Ronny M Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 Jeg har en sånn knallgod M40 motor, hvor øverst på motoren troner BMW's teknologiske vidunder av en topp! Den har desverre begynt å tikke når den er kald (hvem hadde trodd det!) så noe må gjøres. Det er kun 1 ventil som tikker (er det ventilen eller løfteren som lager lyden?), eller det er vel mer klakking enn tikking. Den gir seg når motoren blir varm, og da er den stille som graven og maler fint helt til den blir kald igjen. Derfor gidder jeg ikke overhale hele toppen, men tenkte å bare bytte den ene løfteren som sliter når den er kald. Er det en enkel jobb? Bare å ta av topplokket å skru av løfteren, eller må hele toppen av? Trengs noe spesialverktøy? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02 Touring Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 Du har bruk for denne. Den er på ca 7 mb. http://www.velom.net/bimmers/haynes_e30_e28_e34.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 Hvordan klarer du å vite at det kun er en ventil som tikker? Ventilløfterte blir fylt av smuss og faenskap sammen med oljen. Hvis det KLAKKER, så har du altfor tynn olje. Det skal aldri "klakke" av "normal" ventiltikking. Bytt alle ventilløfterne. Se også over kammen din og se om den er slitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny M Skrevet Januar 25, 2007 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2007 Hvordan klarer du å vite at det kun er en ventil som tikker?Ventilløfterte blir fylt av smuss og faenskap sammen med oljen. Hvis det KLAKKER, så har du altfor tynn olje. Det skal aldri "klakke" av "normal" ventiltikking. Bytt alle ventilløfterne. Se også over kammen din og se om den er slitt. Vel...jeg har snakka litt med verksmesteren på BMW her i dag, og han sier det stikk motsatte. Han vil ha meg til å bruke den tynneste olja til Castrol for å forbedre tikkinga. Problemet er vel at løfteren ikke får nok oljetrykk når den er kald, men tynnere kvalitetsolje som flyter bedre ved lavere temperaturer vil fylle løfteren bedre. Klakking og klakking.....det var vel å ta litt hardt i. Men det tikker godt av den ene når den er kald ja. Det er ikke noe problem i det hele tatt å høre at det ikke er fler enn en. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klubba Skrevet Januar 25, 2007 Share Skrevet Januar 25, 2007 prøv rens motoren invendig kan virke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet Januar 26, 2007 Share Skrevet Januar 26, 2007 er bare ta av topp-dekselet og kammen (og register) så er de bare å løfte ut:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny M Skrevet Februar 3, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2007 er bare ta av topp-dekselet og kammen (og register) så er de bare å løfte ut:) Tenker jeg bytter en av dagene nå, men skulle gjerne visst om jeg trenger noe spesialverktøy før jeg setter i gang. ? En annen ting. Er det noen som vet om en lur måte for å identifisere den ene løfteren som er dårlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå