Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært borti toppakning på M42 motor?

Har tatt av toppen og det ser ut som det har blåst igjennom i dekselet i framkant. Sylindre ser bra ut, toppen ser bra ut, men det var en del frostvæske i olja.

Noen som veit om det er vanlig at toppen sprekker på disse? Er usikker på om jeg bare skal smekke det sammen eller om jeg må gå mer drastisk til verks.

Skrevet

Toppen bør vel måles for skjevhet og evt rettes? Jeg har satt sammen mange motorer uten å gjøre det, og de går fremdeles...men mange sier at det må gjøres.. Kommer vel an på om det er støpejernstopp eller alu...

Skrevet

Jeg bytta toppaktning i sommer pga av koking. Da var det ødelagt termostat.

Jeg trykktesta og den va ikke sprukket, så jeg planslipte den.

Du skal egentlig gi de toppene på M42 mye juling før de sprekker. Men om det er sprekk kan du klare å se det på eksossiden mellom kjølekanaler og ventiler.

De fleste som har opplevd å få sprekk i disse har kjørt hardt på bane med luft i systemet eller dårlig termostat som ikke åpner.

Så du kan si at det er mere en 50/50 sjangse :)

Om du liker å skru ser jeg ingen problemer med å klaske dette sammen... skru opp om du skulle bli plaget... men det er jo opp til deg :P

Skrevet

Skal vaske alle deler i delevasker på Søndag. Kjøper alt av pakninger, termostat o.l.

Prøver og ser hvordan det går.

Takk for tipsene. Da har jeg noen å skylde på hvis det ikke går :lol:

Skrevet

da var alt av pakninger, termostat, oljrfilter o.l. handlet inn. Noen som har noe tips på hvor jeg får tak i billigste strekkbolter? Må kanskje på BMW? :?

Skrevet

Da er det bestilt komplett sett med strekkbolter fra Stenshagen bil. Trodde dette skulle være en dyr forøyelse jeg, men det kosta under 400,- for hele settet :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...