Gå til innhold

Noen med god kompetanse på 2.4 td motor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt med ny bil.E28 med en 2.4 td motor.

Noen som vet hvor mye disse tåler?

Den er skrudd opp en god del og går ganske bra(til diesel å være),men det er mer å hente.

Regner med det er drøye 150hk i den nå,men har hørt at man kan ta ut ca 200 med høyere diesel trykk og turbotrykk.

Takker for all info.

Skrevet

regner da med at det er 2,4 td du har...

for det første disse topplokkene sprekker av et stygt ord... så første forhåndsregel er å kjøre den vanvittig fint når den er kald.. neste er å ikke ha full belastning over lang tid (undervannstuneller osv.)..

det stemmer at du kan hente ut 200 hk uten noe særlig problemer... det du da gjør er å justere opp diesel mengde, og justere wastegaten.. på turboen ser du en liten slange, som går innpå en trykklokke, som går over på et stag som er koblet på turboen (hvis du forstod det).. dette staget kan justeres slik at du får et høyere makstrykk... ikke overdriv, og pass alltid på å ha rikelig med diesel i forhold til luft.. det vil si at det skal røyke MYE før turbotrykket kommer, og en hel del selv med maks trykk..

dieselmengden justerer du ganske enkelt på justeringsskrua på dieselpuma.. du vil høre at tomgangen går litt opp når den får mer diesel...

håper du forstår noe av dette.... var kanskje litt rotete forklart.. lykke til!

ps. vi har kappkjørt med en 524td mot 528... 528 var parkert.. har også testet mot MB SL 380 (er det det den heter?) den tok vi og...

Skrevet

Det stemmer at det var 2.4 ja..m21b24.

Har ikke fått skrudd den opp noe enda,grunnet lekkasje på diesel-pumpa.

Var o-ring i akselen for gasspådrag som hadde sviktet..kommer sterkere tilbake.

Bilen er ombygd fra 525e,så jeg lurer på hvilken kardang denne har..evt om det er samme som diesel.

Har skrudd opp diesel trykk og turbo trykk på andre biler,så den skjønner jeg,men vil bare vite om motoren tåler det.Har kjørt bmw i 7 år nå,og har alltid vært flink til å gi bilen varme før den brukes hardt(både olje og vann temp).

Er det normalt at disse går opp mye på temp hvis man bruker de litt?

Skrevet

e34_525tds: man kan vel ikke justere turbotrykket med og skru på stagget til wastegaten? er jo så vidt jeg vet fjætrykket som bestemmer når den skal åpne, mao at man må bytte hele wastegaten for og få høyere trykk... (sette i en med stivere fjær)

Skrevet
e34_525tds: man kan vel ikke justere turbotrykket med og skru på stagget til wastegaten? er jo så vidt jeg vet fjætrykket som bestemmer når den skal åpne, mao at man må bytte hele wastegaten for og få høyere trykk... (sette i en med stivere fjær)

Det er vell vist det er ekstern wastegate.

Skrevet

Min kommentar til disse motorene må være som tidligere nevnt i tråden her, at toppene er det som ryker først. Har ikke hørt om mange av disse motorene som ikke har hatt deffekt topp en eller annen gang.

Ikke bare bare å få tak i brukte topper hvis man er uheldig heller. :(

Er lettere å hente ekstra krefter i den motoren som du har, med mekanisk dieselpumpe, i forhold til den jeg hadde, med elektronisk styrt pumpe. Da er det bare å justere dieselmengde på pumpa, og turbotrykk.

Det går ikke med den elektroniske. Der må det chippes.

Skrevet

?: det er gjærtrykket som bestemmer hvor mye trykk som skal til for å åpne.. men med intern wastegate (er vel det det heter) så går jo denne klokka videre på et stag som igjen er det som faktisk åpner ventilen til å slippe ut trykk... dvs at hvis du jukset til lengden på dette staget så vil den ikke slippe ut luft selv om trykket er større enn fjærtrykket..

som sagt, det er toppen som ryker. det er ikke problem å hente ut ca 200 hk, og ja de tåler det... men ingen garanti for at toppen din tåler det... ofte går det bra, ofte ikke... og når det gjelder tempen, ja den går opp når du begynner å tyne den hvis du har tatt ut mye krefter..

dersom den stiger fort uten at du har tatt ut noe særlig effekt ville jeg mistenkt at toppen har tatt kveld.. men dette virker det som du har god greie på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...