Skands1 Skrevet Januar 12, 2007 Share Skrevet Januar 12, 2007 Endringen i avgiftssystemet med å bytte ut slagvolumavgiften med CO2-avgift (gjelder kun 2001 modell og nyere) viser seg kun etter et par uker å være en bommert av myndighetene. Vi har hørt at biler med lavt utslipp skal bli vesentlig billigere. Generelt skulle biler med stort slagvolum og lite utslipp bli vinnerne, mens biler med lite slagvolum og høyt utslipp naturligvis bli taperne. Men blir det i praksis noen endring? Får vi som forbrukere billigere biler pga det nye og miljøvennlige avgiftssytemet? Kanskje på noen bilmerker, men stort sett ser vi nå at denne fortjenesten går til importøren og/eller forhandleren. Importører vrir seg unna med å si at fabrikantene tidligere har prisdifferensiert bilene for det norske markedet pga høye avgifter her i landet, og at denne forskjellsbehandlingen nå er slutt. Derfor blir en mulig fortjeneste "igjen" hos fabrikanten. Uansett så viser det seg at fortjenesten ikke kommer kjøperen til gode, og da har den nye CO2 avgiften ingen hensikt siden hensikten skulle være at miljøvennlige biler skulle få et konkurransefortrinn kontra biler med høyt utslipp. MEN; det finnes en løsning for at fortjenesten skal komme oss bilkjøpere tilgode. Importer bil selv! For at det i det hele tatt skal finnes mulighet for å spare penger på det nye avgiftssystemet, forutsettes det jo naturligvis at vi kjøper biler med lavt CO2-utslipp. Er på ingen måte ekstremt miljøvennlig og politisk engasjert, men har hatt litt fokus på dette siden jeg vil bytte min E90 2.0d i en E61 diesel. Da fant jeg ut at biler som blir importert av forhandlere, eller som finnes på bruktmarkedet generelt, ikke har blitt billigere i det hele tatt etter avgiftsendringen. Men når jeg regner på hva det vil koste å importere fra Tyskland selv, først DA kommer avgiftssystemet meg som kjøper tilgode. Sparer en god del tusen på å gjøre det slik, og disse tusenlappene kan jeg jo for eksempel bruke på diverse tuning og felger på bilen Og vi kan jo undre oss på hvorfor det blir slik. Fabrikantene, importørene og forhandlerne skal naturligvis tjene mest mulig penger så den saken er forsåvidt grei nok. Det er jo politikerne som er "problemet" her. De har dessverre ikke innsikt i hvordan markedsmekanismene fungerer og ser nok med skylapper og alt for svart/hvitt på dette. Partiene i regjering bruker dette som motiv for å være miljøvennlige, men vi ser jo nå at det i praksis ikke betyr noen ting for miljøet siden vi kommer til å kjøpe akkurat de samme bilene som vi gjorde når avgiften var basert på slagvolum. Men politikerne TROR nå i alle fall at der er miljøvennlige.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå