kokfesk Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Har problemer med at bilen min stopper, den går helt tom for strøm. Byttet dynamo for en mnd siden og batteriet i dag da jeg trudde dette var problemet. Når den får strøm fra en annen bil så virker det som det går greit, men voltmeteret viser kun ca 11,50v på batteriet. Regner da egentlig med at det ikke er dynamoen eller batteriet det er noe feil med siden dette er realtivt nytt. Noen som har noen gode idèr om hva dette kan være?
kabeldeigen Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Bilen skal vel lade med 14.2V under kjøring.....
bmwsel Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Stemmer, Du skal ha ca 14,2 V på batteriet mår bilen går på tomgang... Hvis ikke er det noe galt med dynamoen vil jeg tro?
Diesel power Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Dette tar utgangspunkt i at dynamo og batteri er ok. Mål hva dynamoen lever. Skal være ca.14,3-14,4V(ikke mål på batteri, men rett etter dynamo. Om den leverer +14 har du ett problem mellom dynamo og batteri. Om du ikke får +14, ligger problemet i defekt kabel fra dynamo. Når du måler på batteri, prøv også å få målt direkte på klemmene, ikke polene. Om du har +14 der, gjør ren/skift klemmene og prøv batteri på nytt. Om du har byttedynamo kan det jo også hende at denne faktisk ikke var helt ship shape. Kan også være noe som stjeler masse strøm ett sted, men da skal du vel egentlig få over 14V rett etter dynamo alikevell mener jeg?
kokfesk Posted January 4, 2007 Author Posted January 4, 2007 Vært ute å målt litt og diverse nå. Dynamoen lader mellom 9,5v og 11,5v. Sjekket at både motor og batteri har jord, ikke noe dårlig ledning bak inn på dynamoen. Det jeg også la merke til istad var at når jeg får strømhjelp så lader den ikke mere enn rundt 11,70v målt rett på batteriet. Vet ikke tilstanden på den bilen som hjalp da, men er vel uansett veldg lite. Kan jo nesten tro at det er batteriet som ikke vil ta imot strøm, men da skulle jo fortsatt dynamoen ha ladet.
kokfesk Posted January 4, 2007 Author Posted January 4, 2007 Også en annen ting...skulle ikke ladelampen ha lyst?
Bjørn 320 Posted January 4, 2007 Posted January 4, 2007 Dersom dynamoen ladar mellom 9,5 og 11,5 V er det noko gale med den! Viss den er ny som du seier så er det vel garantisak...
Recommended Posts