Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innimellom vil ikke den ene xenonlykten tenne. Jeg må da skru av og på tenninga og så plutselig funker den helt normalt igjen, med full styrke. Er dette tegn på at den snart tar kvelden? Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få fikset det? Bilen er 2004 e46 325iat og knapt gått 35.000.

Skrevet

Har du sjekket at det ikke er ballasten som er problemet? Synes det hørtes tidlig ut å bytte en xenon-pære alt nå... Bytt side på pærene, og sjekk om problemet er på samme sted eller følger pæren.

Skrevet

Har samme problem på min, men min slukner innimellom når eg kjører og...

Og så kommer den somregel når eg slår av å på tenningen igjenn.

Skrevet

Det problemet har jeg og på min 01 320. Jeg trenger bare slå av lyset og på igjen. Dette er på begge sider (men bare en side av gangen, ikke samtidig på begge). Skjer med ujevne mellomrom. Noen ganger tar det 2-3 mndr før det skjer igjen andre ganger 2 ganger på ett par mil med kjøring.

Hva er ballast? Og hvordan kan man bytte dette?

Skrevet

Stakk innom Tronrud bil idag og det var heldigvis ikke pæra, men tenneren i selve pæren som var gåen. Var visst vært en del trøbbel med de sa han på tronrud.

De hadde ikke tid å bytte tenneren idag, men når jeg tar lysbryteren litt frem og tilbake får jeg den til å tenne.. men litt kjipern. Tok visst en times tid og "åpne" pæren og bytte tenner...

Skrevet

Er da ikke noe tenner i selve pæra.. Det er en separat ballast/tenner som gir høyspenning til pæra slik at den tenner og gradvis senker spenning ned til 12V etterhvert som pæra blir varm.. Er nok denne de snakker om...

Slik ser en D2S (for linselykter) xenonpære ut:

d2s.jpg

Og slik ser Xenon-tennerne/ballastene ut:

16777797_tp.jpg

Skrevet

Ok! Syns det virket noe rart at det var en tenner i pæren ja.. men verkstedet sa faktisk det... mulig de ordla seg litt feil, Om det ikke går på garanti, er det kanskje like dumt å bytte selve pæra som det blir sagt her?

Skrevet

Har en kammerat som har omtrent samme problemet, men der vil ikke den ene pæren lyse i hele tatt... han bytter pære og den funker med en gang den tenner.. så slukker den og.. og da vil den ikke tenne mer.. Han har ikke prøvd åbytte på lenge nå da, så kan det bare ha vært et engangs tilfelle, eller hvet noen hva som kan være feil?

Tror en ballast ligger på rundt 700-800... finnes sikkert billigere og dyrere også..

http://www.eurobuy.no/forside/bil-elektro/lys_-_xenon/

Skrevet

Er det mye pes å bytte xenon-pæra selv? Aldri vært borti det før... så kanskje det er like greit å bestille noen nye bedre xenon pærer på nett og skifte selv. Noen tips til hvilken pærer jeg bør kjøpe til E46 325 touring 2003 modell? Ser det står noe om H1 og H7? Lurer litt på om jeg ikke må bytte ballast/tennere også? Han på bmw-verksted som feilsøkte hvorfor ikke pæra tente, sa han måtte åpne pæra og det tok en times tid.. så tydeligvis er det ikke ballasten som er gåen hos meg, tar vel ikke en time å bytte den??

Skrevet

jo høyere k (kelvin) du har jo blåere lys får du, men jo blåere lys du har jo dårligere vises det. i alle fall på vått føre.

så 6000k er bedre enn 8000k med mindre du liker å ikke se noe da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...