Bjørn 320 Skrevet Desember 15, 2006 Skrevet Desember 15, 2006 Siden det heter bremseskjold, er nok årsaken nettopp det. For å forhindre at fremmedstoffer skal treffe bremseskiva. hydraulikkrøret til servostyringa skulle dusje bremseskiva. Det hadde gitt fine bremseegenskaper... Skjoldet har liten effekt på kjøling av bremsene. Da finnes det spesialfelger som har en turbineffekt. Som f.eks. disse: Den øverste av dei to ser faktisk ut til å suge luft vekk, i staden for å blåse inn... Viss du ikkje ryggar
Quattrokiller Skrevet Desember 15, 2006 Forfatter Skrevet Desember 15, 2006 ser faktisk ut som den suger ut luft , gir sikkert voldsomt marktrykk den Mercedes felgen ja. Er det fra den Mclaren mercedesen?? så en sånn i Montecarlo i sommer. Er fælt å innrømme det, men det var en rå bil, selv om det er helt feil merke!
Arimanni Skrevet Desember 15, 2006 Skrevet Desember 15, 2006 Bremseskjolda har den virkningen som Trotto seier, etter det eg har lært. På E34 laga dei til mange forskjellige kombinasjoner for å avkjøle bremsene. Blant anna kanaler som fører luft rett inn på bremsene (sånn du f.eks kan sjå på 540), M System I, M System II og M Parallel Spoke felger som dei kaller det. Ein kombinasjon av dette + ventilerte bremser gav M-bilene ganske god avkjøling av bremsene! M System I er den type felg som Trotto har bilde av. Som vart levert på E34 M5 fram til 1993. M System II vart levert på E34 M5 fram til 1994 Mens dei som gav mest avkjøing, M Parallel Spoke, vart levert på E34 M5 fra sommaren 1994. M Parallel Spoke var betre til å suge inn luft til bremseskivene enn M System II var, og etter min meining, er dei også feitere Så ja, pass på kva type felger du velger vist du vil ha maksimal avkjøling Og ikkje tenk på å ta vekk bremseskjolda Eg meine å huske at det var sånn. Ikkje "drep" meg vist eg teke feil. EDIT: Ein bekjent av meg hadde E34 M5 1995 mod med M Parallel Spoke og 850 Csi bremser, og eg kan skrive under på at det føltes som om hjernen sku komme ut av augene!
Trotto Skrevet Desember 15, 2006 Skrevet Desember 15, 2006 Den øverste av dei to ser faktisk ut til å suge luft vekk, i staden for å blåse inn... Viss du ikkje ryggar Korrekt. Men suger man ut luft, må ny ny luft tilføres. Og ja, det er McLaren Mercedes. Personlig synes jeg System 1 og 2 felgene er tøffest - da uten disse kapslene.
Quattrokiller Skrevet Desember 15, 2006 Forfatter Skrevet Desember 15, 2006 OK, så de paralell spoke avkjølte bedre, selv om I-eren ser mer ut som en propell og skulle tro den sugde luft forbi bremseskiva. Kansje det er viktigst at felgen er så "åpen" som mulig, så mest mulig luft slipper til og mest mulig varme kan stråle fritt ut. Noe å tenke på ved felgkjøp .
Arimanni Skrevet Desember 15, 2006 Skrevet Desember 15, 2006 Det er akkurat det som er så fasinerende med luft, og små justeringer du kan gjere for å få den effekten du vil ha. Eg kjenne igjen denne effekten fra båt, der vridningen på propellen hadde innvirkning på aks og toppfart, dog også drifstoff forbruk. Så vist samme prinsippet fungerer for luft, så er det vridningen på "eikene" i felgen som bestemmer kor mykje luft som kjem inn. Alpina har jo også eit ganske interesant design på felgene sine, men korleis dei er i forhold til BMW-es M Parallel Spoke har ikkje eg peiling på.
Quattrokiller Skrevet Desember 15, 2006 Forfatter Skrevet Desember 15, 2006 Sant nok. Så kansje disse felgene ikke er noe å satse på da? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... otohosting
Arimanni Skrevet Desember 15, 2006 Skrevet Desember 15, 2006 Tvile på det Men går no ann å varme hendene på vist du kjøyre ned ein bakke og bremser litt
Liter Skrevet Desember 15, 2006 Skrevet Desember 15, 2006 Ang. valg av felger for økt kjøling av bremsene, er det merkbart? F.eks. forskjell i bremseeffekt fra 15"stålhjul med tette kapsler kontra 15"aluhjul med de samme dekkene.
Arimanni Skrevet Desember 15, 2006 Skrevet Desember 15, 2006 Ikkje for ein "vanleg" person. Men du ville nok ha merka forskjell vist du hadde kjøyrt over f.eks Sognefjellet Bremsene hadde nok ikkje vorte så varme med alufelg, som med stålfelg. Stålfelg er som oftest berre ei "plate", så blir dårleg med luftgjennomstrømming. På min E34 har eg gått til innkjøp av 540 "luftekanaler" som eg skal ha inn i framfangeren for å få meir luft inn, og har lenge vurdert å skaffe meg M Parallel Spoke, det var før eg viste kva eigenskaper dei har - no har eg enda meir lyst på dei
Trotto Skrevet Desember 15, 2006 Skrevet Desember 15, 2006 Ang. valg av felger for økt kjøling av bremsene, er det merkbart?F.eks. forskjell i bremseeffekt fra 15"stålhjul med tette kapsler kontra 15"aluhjul med de samme dekkene. Et interessant sp.mål egentlig. Her beveger vi oss inn på materialers varmeledningsevne - for metall overfører varme...og bremseskiven er i direkte kontakt med navet, som felgen igjen er boltet til. Og kontaktflaten mellom felg og bremsesive vil overføre varme til felgen. Aluminum leder varme bedre enn stål. Og aluminiumsfelger er normalt tyngre enn stålfelger. Jo da, de er det. Selv om aluminium isolert sett er letter enn stål, er det såpass mye svakere enn stål, så felgen er av tykkere konstruksjon. Dette oppveier for lettere egenvekt. Og mer masse av et stoff som leder varme bedre hjelper jo på avkjøling... I sommer ble håndbrekket stående på på et hjul på trekkvogna mi (les: Mercedesen) da jeg kjørte tilbake fra Gjøvik til campingvogna på Biri. Jeg merket det ikke før jeg steg ut av bilen og det luktet track day. Luktet meg lett til venstre bakhjul og spyttet på alu-felgen. Det freste godt i spyttet, så jeg avsto fra å kjenne med hånda.
Arimanni Skrevet Desember 15, 2006 Skrevet Desember 15, 2006 Et interessant sp.mål egentlig. Her beveger vi oss inn på materialers varmeledningsevne - for metall overfører varme...og bremseskiven er i direkte kontakt med navet, som felgen igjen er boltet til. Og kontaktflaten mellom felg og bremsesive vil overføre varme til felgen. Aluminum leder varme bedre enn stål. Og aluminiumsfelger er normalt tyngre enn stålfelger. Jo da, de er det. Selv om aluminium isolert sett er letter enn stål, er det såpass mye svakere enn stål, så felgen er av tykkere konstruksjon. Dette oppveier for lettere egenvekt. Og mer masse av et stoff som leder varme bedre hjelper jo på avkjøling... Det er som Trotto seie eit ganske interesant spm! Volvo er i samarbeid med Fundo Wheels i Høyanger i gang med å utvikle ein alu felg som skal vere 25 % lettere enn dagens felger (dette skal vist ha samanheng med kjørekomforten). No tenker eg berre "høgt". Får å redusere varmen som går fra bremseskiva og ut til felgen, er du vel nød til å kjøle ned bremseskiva. Korleis gjere du det? Jo, du fører luft inn på bremseskiva. Og den enklaste måten vil vere å lage "hull" i felgen. MEN vist du skulle bruke samme mengde stål for å få ein stabil konstruksjon, ville felgen ha vorte mykje tyngre enn den er den dag i dag. Derfor har dei brukt alu i staden for stål å få den stabile konstruksjonen. Ein anna ting er at dei bruker alu fordi det er som Trotto seie, fører varme betre, og derfor blir det også fortere å avkjøle. Varme vil altid gå til kaldere plasser, og vist du sprer varmen fort utover eit større område er det også lettere å avkjøle det, i dette tilfelle ved hjelp av luft.
Quattrokiller Skrevet Desember 16, 2006 Forfatter Skrevet Desember 16, 2006 Ante ikke at alu-felger var tyngre enn stålfelger. Skuffende! Koenigsegg bruker Carbonfelger, lurer på hvordan det blir med avkjøling, carbon leder vel dårlig varme. Men de vet vel hva de gjør de gutta der.
Deep Dish Skrevet Desember 16, 2006 Skrevet Desember 16, 2006 Jaja, er vel regler fra 60 tallet da sikkert.. Dette er faktisk en regel som stammer ifra vikingtiden, da var det nemelig påbudt å ha skjold når man skulle ut på "reise".!!! HELT sant.!
Quattrokiller Skrevet Desember 17, 2006 Forfatter Skrevet Desember 17, 2006 Jaja, er vel regler fra 60 tallet da sikkert.. Dette er faktisk en regel som stammer ifra vikingtiden, da var det nemelig påbudt å ha skjold når man skulle ut på "reise".!!! HELT sant.! Lærer sååå mye på dette forumet hele tiden Derfor danskene kaller panser for motorhjelm også da kansje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå