Gå til innhold

Termostatfeil? Fryst kjøleveske? E34

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg skulle til arbeid her en morgen skjedde det noe uheldig.

Kommet hallveis på turen så merket jeg det var utrolig kaldt i kupeen (skal normalt være varmt på dette tidspunktet. Varmeapparatet spylte ut kaldluft. Når jeg ser ned på termostatnåla ligger den SÅ NERME rødpunket at jeg umiddelbart stopper bilen. 5 min senere starter jeg bilen igjen og tempen er normal igjen. Ser ikke ut til at den har koket over. Varmen i varmeapparatet er fortsatt borte så jeg parkerer på en bensinstasjon og lar bilen stå og gå på tomgang. Jeg tar et "jernrør" og kakker på termostathuset noen ganger, prøver å etterfylle litt kjøleveske og forventer det værste.

Etter 10 min kommer det plutselig varme i apparatet igjen.

Så mitt spørsmål er; HVA har skjedd`?

Gåen termostat? Luft i systemet? Fryst kjøleveske?

Takker for alle svar!

EDIT;

Det var ganske kaldt i helgen og bilen stod i ro i 3 dager mens jeg var borte. Skal vistnok ha vært -15 grader den helga.

Skrevet

Viss temp.føleren føler på gods(noen står i kjølevæska,andre i gods) virker det som om den gikk tom for kjølevæske ja. Det forklarer også at varmeapparatet berre leverte kaldluft(ingen væske i registeret).

At det kun er termostaten som er gåen har eg mindre tru på,då hadde du fått varmluft i varmeapparatet.

Fyll på med kjølevæske,køyr motor varm og sjå etter lekkasjer. Sjekk også oljen(for innvendig lekk.) Sjå om væskenivået synker,lukt på frostvæska(i tilfelle toppakningen er def.).

Kan jo ha vært frosset,så mål frysepunktet på væska di. Sjekk at alle frostplugger er tette.

Skrevet

Synes det hørtes ut som treig termostat. Har vært borti samme et par ganger før, spesielt da det er sprengkaldt.

Skrevet
Viss temp.føleren føler på gods(noen står i kjølevæska,andre i gods) virker det som om den gikk tom for kjølevæske ja. Det forklarer også at varmeapparatet berre leverte kaldluft(ingen væske i registeret).

At det kun er termostaten som er gåen har eg mindre tru på,då hadde du fått varmluft i varmeapparatet.

Fyll på med kjølevæske,køyr motor varm og sjå etter lekkasjer. Sjekk også oljen(for innvendig lekk.) Sjå om væskenivået synker,lukt på frostvæska(i tilfelle toppakningen er def.).

Kan jo ha vært frosset,så mål frysepunktet på væska di. Sjekk at alle frostplugger er tette.

Hvordan måle frysepunktet på veska?

Skrevet

Hvordan måle frysepunktet på veska?

kjøp deg frostveskemåler på biltema. Kjekt å ha :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...