336mik Skrevet Desember 31, 2006 Skrevet Desember 31, 2006 Ja,regner med at de tallene fabrikk oppgir er i motor,men hvilke tall opererer fabrikker med på drivhjulene(i prosent eller lignende)? Vet at på eldere amerikanske biler med automat sa de at 1/3 gikk bort i driveverk,altså 300hk i motor=200 på hjula. Er jo mange faktorer som spiller inn her da,eks temp på drivverk,smurning på drivverk,tyngde på drivverks deler som skal dra`s med rundt.Kommer ike på andre faktorer i farta,men det er garantert fler som jeg ikke har tenkt på. Og de som er og bremser biler pleier jo og oppgi hk på driv også(noe som er hestene som faktisk gir effekt).
Mpower20 Skrevet Desember 31, 2006 Skrevet Desember 31, 2006 Ja, er nok desverre slik. Vedlikehold av girkasse og differensial er vel det som gjør mest utslag, ettersom det er her mesteparten av kreftene forsvinner. Skifet olje i differiensialen og automaten i 535'en her på fredag, og det som kom ut var så å si grøt. Det føltes en god bedring bare ved å bytte oljene. Motor vil også produsere mindre krefter hvis oljen er dårlig. Tallene varierer nok fra bil til bil, men blir nok ikke så langt ifra å si at mellom 25-30% forsvinner i drivverket. Og en god del mere for oss som har autolat/tomatgir. EDIT: En tidligere kollega av meg hadde en Volvo 240 med 5,7L V8 som produserte 452hk i motor og 336hk på hjulene. Dette var riktig nok igjennom en god manuell kasse og differensial, men alikevel 118hk er nok svinn i drivverket det GODT NYTTÅR FOLKENS!
E36Cab1 Skrevet Desember 31, 2006 Skrevet Desember 31, 2006 På automat er det vel ca 2-3%sluring i converteren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå