Gå til innhold

Spørsmål om motorskifte i 320 til 328


bg320
 Share

Anbefalte innlegg

Har ein BMW 320 '98 modell med M52 motor, så har eg tenkt på å setta i ein M52 328 motor. Veit nokon om det er nok å berre skifta Motor evt. hjerne? (om girkassen må skiftes osv)?

Nokon som har peiling? Takkar å bukkar får svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde min 97 modell 320 om til 328.

For å få bygget godkjent, trenger du ny motor, ny girkasse (fra getrag S5D 260G til ZF S5D 320Z), ny mellomaksling, ny differensial (1:2,93 utveksling), nye drivakslinger, ny hjerne (som må omprogrameres), nye bremser bak da de må være ventilerte, nytt speedometer (som går til 260)

Ellers er ledningsnettet, fjører, dempere, oppheng, frambremser, bremserør og hoved bremse sylinder likt på begge modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for greit svar!

Men hvis eg ser bort fra å få det godkjent, er det nok å bare skifte motor å hjerne?

Men vil nok gjera det skikkelig hvis eg først skal gjera det.

Måtte du betale mykje til staten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for greit svar!

Men hvis eg ser bort fra å få det godkjent, er det nok å bare skifte motor å hjerne?

Men vil nok gjera det skikkelig hvis eg først skal gjera det.

Måtte du betale mykje til staten også?

I prinsippet trenger du kun å skifte motor og hjerne. Getrag kassen som sitter i 320en, er den samme som sitter i 325, så den vil tåle effektøkningen. Drivakslingene derimot, bør skiftes. Uansett, komplett drivlinje koster ikke så veldig mye brukt.

Min bil er førtegangsregistrert i Norge i 1998, så per i dag koster det 5000 kroner å godkjenne bilen. Til neste år er det grastis. Sjekk tollvesnet sin kalkulator på www.toll.no for statusendring av kjøretøy, hvis du er i tvil hvor mye det koster å bygge om din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
Jeg bygde min 97 modell 320 om til 328.

For å få bygget godkjent, trenger du ny motor, ny girkasse (fra getrag S5D 260G til ZF S5D 320Z), ny mellomaksling, ny differensial (1:2,93 utveksling), nye drivakslinger, ny hjerne (som må omprogrameres), nye bremser bak da de må være ventilerte, nytt speedometer (som går til 260)

Ellers er ledningsnettet, fjører, dempere, oppheng, frambremser, bremserør og hoved bremse sylinder likt på begge modeller.

Beklager å dra opp en gammel tråd, men jeg driver å planlegger et lignende prosjekt. Du sier bremsene bak må være ventilerte. Jeg hadde en 96 328 cab før og den hadde bare ventilerte bremser forran så vidt jeg kunne se. Var helt andre skiver fremme enn bak og kunne ikke se noe ventilering bak.

Må man virkelig bytte kasse? 320 steptronic automatkassen tåler 315NM og M52B28 har 285NM, men det kreves kanskje større slungringsmonn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde min 97 modell 320 om til 328.

For å få bygget godkjent, trenger du ny motor, ny girkasse (fra getrag S5D 260G til ZF S5D 320Z), ny mellomaksling, ny differensial (1:2,93 utveksling), nye drivakslinger, ny hjerne (som må omprogrameres), nye bremser bak da de må være ventilerte, nytt speedometer (som går til 260)

Ellers er ledningsnettet, fjører, dempere, oppheng, frambremser, bremserør og hoved bremse sylinder likt på begge modeller.

Trodde en måtte bytte tenningslås også for å få startsperre riktig.

Eller er det derfor du nevner omprogrammering av EWS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...