Gå til innhold

motorbytte: m50b25 til m52b28 i E36

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter her med en trolig halveis havarert m50b25 i en E36 coupe.

Der finnest håp, men jeg funderer først på bedre, om ikke billigere alternativ: Motorbytte!

Første tanken var da å sette en s50b30 ned i stedet for... men jeg synest, at skal man ha M3, så skal man ha M3... skal det bygges om... skal det gjøres skikkelig fra A-Å. dvs, gjennomført, kun M3 deler.

Men så kom jeg på den glimrede tanken. Hvorfor ikke sette ned i en m52b28. Motoren ser nesten lik ut den orginale, derfor mindre tvil om uhellet skulle vere ute, og forsikringselskapet begynner å stille spørsmål om effekt...

Spørsmålet mitt er da:

Passer m52b28 rett på en 1993 mod E36 325 Coupe?

Hva er utvekslingen på bakdiffen på en 328 sammelignet med en 325?

Vil det gå å bruke girkasse / clutch fra 325 til 328? (i tilfelle jeg finner en b28 med automat, eller uten girkasse)

Er der andre komplikasjoner jeg kan/bør regne med ved en slik operasjon?

Admin: Kan du flytte denne posten til den "tekniske delen" av forumet?

På forhånd takk.

Skrevet

mener M52 er samma blokken som M50, bare at M52 er i alu. Alle kasser som passer M50 skal i passe M52. Bremsene på 328 og 325 er like foran, jeg vet ikke hvordan det ligger ann bak. Skal egentlig da være plugg and play.

Det skiller ikke mange hestene mellom 325 og 328, så hensikten med et slikt bytte må være ønske om bedre bånn og mellomdrag, med mindre du skal trimme B28'n

Skrevet

Hvordan er b28 å trimme kontra b25? Hvilken tåler mest pryl?

B25 har høyere turtallsperre enn b28, men bare en hk mindre.

Hvor mye får jeg av å montere b25 innsuget på b28'n?

Det vil vel ikke vere noe problem å få dette motorbyttet godkjent? jeg slipper vel en del avgifter og sånt iom at effekten er tilnermet den samme?

Skrevet

Det er en dude i USA(husker ikke nettsiden nå) som hadde presset ut 704RWHP før motoren ga seg. Motoren hadde en original bunndel, M50b25 innsug og en tykkere toppakning. Jeg hadde kjøpt B28, og satt på M50B25 manifold. Det tror jeg skal holde.

Skrevet

Det er ikke samme kasse på 325 og 328. 328 har samme kassa som M3 3liter. Det er også tykkere bremser bak mins jeg på 328. Ellers er jo det meste likt og skal du først bytte motor så hadde jeg kanskje også gått for en 2.8. Er en del mer moment.. :)

Skrevet

Passer m50 kassen på m52 da?

Hvordan er det med å øke turtallsperren på m52, gjerne få flyttet toppeffekten lengre opp på turtallet, så effekt karakteristikken blir mer lik 325?

Jeg er litt entusiast av turtallsmotorer... :P

Skrevet
  gdf skrev:
Passer m50 kassen på m52 da?

Hvordan er det med å øke turtallsperren på m52, gjerne få flyttet toppeffekten lengre opp på turtallet, så effekt karakteristikken blir mer lik 325?

Jeg er litt entusiast av turtallsmotorer... :P

M50 kassen passer på M52 motoren ja. F.eks har 325i med M50 motor en S5D 250G kasse, og det samme har 320i med M52 motor. 328 har samme kasse som M3 3,0, en ZF S5D 310/320Z. 328 kassen er faktisk en forsterket utgave av M3 kassen, derav betegnelsen 310Z på M3 og 320Z på 328.

Skrevet

Vil jeg få problemer med hjulspinn under akselerasjon ved å bruk m50 (S5D 250G) kassen på m52b28?

Og vil den tåle det ekstra dreiemomentet som 2.8'en gir + evt diverse trim?

Er speedomenteret samme på 325 som på 328?

Med det så tenker jeg på om rødmerikingen starter likt.

Som jeg husker å ha lest en plass har b28 maks hk rundt 5500 rpm, mens b25 har det på rundt 6000.

Sperrer 328 på det samme som 325, som er på ca 6300 rpm?

Skrevet

Er der ingen mulighet for å forbikjøre EWS? Evt installere ny komplett EWS (orginal alarm)i bilen, med nye nøkler og alt?

kan man programmere vekk EWS i selve hjernen?

Tenninslås fra donorbilen får jeg nok ikke.

Skrevet
  mossel skrev:
704RWHP - på org. alu blokk? (m52b28)

Ja, blokka er helt org. Det som ga seg var råden på sylinder 5 tror jeg, men det er jo tilfeldig hvilken sylinder da.

Skrevet
  gdf skrev:
Er der ingen mulighet for å forbikjøre EWS? Evt installere ny komplett EWS (orginal alarm)i bilen, med nye nøkler og alt?

kan man programmere vekk EWS i selve hjernen?

Tenninslås fra donorbilen får jeg nok ikke.

Montere komplett nytt EWS blir nok veldig dyrt!! Kan ikke programere bort noe heller!! Du trenger ikke tenningslåsen, men nøkkelen og ringspolen (den som sitter rundt tenningsnøkkelen) og EWS modulen så klart. Har du ikke dette, så får du en "nøtt" å knekke... :?

Skrevet

det var som svarte... for da vere måte på hvor sikker denne startsperra skal vere... på mange måter bra, men på andre måter ikke.

her er forresten virkemåten på dette, visst noen andre skulle lure:

http://www.drdetailshop.com/doc1060.htm

Nå begynner jeg virkelig å vurdere s50b30... for den har vel ikke EWS!(?)

Eller så må jeg gå for å montere inn samme motor som jeg har...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...