Gå til innhold

Ledninger på kontakten til cd spilleren. Hvem av de er hva?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilken av ledningene på kontakten til cd spilleren som er hva? Jeg skal koble på delefilteret nå, så jeg må vite hva slags ledning som er diskant og hva som er mellomtonen foran. Jeg har funnet noen koblingskjemaer og sånt, men de holder ikke. Dette har jeg funnet: http://www.bmwe34.net/e34main/upgrade/stereo_wiring.htm

Men problemet der er at det står samme ledninger på forskjellige ting. Sånn som denne:

Front Left Tweeter (-) Yellow / Brown

Front Left Woofer (-) Yellow / Brown

Jeg må jo finne alle ledningene til alle de forskjellige, fordi jeg skal koble på diskant hver for seg på delefilteret og mellomtonen på egen. Så noen som har et annet skjema eller noe jeg kan bruke? Har funnet noe på bilradiospesialisten også, men den holder heller ikke, fordi der står det kun mellomtone og bakre høyttaler, mens ikke diskant.

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare 4 par ledn fra iso-kontakt: V+H front og V+H bak...

Diskanthøyttalere er koblet videre fra frontelementer hvis jeg ikke husker feil. Er ikke noe ordentlig delefilter bare en motstand for å "fjerne" lave frekvenser.

Fargene er som følger:(Touring)

Blå/lilla + blå/grå: Høyre bak.

Gul/lilla + gul/grå: Venstre bak.

Blå/rød + blå/brun: Høyre foran.

Gul/rød + gul/brun: venstre foran.

Anbefaler å legge inn ordentlig delefilter og ledninger + elementer i allefall i front :D

Den 96 540 delebilen jeg har har flere ledn med bla element i deksel ved speil og ekstra høyttalere bak i taket (Touring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders :D

Det er ikke mer komplisert enn det jeg beskrev over...

Fra CD spiller går det 4 par høyttalerledn.

Grunnen til at tweeter og woofer står med samme farge er at det er bare ett sett ledninger ned til fronthøyttaler...

Diskanten blir ført videre derifra.

Så jeg må legge opp nye ledninger jeg da altså? Hvordan skal jeg gjøre dette da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling blir helt enkelt å benytte de 2 parene med ledn til frontelementer inn til forsterker/delefilter (evt linjekabel,bedre) og videre med ordentlige ledn til elementer.

Ganske greit å komme til for å legge ledn til fronten, forsåvidt bak også,hvis du alikevel skal oppgradere til bedre elementer...

Hvis jeg forstod deg rett og du bare skulle installere delefilter er det litt bortkastet uten å oppgradere frontsettet... I tilfelle må du fjerne motstanden på diskant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anbefaling blir helt enkelt å benytte de 2 parene med ledn til frontelementer inn til forsterker/delefilter (evt linjekabel,bedre) og videre med ordentlige ledn til elementer.

Ganske greit å komme til for å legge ledn til fronten, forsåvidt bak også,hvis du alikevel skal oppgradere til bedre elementer...

Hvis jeg forstod deg rett og du bare skulle installere delefilter er det litt bortkastet uten å oppgradere frontsettet... I tilfelle må du fjerne motstanden på diskant.

Men da må jeg drive å demontere mye av dashbordet ikke sant for å legge opp nye ledninger?

Jeg har forresten oppgradert alle høyttalere i hele bilen, men jeg har ikke satt på delefilteret enda. Bruker de på cd spilleren. En Kenwood 4x50w som er veldig bra. Så jeg har ikke noe ekstra forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje enklest å bruke ledn i bilen da.

Har du byttet elementene i front kan du jo bare bruke ledn ned til mellomtone,mont delefilter der og koble ledn videre til mellomtone. Og bruke org opp til diskant.

(= org ledn ned til rommet bak sparkeplate,evt bak spiller, under ratt el. Splitte i mellomtone og diskant der og koble ledn videre til mellomtone og diskant. Ledn til diskant går videre fra org mellomtone så den ledn vil ligge i nærheten.)

Er egentlig ikke verdens vanskeligste bil og legge ledn i E34, så ville kanskje vurdert det etter hvert. Hjelper med en liten forsterker også kanskje.

Selv har jeg gjort det helt enkelt: brukt org ledn fra ISO kontakt, dette i påvente av oppgradering av elementer. Har en liten forsterker jeg skal bruke på frontsett(tror det blir INFINITY reference, men skulle hatt diskelementer som passer i org feste.), setter inn høyttalerfeste bak speil fra 540en, og bygger inn 15" min i hjulbrønn bak... Fikk jo med ekstra plate til hjulbrønn med 540en, og i tillegg setter jeg inn taket fra 540en med ekstra høyttalerplasser(dette gjelder touringen)

I sedanen blir det INF ref, og noe opplegg bak, er ikke helt sikker på bygging ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje enklest å bruke ledn i bilen da.

Har du byttet elementene i front kan du jo bare bruke ledn ned til mellomtone,mont delefilter der og koble ledn videre til mellomtone. Og bruke org opp til diskant.

(= org ledn ned til rommet bak sparkeplate,evt bak spiller, under ratt el. Splitte i mellomtone og diskant der og koble ledn videre til mellomtone og diskant. Ledn til diskant går videre fra org mellomtone så den ledn vil ligge i nærheten.)

Er egentlig ikke verdens vanskeligste bil og legge ledn i E34, så ville kanskje vurdert det etter hvert. Hjelper med en liten forsterker også kanskje.

Selv har jeg gjort det helt enkelt: brukt org ledn fra ISO kontakt, dette i påvente av oppgradering av elementer. Har en liten forsterker jeg skal bruke på frontsett(tror det blir INFINITY reference, men skulle hatt diskelementer som passer i org feste.), setter inn høyttalerfeste bak speil fra 540en, og bygger inn 15" min i hjulbrønn bak... Fikk jo med ekstra plate til hjulbrønn med 540en, og i tillegg setter jeg inn taket fra 540en med ekstra høyttalerplasser(dette gjelder touringen)

I sedanen blir det INF ref, og noe opplegg bak, er ikke helt sikker på bygging ennå.

Åja, så diskant ledningen ligger ved mellomtonen? Så da kan jeg koble sammen alt ved mellomtonen, og legge delefilteret inni der også?

Hvis du skal ha diskant som kan brukes i originale fester, så prøv å få tak i sånn festemekanisme som var på mine diskanter (dette fulgte med). Der var det skruehull i midten bak på den, var med et slags patentbånd, så du festa den under midt på diskanten, også bøyde du til patent båndet og festa i de originale skruehullene i bilen. Min diskant på 1" passa perfekt i det originale diskant hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...