M3/M5 Skrevet Januar 26, 2007 Skrevet Januar 26, 2007 Hei. Jeg vurderer og gå i gang med og bygge en M3 med eventuelt en M5 motor i. Og kanskje turbo hvis pengene strekker til. Så det jeg lurer på er hvordan bil er det mest gunstig og ta som utgangspunkt. Har hørt om folk som tar en 325 og 323 og bygger om. Men går det ikke like greit med en 318? For da vil man jo spare en del penger. Og hvordan er det å få godkjent en 325 eller 323 ombygget til M3? Hvor mye må man regne med og bruke på hele prosjekte? Kommer man langt med 100.000 kr eller må man ut med 200.000 kr eller mer? Litt kjekt og vite da man enda jobber som lerling. Så alt for mye penger har man ikke. Og vet ikke om banken er så glad i å låne 100.000 kr til og bygge bil.. Kom med innspill. Ser for meg prosjekte blir startet til våren eller høsten. får se hva det vil komme på sånn ca. Mvh
Gunnar Skrevet Januar 26, 2007 Skrevet Januar 26, 2007 Fordelen med å bygge om en originalbil med stor motor er at den (som oftest) har høyere tillatt totalvekt enn en med liten motor. Du kan risikere at bilen din blir nedregistrert på antall personer hvis egenvekta økes mye.
Mr_Sunde Skrevet Januar 26, 2007 Skrevet Januar 26, 2007 Viss det er E36 det er snakk om så vil nok det billigste bli å få tak i en 316 eller 318 ja. Er samme karosseri på disse som på M3(M3 3.2 har noen forsterkninger på innfestningen til traversen bak, men disse kan du kjøpe løst og sveise på selv.) Skal du bygge om til M3 så må du jo bytte det samme av driverk og understell på en 325 som på en 318 så ville nok prøvd å få tak i en billig 4 sylindret ja. Billigste er vel å få tak i en komplett M3 fra tyskland(Gjerne kollisjonsskadet der vitale deler er inntakt) for deretter å flytte alt av deler over på en 316/318. Husk søknad til biltilsynet før du begynner. Pass også på at bilen du skal bygge om er førstegangsregistrert i Norge minst 10 år før du har planer om å få godkjent ombyggingen. Da slipper du effekt og vektavgifter til staten. Som gunnar sier over her så sjekk dette med vekt! Er det E30 så har jeg ingen aning
M3/M5 Skrevet Januar 26, 2007 Forfatter Skrevet Januar 26, 2007 Er over hode ikke inne på bmw. Men synes gammle M3 er tøffe. (dem med breding og greier) Hvordan er reglene med og bruke en fabrikk ny M3 eller M5 motor? Går det ann å bygge en 318/316 og til m5? Bilen er da 3 dørs da dette er det som er finest i mine øyne. Og er det relistisk og satse på ca 670-750 hk i en M3 motor med turbo? Eller er det bedre og bruke M5 motor? Og ja, vet om avgiftene. Så bilen som skal brukes vil bli en bil som er regget i norge over 10 år. Men takk for du minte meg på det Mvh
Mr_Sunde Skrevet Januar 26, 2007 Skrevet Januar 26, 2007 Vil tro at viss du skal bygge om til noe som ikke er levert av BMW eller Alpina så må du sannsynligvis til Tyskland og få det TÜV godkjent. Tror ikke biltilsynet her til lands har lov å tenke selv, så de vil nok ikke godkjenne noe som ingen andre har godkjent på forhånd
M3/M5 Skrevet Januar 26, 2007 Forfatter Skrevet Januar 26, 2007 Ps. Bilen skal ha bur og kun regget for 2. Blir gatebil og bane bil. tenke og godkjenne den mec feks 300 hk for gate bruk. Og resten med bane bruk. Hva heter det man bruker for og regulere hk med en data inni bilen? Så dette på en 190E som ble bygget om. Va dokumentar om den på nrk1 for mange herrans år sia.
M3/M5 Skrevet Januar 26, 2007 Forfatter Skrevet Januar 26, 2007 Vil tro at viss du skal bygge om til noe som ikke er levert av BMW eller Alpina så må du sannsynligvis til Tyskland og få det TÜV godkjent. Tror ikke biltilsynet her til lands har lov å tenke selv, så de vil nok ikke godkjenne noe som ingen andre har godkjent på forhånd En tur til Tyskland kan man jo få til. Men tysken er ikke god å heller ikke engelsken. Så da blir det og drege med seg enda en til som kan tysk. Men takk for du sa i fra. Regner med at man får godkjent M5 motor i en M3 oss TÜV. bare bilen er orntlig bygget om. Noen som vet hva det koster og få TÜV til og godkjenne bilen? Kan man etter å ha fåd TÜV papirer på bilen bare vise dem os biltrangsynet og så få den godkjent?
Trulsen Skrevet Januar 26, 2007 Skrevet Januar 26, 2007 Hmm.. Ikke får å være noen gledesdreper her, men du bør sjekke litt mer opp i dette hos TÜV og BT før du starter noe prosjekt.. du må ha søkt BT også før start. Dessuten koster det en del penger får et sånt prosjekt, så lærlingelønnen din tror ikke jeg du kommer langt med.. Samtidig bør du få sjekket litt mer opp i hva som skal til får et sånt prosjekt. Er jo bla flere her inne som har gjort lignende ting. Les gjennom prosjekttråden deres osv og still spm der. Kreves også en god del kunnskap før et sånt prosjekt starter!. Sjekk iallefal skikkelig opp i ting før start. Ellers gudd luck!
M3/M5 Skrevet Januar 26, 2007 Forfatter Skrevet Januar 26, 2007 Takk. Blir enda en stund før man starter opp. Så får sjekket det ut. Skal på have til sommeren så regner med og hente inn litt penger der og. Men lerlinglønnen strekker fint til. Jobber som sveiser med fin avtalle. Så litt ekstra jobbing så skal jeg no overleve. Går over i fast stilling etterpå. Ska sjekke det opp. Hvor hendvenner jeg meg for å sjekke ut med TÜV og BT? Bare ringe BT? Noen som kan komme med ca hvor mye jeg må regne med og legge ut? Skal vere turbo og. hvis man sier et budsjett på 250.000 kr MAX! Kommer man langt da? For trur jeg skal greie og tjene en del og med lån så skal vel dette kunne gå bra. Men da blir det student leving til låne er nedbetalt. hehe. Mvh
E36Cab1 Skrevet Januar 26, 2007 Skrevet Januar 26, 2007 For et budsjett på 250.000kr kan du både komme langt og kort. Viss du ikkje helt veit korleis dette skal bygges og kva deler en treng kan en fort "brenne" seg på enten å kjøpe feil deler eller deler en ikkje treng/kan bruke. Pluss at en kan bli "svindla" i pris viss du ikkje veit kva dei enkelte delane er verdt. Skal du begynne et sånt prosjekt åleine,er det best å sette seg godt inni ting før du handler. Beste er å alliere seg med en som har god peiling,gjerne helst peiling på BMW i tillegg. Men lykke til
M3/M5 Skrevet Januar 26, 2007 Forfatter Skrevet Januar 26, 2007 Takk skal du ha Tenkte og sette seg godt inn i alt ja. Å kanskje få med noen som kan mer en meg. Og ting jeg lurer på kan jeg sikkert få hjelp fra dere her på bimmers.no. Mvh
M3/M5 Skrevet Januar 26, 2007 Forfatter Skrevet Januar 26, 2007 Vet noen om brae og seriøse sider der man kan handle inn deler til ombyggingen/M3 deler? Må se hvor mye jeg må bruke osv. Sette et budsjett er jo bra. Og noen som kan hjelpe til med link til plasser man får kjøpt kolisjons skadete M3? vet ikke hvor jeg skal lete. Og til slutt. Noen som vet hvor jeg får kjøpt ny M3 motor? Link hadde vert utrolig bra. Og tilslutt. Hvis jeg finner tak i en kolisjons skada M3 som er feks 89 mod. Kan jeg da feks bruke en splitter ny M3 motor? Eller må jeg bruke motor fra smme år som jeg tar donor delene fra?
M3/M5 Skrevet Januar 26, 2007 Forfatter Skrevet Januar 26, 2007 Hei. har enda et spørsmål. Satt å leste på autodb.no og så etter en M3, da jeg kom over en annonse som fikk meg å tenke litt. Anonsen: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1339585 Hvordan er det med karoseriskifte? Står den er godkjent ombygget. går det ann å bytte karoseri med en M3 og så få den godkjent? så med andre ord da så er det vel bare å få bytta ramme nr. Syne det høres for enkelt ut. For å bytte ramme nr kan da ikke være lovligt? Noen som kan hjelpe meg? Håper dere forstår Mvh
Kjetil 323i E36 Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Vet noen om brae og seriøse sider der man kan handle inn deler til ombyggingen/M3 deler? www.koed.dk , www.gsbildeler.no , www.schmiedmann.no , din lokale BMW forhandler osv. Og noen som kan hjelpe til med link til plasser man får kjøpt kolisjons skadete M3?vet ikke hvor jeg skal lete. Søk litt rundt på tyske sider som f.eks. www.mobile.de , www.autoscout24.de Og til slutt. Noen som vet hvor jeg får kjøpt ny M3 motor?Link hadde vert utrolig bra. www.gsbildeler er et alternativ. Skal du ha fabrikkny motor fra f.eks. E36 M3, må du ut med ca 150'000,- for KUN motoren. Og tilslutt. Hvis jeg finner tak i en kolisjons skada M3 som er feks 89 mod. Kan jeg da feks bruke en splitter ny M3 motor? Du kan bruke en motor som er nyere enn selve bilen, men for å få dette godkjent må du dimensjonere understell, bremser osv til den gitte effekten. Eller må jeg bruke motor fra smme år som jeg tar donor delene fra? Nei det trenger du ikke. Ikke for å være spydig, men tror du sitter med litt lite kunnskap for en slik ombygging. Du bør iallefall prøve å få innsikt/kunnskap om hvordan og hva alt skal/kan gjøres før du starter. Lykke til!
oddis Skrevet Januar 27, 2007 Skrevet Januar 27, 2007 Ikke for å være spydig, men tror du sitter med litt lite kunnskap for en slik ombygging. Du bør iallefall prøve å få innsikt/kunnskap om hvordan og hva alt skal/kan gjøres før du starter. Lykke til! Må si meg enig her, uten at det er noe som helst negativt i det . Men en slik ombygging krever MANGE ukers reseach, gode kontakter, helst litt egne erfaringer, bilder, illustrasjoner, folk/bedrifter som kan lage custom deler til deg.. Kan si så mye at jeg var i nesten prikk like "sko" for ca 2 år tilbake. Hadde planer og ideer, men hverken kunnskap, innsikt eller kontakter som var bra nok, for ikke å nevne penger.. Bare å bygge om et E30 3 serie kaross til komplett M3 er en skikkelig operasjon i seg selv. Karosserideler, evt rustsveis, påmontering, lakk ++. Er fort oppe i 150k alt da, om ikke mer. Og når motor skal skaffes, så skal jeg skrive under en milliard ganger at tusenlappene flyr som spriten på nyttårsaften! Det finnes imidlertidig firmaer som bygger om E30er for deg, som f.eks ssperformance.no. Det lureste hadde kanskje vært å kjøpt en ferdig E30 M3 med M5 motor? Ligger på rundt 250k+... de som finnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå