! sett i "pinne" i sving hjulet. du må også huske på at du må stramme toppen igjenn med moment! og ny topppakning! og er veldig viktig at du stiller inn registeret riktig! eller slår stemplene opp i ventilene og da er det godkveld for m40 motoren! du kan teste dette med å svive på veiva med en fast nøkkel noen runder og høre om noe slår oppi
whalebiter Skrevet Desember 13, 2006 Forfatter Skrevet Desember 13, 2006 Men må toppen av da? Har blitt fortalt at det holder å ta av toppdekslet..?
oddis Skrevet Desember 13, 2006 Skrevet Desember 13, 2006 For å skifta kamaksel må du ikke av med toppen nei, kun toppdeksel og litt til.
Maxxsonics Skrevet Desember 13, 2006 Skrevet Desember 13, 2006 er vel noe moment på kammen å mener j å huske... men husker ikke å momentet den skulle trekkes med men... er jo ganske grei opperasjon da! er bare det å få stilt inn igjen kammen riktig..! men det går men litt nøye og tålmodighet!
whalebiter Skrevet Desember 15, 2006 Forfatter Skrevet Desember 15, 2006 Ok. Dette spesialverktøyet, hva heter det, hvordan ser det ut, hva skal det brukes til etc.
oddis Skrevet Desember 15, 2006 Skrevet Desember 15, 2006 Spesialverktøy består av en låsebrakket til å låse kammen i stillestående posisjon og en bolt/pinne som som du stikker inn i hullet på høyre side av motoren like under starten (sett fra fronten). Denne skal låse svinghjulet slik at ikke veivakselen dreier seg rundt = stempler står stille. Men skal du av med kam så må du stille alt opp igjen på nytt såvidt jeg husker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå