Gå til innhold

Vann i oljen :-( Top pakning eller toppen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tjaaaaaa som topic siger... vann i oljen :-k

525IA -90 M20 B25

Motoren går 99.8% jevnt (Er jo gammel bil da :wink: ), har ikke noe feil tenning eller lign.

Den blir ikke varmere end hvad jeg tror normalen for denne skal være, Nålen ret op ved -2 -> +5

Motoren svetter ikke olje.

Har desverre ikke pejlet oljen i dag før jeg kjørte, så vanskeligt å si om den har brukt olje på turen i dag.

Eksosen røyker ikke noe spesielt hvit, og heller ikke blåt......men kan jo bli lurt av den lave temp. ute

Hvor stor er sandsynligheten for at det skulle vere noe annet end en dårlig top pakning??

Har akkurat kjøpt bilen, så jeg tar self. en tlf til sælger i morgen for å få dekning for skaden (Vil gjerne gi denne bilen en sjanse, er ganske fin ellers )

Skrevet

Mye småkjøring? Forsvinner kjølevannet? Kan være noe så enkelt som kondens. Ta en litt lengre kjøretur, og sjekk oljen etter det.

Skrevet

Fylte kjøle væske, og luftet skikkelig i går kveld.

Har ikke vert noe småkjøring i dag, ingen turer under 3mil.

Mangler ca. 1/2 liter kjølevæske nu.

Ingen kjølevæske noen steder i motor rum, intet synligt ihvertfald...og har kjikket længe før jeg gik ind og skrev her.

Er ikke så mye tvivl tror jeg......men jeg kunne jo for sikkerheds skyld skjifte oljen i morgen........nej....må vente til i overmorgen, se om der kommer vann i den etter en lang tur (Kjøre self. ikke i den før oljen er skjiftet)

Er der da vann i den igjen, ja så er der ihvertfall ikke noen tvivl.

Skrevet

hadde problem med at min lak kjøleveske for kort tid siden, da var det ene nippelen på termostathuset som hadde vært knekt tidligere og limt. enkelt å sjekke, bare å kjenne under og rundt termostathuset om det er fuktig/vått

Skrevet

Skjiftet olje i dag.

Kjøpte Biltema 5W-50 bare for å teste.

Fylte også næsten 2 liter kjøle væske, hvilket jeg også gjorde i går kveld.

Har kjørt ca. 50 km i kveld siden olje skjiftet........og det så ikke helt bra ut da jeg akkurat for 5min. siden kjikket ned til ventilerne (kunne se hvit guffe).

Får teste litt andre ting i morgen.

Oljen jeg tappet av bilen var ikke voldsomt vandholdig...ganske så svart.....så det kan fortfarende bare vere kondens som var i oljen... men men, nu er det senge tid.

Skrevet

Skru ut alle tennpluggene, og se om stempelene er "blanke" er de det, må toppen kontrolleres. Men jeg tror du har en utvendig lekkasje. Ihvertfall uvanlig å etterfylle 2 liter vann, med feks sprukken topp... Få kjølesystemet ditt skikkelig trykk-testet

Skrevet

Lille update.

Tryk prøvet kjølesystemet i dag 0,5bar, fannt øjeblikkeligt lekasje der hvor slangen går på vann pumpen..... yes yes yes :lol:

Har ikke rørt mere ved den i dag, og heller ikke kjørt i den så har ingen update på oljen endda.

Men jeg regner sterkt med å slippe med skrekken denne gang, var sikkert bare kondens [-o<

Det negative er så bare at jeg opdaget en olje lekasje mens jeg drev å tømte bilen for olje.

pict2273zn9.th.jpg

Finner bare ikke hvor det kommer fra liksom....men men, må vel bare kjikke litt bedre etter

Skrevet
Lille update.

Tryk prøvet kjølesystemet i dag 0,5bar, fannt øjeblikkeligt lekasje der hvor slangen går på vann pumpen..... yes yes yes :lol:

Har ikke rørt mere ved den i dag, og heller ikke kjørt i den så har ingen update på oljen endda.

Men jeg regner sterkt med å slippe med skrekken denne gang, var sikkert bare kondens [-o<

Det negative er så bare at jeg opdaget en olje lekasje mens jeg drev å tømte bilen for olje.

uplde2.jpg

Finner bare ikke hvor det kommer fra liksom....men men, må vel bare kjikke litt bedre etter

jeg hadde vann inni den delen der oljemålern sto.hadde ingen lekasjer på vannsystemet. så det er mest sansynelig kondens. er det mye vann i olja ser du de når du tapper. du ser forskjell på kondens mengde og lekasje mengde :wink:

Skrevet
du ser forskjell på kondens mengde og lekasje mengde :wink:

Yep, glemte at skrive at den tappede olje var ganske så svart, intet tydede liksom på at der var masser av vann i den :clap:

Dog så det veldig voldsomt ut på olje hætten/plyggen i topstykket :

pict2268kv1.th.jpg

Det var bare :uh: da jeg så det etter at jeg var kommet hjem med dytten.......var intet da jeg var å se på bilen, og heller ikke etter prøvekjøring.

Skrevet

Slik kan de fort bli om bila står lenge. når jeg demonterte toppen var det ikke spor av noe anet enn olje men etter en mnd i bua, så det ut som om det hadde vært oversvømmelse i den. rare greier men ble forklart at dette var normali iallefall. jeg hater slike problemer hehe, man kan aldri være sikker :?

Skrevet

Hmmmmmm har nu kjørt 250Km mer i bilen.

1 liter kjølevæske borte.

Har trykk testet litt mere i dag, og fannt kansje....kun kansje en lille lekasje på en slange inn på kjøleren.

Slange klemme satt ikke spesielt hardt, så jeg drog den litt mere til.

I dag var der +12 og bilen røkte ikke det mindste hvitt.

Syntes heller ikke at eksosen lukter rar.

Lukter ikke glycol i kabinen.

Trykk testede som sagt i dag, på et tørt gulv.....men ak ingenting å se selvom trykket forsvant ganske sagte. (Hvor i hel.... blir der av det vannet)

Der er fortfarende antydning til hvitt.....eller mere grått skum på olje dækslet.

Hiver jeg oljepinnen op og kjikker, da ser oljen veldig bra ut og ikke mindste antydning til misfarvning her......kan jo self. vere litt vanskeligt å se på pinnen......men der er ihvertfald ikke masser av vann i den for å si det sånt.

Spørgsmålet er da, kan der virkeligt fortfarende vere kondens rester i top dekslet? og åssen kan jeg evt. få det ut, uten å demontere dekslet?

Og, skader jeg kjøle evnen på bilen ved å kople slangerne fra og plygge dem, de slanger som går op til styringen og inn i kabine varmeren (1 stk) og så ellers den ene som går mellom torpedoplaten til kabine varmeren og topstykket.

De 2 sidste fra torpedo platen går jo bare op i styrings boksen.

Kan jo da i tillegg trykprøve hver side for seg, og ta en længere test tur for å utelukke lekasje i kabinen evt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...