Gå til innhold

Hvordan få kam og veiv i posisjon ved registerreimbytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Registerreima røyk på min 92 modell 316 for noen dager siden. Har plukket av alt og trenger nå å få kammen og veiva i posisjon igjen før jeg setter på reima. Har kjøpt haynesboka og de lager til spesialutstyr for å tre inn i svinghjul og kam. Finnes det andre måter å gjøre dette på? Må man ha av girkassa for å komme til svinghjulet?

Skrevet

Hey frankiboy

Er usikker på ossen det er på disse motortypene, men alt dette står i haynes boka di.

Når det kommer til det å få dratt rundt på registeret ( veiva ) Så kan du jo bare ta en 22mm fastnøkkel å drar rundt veivakselen fra registersiden ( front siden av motoren )

Du trenger ikke å ha av girkassa for å få dette til.

håper det hjalp litt.

Skrevet

Hvis du ikke har sjekket ut om du har bøyde ventiler så burde det være det første du gjør, for jeg har tilgode å se en M40 med regreimsbrudd UTEN bøyde ventiler. Har vært med på å åpna 5 stk nå og alle er dommen den samme.

Still syl 1 i ØD, og få merke på kammen på tenningsmerke i toppen (Står i haynesboka). Sveiv også rundt et par ganger før du starter opp, for å forsikre deg om at ikke ventil kommer i konflikt med stempeltakt.

Skrevet

Tror kanskje du kan ha litt havarerte ventiler i toppen din.

For å låse av veiva, så er det et 12mm hull i nærheten av starteren(Husker ikke om det var over eller under i farten). Dette hullet er kanskje plugget med en plastpropp. Hullet i svinghjulet er 8mm, så du bør lage et verktøy som er 12mm i diam og 8 mm i ene enden. Trenger ikke å ha av girkassa.

Du ser jo ganske greit på bilde i Haynes boka hvordan kamakslingen skal stå.

Skrevet

Er nok redd at ventilene er gått jeg og. Men jeg prøver billigløsninga før jeg bytter motor :)

Holder det å ta kammen på feelingen ut ifra bildet i haynesboka? Tror jeg har den i samme posisjon. Da trenger jeg bare å finne det hullet til svinghjulet. for å få det i posisjon og.

Takker for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...