Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med tanke på M30B35'en sitt store volum, hvor mye skal det til å hente turbohester ut av den? Hvor mye må gjøres for å få 400 gamp?

Hvordan er de orginale stemplene? Dreie av de..

Hvilke motorer hadde hvilke stempler og kompresjonsforhold osv.?

Hvilken turbo er ålreit? Kan godt gi seg med å blåse rundt 6500 rpm, for over det går vel bare løftera åt dundas alikevel.

Funderer litt på at IC'en kan få plassproblemer i en E30?

Skrevet

Jeg bygde jo en slik motor..

Org M535i

Mahle smidde stempler (4-5k hos VS) ca 8,5:1

GT37 0.99 lastebil turbo

store dyser

PPF grenrør, dump, wg

halvstor IC

VS komponert kam

Autronic SMC

resten av motoren stort sett orginal, men overhalet..

Bremset 400,5hk 608NM på hjula på bjørnstad bil.. på 1.05bar mener jeg det var..

Byttet til GT40 og økte trykket litt i ettertid, og fikk bra trykk helt opp til 6500rpm, imot tidligere 6000..

Motoren SPISTE girkasser (260, 265, 280)..

Burde hatt kvassere kam, og enda større turbo.. mer hk/rpm, mindre NM.. Da hadde nok girkassene levd lengre..

Skrevet
Jeg bygde jo en slik motor..

Org M535i

Mahle smidde stempler (4-5k hos VS) ca 8,5:1

GT37 0.99 lastebil turbo

store dyser

PPF grenrør, dump, wg

halvstor IC

VS komponert kam

Autronic SMC

resten av motoren stort sett orginal, men overhalet..

Bremset 400,5hk 608NM på hjula på bjørnstad bil.. på 1.05bar mener jeg det var..

Byttet til GT40 og økte trykket litt i ettertid, og fikk bra trykk helt opp til 6500rpm, imot tidligere 6000..

Motoren SPISTE girkasser (260, 265, 280)..

Burde hatt kvassere kam, og enda større turbo.. mer hk/rpm, mindre NM.. Da hadde nok girkassene levd lengre..

Moment ja :D

Hvor mye kosta dette deg å bygge i reine kroner?

På hvilket turtall hadde du fullt ladd? Med tanke på girkassespisinga

Skrevet

En 745 på 1.2 bar kan ikke sammenlignes.. Den har en alt for liten turbo i forhold (kompressor siden), og kammen min var satt opp for bredt register..

745 klarer også mye nm, men kun ved peak lading, ikke konstant over et bredt register.. Det er da girkassa lever farlig.. Tidlig, og lenge med høyt dreiemoment på lave turtall..

Turbotrykk er IKKE alt.. Er mange faktorer som spiller inn :)

Girkassehavari kom nok ikke av kjørestilen min.. Girkassene røk ved jevnt pådrag i 3. gir.. Tennene på 3. girs tannhjul røk..

bremsSMALL.JPG

Moment topp ved ca 4000, toppeffekt ved 5400.. Ladetrykket var over 1bar før 3500 under bremsinga..

Pris? Hmm.. tja.. innbiller meg jeg kom til 70-80k for motor når jeg regnet med alt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...