Skautroll Skrevet Januar 15, 2007 Skrevet Januar 15, 2007 Starta e28 turbon min i dag, men den ville ikke gå på tomgang. Hva er det som styrer tomgangen på motoren min? Og når jeg rusa motoren på 0.1 bar og slapp gassen gikk a/f måleren langt ned på lean! ikke bra?? Har blindet alt av slanger på innsuget, bortsett fra den som går til klokka på gassen. Og hadde ikke ekstraspruten eller tenningsbakkeren tilkoblet. Hva skjer?
T Y racing Skrevet Januar 15, 2007 Skrevet Januar 15, 2007 forstod jeg det sånn at du ikke hadde datasprut.eller har mappet slik at det blir "bensinkutt" når du slipper gassen? hadde det på halteck sprutet jeg hadde på en cosworth, men hadde da målingsprogram på pc` så da at bensintilførselen kuttet helt ut når jeg slapp gassen.vil tro at det er så lite bensin du snakker om på tomgang at det nesten ikke er målbart,altså at den viser "lean" helt til den har stabilisert seg på tomgang igjen. tror jeg ville sjekket ut litt nærmere før du gasser ordentlig.men det høres ut som det er et innlagt bensinkutt når du slipper gassen.
esben86 Skrevet Januar 16, 2007 Skrevet Januar 16, 2007 bør jo være en tomgangsregulator(tomgangsmotor) eller noe slikt da. men er ikke dataspruten koblet opp mot gass-spjeldsensoren da? må ikke dataspruten og tenningsforskyveren være tilkoblet da?
Skautroll Skrevet Januar 16, 2007 Forfatter Skrevet Januar 16, 2007 For det første har jeg ikke datasprut, men tilleggssprut som forøverig ikke var koblet til når jeg startet. Den har ikke tomgangsmotor som jeg kan finne i hvertfall, men lurer på den vakumklokken som går på gassarmen. Har heller ikke fuelcut, da det er en vakumslange som går fra innsuget til bensintrykksregulstoren. denne er plukket bort etter Propans tips, så den burde få noe bensin i allefall.
e30 tic Skrevet Januar 16, 2007 Skrevet Januar 16, 2007 Starta e28 turbon min i dag, men den ville ikke gå på tomgang.Hva er det som styrer tomgangen på motoren min? Og når jeg rusa motoren på 0.1 bar og slapp gassen gikk a/f måleren langt ned på lean! ikke bra?? Har blindet alt av slanger på innsuget, bortsett fra den som går til klokka på gassen. Og hadde ikke ekstraspruten eller tenningsbakkeren tilkoblet. Hva skjer? du har sikkert olje dampen i fri luft...og da er ikke bmw motoren lette å få til å gå pent på tomgang:) justerte bare den frakobla tomgangregulerte saken eg slik at den går...den som "gir gass" for deg ved oppstart normalt.
Skautroll Skrevet Januar 16, 2007 Forfatter Skrevet Januar 16, 2007 jepp, det jeg fant ut også. Nå går den på tomgang, men a/f`n går fortsatt ned på lean når jeg slipper gassen. Og når den so på tomgang ute isted så kokte den. lurer på om ikke toppakningen gikk når jeg var litt uforsiktig med turtallet i sted gitt..
bimmå Skrevet Januar 16, 2007 Skrevet Januar 16, 2007 nei herregud..... d sier seg selv att når du slipper gassen så går den til lean, når du slipper gassen så gir den omtrent ikkje bensin. logisk!!! ha på igjen vacum slangen på bensintrykks regulatoren med en gang, om du er gla i motoren din og er opptatt av blandings forholdet........ det att den koker kan være luft i systemet om du har fikklet med vannslanger ol...... eller att du akkurat har fått vann på den. sett bilen med fronten høyest i en bakke å la den gå fra seg luften.....
Skautroll Skrevet Januar 16, 2007 Forfatter Skrevet Januar 16, 2007 hehehe:P vel tenkte tanken, men trodde propan hadde litt peiling på seiling;) det hørtes ikke dumt ut. takk for hjelpen!
e30 tic Skrevet Januar 16, 2007 Skrevet Januar 16, 2007 jepp, det jeg fant ut også.Nå går den på tomgang, men a/f`n går fortsatt ned på lean når jeg slipper gassen. Og når den so på tomgang ute isted så kokte den. lurer på om ikke toppakningen gikk når jeg var litt uforsiktig med turtallet i sted gitt.. bare ha ut skrudd lufte plugg når du fyller vann... at bmw motorer med vifte og feil tenning toler lite har eg merket, men at du blåser den uten belastning og trykk har eg liten tro på selv med org komp og tenning
Skautroll Skrevet Januar 16, 2007 Forfatter Skrevet Januar 16, 2007 ikke vet jeg:P Hvor sitter luftepluggen a? Er egentlig volvogubbe jeg vøtt
bimmå Skrevet Januar 16, 2007 Skrevet Januar 16, 2007 ok d, men du trenger ikkje å sitte å glane på a/r måleren på tomgang, å heller ikke når du slipper gassen å triller.....d er da ingen forbrenning som er skadelig for motoren,,,,,men når du presser motoren og denger den, d er DA du skal være obs på a/r , d er da du skal følge med, d e d som er heile poenge, regner med du kjører rundt med vanlig single band lambda å ikkje wide band...... å single band er treig og lyver en del så vær obs på det
e30 tic Skrevet Januar 16, 2007 Skrevet Januar 16, 2007 ikke vet jeg:PHvor sitter luftepluggen a? Er egentlig volvogubbe jeg vøtt har du hatt alt vannet av motor?? sitter en liten skrue på termostathuset på toppe...bare la bile gå med denne åpen så får du ut lufta....er litt nøpent dette på disse motorene.
Skautroll Skrevet Januar 16, 2007 Forfatter Skrevet Januar 16, 2007 Hehe... joa... men aldri brukt noen lufteskrue:P Menne nå gikken som faen:P Hjalp å sette på vakumslangen på trykkregulatoren gitt! og fikk skifta til 2 grader kaldere plugger. Og fikk fyllt vann på systemet. Slapp gassen på 0.5bar og 4500RPM da jeg ikke hadde kobla til ekstraspruten. hmmm men A/F måleren sto på nesten max Litt bekymra... da blir det vel vanskelig å mappe riktig?!
bimmå Skrevet Januar 17, 2007 Skrevet Januar 17, 2007 ka du meina med max?? gi meg noen tall...... 2 grader varmere?hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå