Gå til innhold

mulig oppussing av bil.. prisklasse?


R.E.H
 Share

Anbefalte innlegg

heisann.. jeg har en e30 320i som jeg har veldig lyst å pusse opp.. bilen synes jeg personlig er en veldig fin bil som er ganske pen til å ha original lakk etc og rust er egentlig ikke store problemet.. men, før den rusten jeg har skal finne på å spre seg så hadde jeg lyst å få bort all rust og lakkere bilen i sin originale farge.. lachsilber metallic.. hvor mye tid må jeg regne med å bruke bare sånn ca? går det mye penger på grunnarbeid? planen er å gjøre all grunarbeid selv og har en lakkerer som tenkte seg kanskje rundt om 8-9000 for lakk/lakkering.. vet egentlig ikke hva jeg skal spørre om helelr siden jeg ikke har vært så mye med på et sånn prosjekt før.. men hva tenker dere? noe anet jeg må tenke på?

///Mvh Roy Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte ødelegge iveren, men om du ikke har prøvd deg på grunnarbeid før, så bør du la være.. Om målet er strøken lakk, så er det faktisk ganske vanskelig å få grunnarbeidet godt nok.. Det som ikke trenger vises i grunnarbeidet kan bli store søkk å kanter i lakken..

Jobb mere overtid, sett bort hele jobben!

Da får du et bra resultat, og alle gjør det de er gode til, jobben sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke dømme ham nedenom og hjem.

Alle må lære en plass.

Du kan jo begynne med å lage en oversikt over alle rustskader først og fremst, så kan du pusse ned til blankt stål overalt hvor det er rust (P 220 tørrslip) og ha tynt med sparkel over for å få helt slett. (pusses ned med P500 tørrslip)

Det lønner seg å pusse store områder rundt skaden for å få en jevn overgang mellom lakk og stål, for hvis ikke får du en "bulk" inn der du har pussa.

Er det grov rust annbefaler jeg å få det sveisa, men har du ikke sveist før, så burde du overlate sveisinga til lakkerer. (sikkert noen hundrelapper ekstra bare)

Når du har pussa og sparkla rustskader (og bulker), så sprayer du på med rusthindrende grunning, deretter fyllprimer, og du skal pusse ned mellom hvert lakk-strøk med P800 til P1000 våtslipepapir og vaske grundig med PH-nøytral såpe eller vann eller noe, og sørg for å få det helt tørt før du lakker.

Og ikke under noen omstendigheter bruk vårslipepapir på sparkel eller stål, da vil det begynne å ruste under lakken ikke lenge etter.

Når du har tatt alle skader så fjerner du alt av lykter og lister og speil og antenner osv.

Så pusser du ned i ALLE kriker og kroker med P 800 til P1000 våtslipepapir til du har det helt slett overalt.

Da kan du levere bilen til lakkerer og da annbefaler jeg deg å få ham til å se over bilen for deg og evt. hvis du ikke har gjort godt nok arbeid pusse over for deg så det blir helt perfekt. +gjøre sveisejobber du faller over.

Dette burde ikke koste mere enn ett par tusenlapper mer og det er definitivt verdt det om du ikke har pusset bil før!

Om du følger oppskrift over, så burde prisen på lakkering komme ned i 8-10 000kr ca.

Og om du overlater ALT arbeidet til lakkerer så kan det fort komme opp i 20-25 000kr, så ja, du sparer litt.

Dette er en helt enkel og grei oppskrift du kan følge for å spare noen kroner og lære litt til fremtidige prosjekter.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...