Gå til innhold

Risting i ratt etter bytte av bremse skiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

rister veldig i rattet etter jeg byttet skiver foran noen som vet hva det kan være for noe?og om det er noe som vet hva jeg kan gjøre for å fikse det?bilen er en E36

Skrevet

Rengjorde du navet skikkelig før du satte på de nye skivene? Navet skal pusses rent for all dritt og eventuell rust før man monterer nye skiver.

Eller muligens kast i skivene du har kjøpt. Enten fabrikkasjonsfeil eller som resultat av varmkjøring.

Antar du også byttet klossene når du byttet skivene?

Skrevet

ja byttet klosser og er ikke kast i skivene de er helt nye ristet med en gang jeg hadde byttet de kan ikke være at jeg trenger sentrerings ringer da?

Skrevet

Nye skiver kan også ha kast. Har opplevd dette selv på biler jeg har hatt bremseskift på i jobbsammenheng.

Rengjorde du navet skikkelig?

Skal helst være "flekkfritt" før man monterer nye skiver. Skal ikke mye dritt imellom skive og nav for å skape kast.

Øker vibrasjonen når du bremser? Kjenne du vibrasjon i bremsepedal eller kun i ratt?

Har du ikke sentreringsringer til felgene ville jeg anskaffet meg noen så snart som mulig.

Skrevet

Har du orginalfelger så trenger man som oftest ikke sentreringsringer ettersom disse passer som oftest perfekt på senter på navet.

Sentreringsringer: Inne i felgen har du et hull (senterhull), la oss si dette er 82mm. Og på navet har du en "kopp" (senter), la oss si dette er 72mm. Da trenger du en plastikkring som man setter inn i felgen(sentreringsring) med en tykkelse på 5mm(i dette eksempelet) for å få felgen til å sette seg skikkelig på navet.

Uten sentreringsringer vil det bli svært vanskelig å få felgen 100% beint på navet, og vibrasjon i rattet eller hele bilen for den saksskyld er et faktum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...