Bimmerlars Skrevet Desember 27, 2006 Share Skrevet Desember 27, 2006 Skal kjøpe motor til min E30 318i nå. M20B25 er veldig prioritert, men så lurer jeg litt på M30B35 også. M20'en er jo veldig fin da i og med at det er bolt-on, mens med M30 må det bygges motorfester, kortes mellomaksel og giroverføring osv. Men er en E30 med en M20B25 noe sprek? Eller er det som en hvilken som helst annen gammal bil? Går som en dass og man blir lei av den med en gang.. Hvor høy utveksling kan man kjøre med uten at det blir slitsomt? Det vil si 4500 rpm på 5. giret i 100 km/h Driter bilen ikke gjør tohundreogørten, da det er aks som er morsomt, i mine øyne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 27, 2006 Share Skrevet Desember 27, 2006 ja, en m20b25 går ganske godt. men alt er jo relativt, hvor godt går den i forhold til? iforhold til en 1.8 så går den ganske så mye bedre, mot en m30b35 går den litt dårligere. en småtrimma 2.5 får en ganske hissig og fin lyd så det er absolutt en kurrant motor:) vedlikehold er vel nøkkelen til en god motor uansett så Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2006 ja, en m20b25 går ganske godt. men alt er jo relativt, hvor godt går den i forhold til? iforhold til en 1.8 så går den ganske så mye bedre, mot en m30b35 går den litt dårligere. en småtrimma 2.5 får en ganske hissig og fin lyd så det er absolutt en kurrant motor:) vedlikehold er vel nøkkelen til en god motor uansett så Når vi tenker sammenligning så kan vi f. eks ta 1,8 E30. Har vært borti litt for mye rått, så blir liksom kravstor.. Men forventer ikke noe monsterbil, bare at jeg kjenner at det drar litt liksom. Så ikke jobben og penga jeg bruker på ombygninga blir helt forgjeves. Ser for meg en overhalt M20B25 med 288 graders kam, lett porting, manifold fra Koed, litt oppjustert turtallsperre og en litt aksvillig diffutveksling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 27, 2006 Share Skrevet Desember 27, 2006 har nå hatt 2 m20b25 motorer å en orginal og en lettere trimmet. som nå går med turbo. Og jeg syns en 2.5 går ganske godt, rette utveksling og litt småtrim så er det egentlig mer enn nok for en bruksbil;) Den drar når den skal og med et grenrør og trimkam så drar den nok enda bedre enn min gjorde:) skal hvertfall ha meg en 325 igjen, men først skal jeg ha meg en litt nyere bmw (har jo en 96mod cab) men vil ha en e46 eller noe nyere:) Men tilbake til topic, gå for en 2.5 du;) vil tro den er lettere å få nedi enn den 3.5literen og i en såpass lett bil som e30 så er det nok mer enn nok for en vanlig mann i gata;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2006 Tror det blir en 2,5 til slutt. Kan jo evnt. få i ei dieselveiv og noen B20/23 råder også, så blir det enda bedre. Ved turbokonvertering av M20 motorer sveises vannkanalene i toppen. Sprekker de kun pga. trykket de blir utsatt for ved turbokonvertering, eller hender det at de sprekker slik på sugemotorer også? Leste nemlig om en svenske med sugetrimme M20 som sleit med sprekte topper. Noen som vet noe mer om utveksling? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 27, 2006 Share Skrevet Desember 27, 2006 sånn som jeg har skjønt det så sveiser de toppen når de skal lade høyt trykk og ta ut mye effekt, dette er vel strengt tatt ikke nødvendig med et snikbygg der du kjører med moderat trykk og hk uttak. Så det blir vel en smaksak eller en garderings sak vil jeg tro.