Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg skulle skifte kjølevæske i siste liten så gjorde jeg generaltabba og knakk lufteskruen som var i sprø plast. Da jeg skulle ta ut siste biten nedi der, så ble gjengene ødelagt :x

Har prøvd å lufte på slangen som kommer inn like under lufteskruen, men har fortsatt noe luft i systemet..

Er det noen som har vært ute for dette før som har noen tips, eller må jeg rett og slett investere i ny radiator?

Takker for alle svar:)

Mvh Jørgen

Skrevet

Hva er problemet, at gjengene til lufteskruen er ødelagt, eller å få luftet skikkelig? Selv om det er en lufteskrue på radiatoren så er det best å lufte med skruen på termostathuset. På 2000 omdr.

Skrevet

Her i nødenstilfælde kan du Først lufte på termostathuset som tidliger nevnt.

I tomgang skruer du påfyldnings hætten av (Husk at der kan komme damp og varmt vann ut, så vær forsiktig).

Rus nu moteren sagte op i omdrejninger til du ser at vannet begynder å komme inn i ekspansions tanken (Oppe i toppen).

Hold omdrejningerne oppe til at der ikke kommer mere luft, og skru dækslet på mens den fortfarende går på høje omdrejninger.

Hvis du ikke får vann inn i ekspansionstanken mens du gjør dette, da tar du en handske på og gir slangen som kommer ut fra toppen av kjøleren en skikkelig masage med hurtige kraftige klem, gjerne med bilen i opover bakke.

Og ikke etterfyld med kalt kjølevæske på varm motor!!!

Skrevet

Har store problemer med å lufte den, der lufteskruen satt på radiatoren har jeg hatt på noe plastikk padding, så den er tett.

Kan prøve å lufte ved termostat huset, se om det blir litt bedre da;D

Problemet med å lufte med påfyllingslokket på ekspansjonstanken er at når lufta først kommer, så blir vannet på den "store" tanken bort med en gang så jeg ikke rekker å fylle på. og da trekker den jo til deg enda mer luft :?

Har prøvd å lufte den siden mandag, så begynner å bli desperat.

Tror jeg kjøper meg en ny radiator jeg, og setter inn en metall bolt istedet for den av plastikk;)

Skrevet
og da trekker den jo til deg enda mer luft :?

Stemmer det, men den kan aldrig dra den luft mengde inn som du akkurat har fylt med vann.

Bland noe kjølevæske med det varmeste vann du har.

Sæt bilen i skikkelig opover bakke.

Få en til at ruse den mens du står og fylder på varmt kjølevæske inntil den ikke tar inn mere vann.

Sæt korken på, lad bilen stå i opover bakke til den blir kald, ta av korken så du udlignere trykket i systemet.

Fyld da evt. vann hvis det er nødvendigt.

Lad bilen bli varm og luft en ekstra gang på termostathuset.

Lad bilen bli kald, udlign trykket igjen og etterfyld hvis nødvendigt.

Skrevet

det er bare til å skru av slangen til varmapparatet og fylle rett inn der gjerne med ein hageslange el liknende... hell først i så mye frostvæske du klarer å så sett på trykk med ein vannslange..

når blokka og varmapparat registeret er oppfylt er det bare til å etterfylle i radiator og starte motoren... vips så var det ikke nødvendi å få temostaten til å opne eller slite unødvendi på den stakkars toppakningen som ikkje tåler ein dritt i utgangspynktet...

går som ein drøm og er gjort på 5 min...

Skrevet

Gjennom varmapparatet sikkreste måten..

men i grunn så spiller det ingen stor rolle... bruk elle melle.... liten fordel at brytaren i bilen står på sirkulasjon.. muligens tenning på og viss det er el aktivert ventil.

Skrevet

mja.. Har satt den på en låvebru, uten at det hjalp noe særlig. Virker som om jeg kjører den litt, så blir den fin. Og det er jo sikker for at vannpumpa jobber.

Men jeg slipper å gjøre alt dette hvis jeg kjøper "ny" radiator?

Må kanskje sette den i en bakke bare..

Skrevet

Sett bilen på den låvebrua,helt ok det.

Fyll alt fullt,åpne opp lufteskruen og start bilen.

La den gå på 2500 o/min konstant og hell på væske hele tiden.

Varme apparatet skal da stå på maks varme og ca 2 på vifta mot vinduet,

da kan du åpne vinduet og sjekke at det kommer varm luft etterhvert.

Etterhvert som termostat åpner etc så sluker den nok litt vann,men stå klar med flaska.

Og sørg for å ha nok vann rundt deg,så ikke du må stoppe og løpe inn etter mer-da er du like langt igjen.

En gang iblant så ruser du den kraftig opp og lar den falle ned til 2500 igjen.

Det er litt vrient å lufte 5 serien med M20 til tider.

Det ryker ikke veldif hvitt av eksos?

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det er så mange som har problemer med lufting! :?

Men nok OT. Det du kan gjøre er å sette trykk på ekspansjonstanken, bruk en kompressor med blåsetut, sett blåsetuten nedi tanken (ikke helt nedi) ta så en fille og tett rundt blåsetuten slik at det ikke spruter opp vann og at du får et godt trykk. Du må huske å løsne returslangen før du gjør dette. Ha trykk på helt til du ser at det renner ut vann uten bobler, ut returslangen.

Håper du forsto noe av dette og lykke til med luftingen! :)

Skrevet

låner denne tråden litt.

Bilen min har et varmeapp. som kun blåser varmt ved beina og frontruta, men om bilen min står på tomgang blir det varmt i de andre luftekanalene også.

Den lille korken på ekspansjonstanken er ikke tett å det kommer damp ut når jeg klemmer på slangene (luft i kjølevann?)

Slangen fra termostathuset og til undersiden av radiator blir ikke nor særlig varm, gåen termostat?

Skrevet
låner denne tråden litt.

Bilen min har et varmeapp. som kun blåser varmt ved beina og frontruta, men om bilen min står på tomgang blir det varmt i de andre luftekanalene også.

Den lille korken på ekspansjonstanken er ikke tett å det kommer damp ut når jeg klemmer på slangene (luft i kjølevann?)

Slangen fra termostathuset og til undersiden av radiator blir ikke nor særlig varm, gåen termostat?

Jeg henger meg på den jeg også. Har akkurat samme problem jeg også. på min E30 323i

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=39828&highlight=

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...