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2006 Personlig så har jeg liten tro på at det trengs ved snikturbo og lett trimma sugemotor. Ble bare skeptisk når jeg leste om svensken på PPF forumet som opplevde at de sprakk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 27, 2006 Share Skrevet Desember 27, 2006 hehe, men svenskene er stort sett steike hakke gal på de turboene sine så det er ikke så rart at det sprekker:P en normal mann lader ikke så mye trykk som mange av de gjør med sånn komp i motoren. og jeg har aldri eller sjelden hørt noen ha sveisa kjølekanalene i toppen bare for et snikturbo bygg. Dette har vel sammenligning med at et snikturbobygg som regel er en prøvelse for å se om det gir mersmak og skal derfor gjøres billigst mulig. Og jeg kan vel si med en gang at når du har prøvd det så gir det mersmak som faen:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2006 hehe, men svenskene er stort sett steike hakke gal på de turboene sine så det er ikke så rart at det sprekker:P en normal mann lader ikke så mye trykk som mange av de gjør med sånn komp i motoren. og jeg har aldri eller sjelden hørt noen ha sveisa kjølekanalene i toppen bare for et snikturbo bygg. Dette har vel sammenligning med at et snikturbobygg som regel er en prøvelse for å se om det gir mersmak og skal derfor gjøres billigst mulig. Og jeg kan vel si med en gang at når du har prøvd det så gir det mersmak som faen:) Var snakk om trimma sugemotor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 27, 2006 Share Skrevet Desember 27, 2006 hmm, er vel mange som har en lettere trimma 2.5 rundt om og om dette er tilfelle så har det vært lite snakk om det..enten fordi de ikke vet det eller fordi det ikke skjer? En grunn til at toppen sprekker kan jo være pga hard kjøring ved lav arbeidstemp. Rett ut i bilen om morgenen og svinkjøre uten at motoren er skikkelig varm.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2006 hmm, er vel mange som har en lettere trimma 2.5 rundt om og om dette er tilfelle så har det vært lite snakk om det..enten fordi de ikke vet det eller fordi det ikke skjer? En grunn til at toppen sprekker kan jo være pga hard kjøring ved lav arbeidstemp. Rett ut i bilen om morgenen og svinkjøre uten at motoren er skikkelig varm.. Er det jeg håper at er årsaken, for det kunne jeg aldri finni på å gjort heldigvis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 27, 2006 Share Skrevet Desember 27, 2006 Det er jo som regel derfor toppen til 2.5'n får så mye dårlig omtale, toppen er ikke så dårlig som det sies. Alt ligger i vedlikehold og drift:) Man klarer å vente 5-10min før man drar på litt,så dårlig tid har man ikke at man skal risikere en så morsom motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2006 Det er jo som regel derfor toppen til 2.5'n får så mye dårlig omtale, toppen er ikke så dårlig som det sies. Alt ligger i vedlikehold og drift:) Man klarer å vente 5-10min før man drar på litt,så dårlig tid har man ikke at man skal risikere en så morsom motor. Synd mange ikke vet det der. B25 topper begynner jo å bli direkte vanskelige å få tak i. AMC er jo et alternativ selvsagt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 27, 2006 Share Skrevet Desember 27, 2006 ja, der er stadig etterspørsel etter disse toppene. Prisen blir jo også deretter Har ikke så mye kjennskap til disse AMC toppene men har hørt at kjølinga i toppen er annerledes enn orginalt som igjen lagde litt problemer? mulig jeg roter nå, men uansett er jo en orginal topp å foretrekke:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 27, 2006 ja, der er stadig etterspørsel etter disse toppene. Prisen blir jo også deretter Har ikke så mye kjennskap til disse AMC toppene men har hørt at kjølinga i toppen er annerledes enn orginalt som igjen lagde litt problemer? mulig jeg roter nå, men uansett er jo en orginal topp å foretrekke:) Ja, pirat er visst "dårligere", men så er prisen deretter også her. Jeg vil tro en AMC holder i masse vis til sugemotor, men kanskje kommer til kort på en turbomotor med mye trykk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå