Jump to content

Spørsmål om motorskifte i 320 til 328


bg320
 Share

Recommended Posts

Har ein BMW 320 '98 modell med M52 motor, så har eg tenkt på å setta i ein M52 328 motor. Veit nokon om det er nok å berre skifta Motor evt. hjerne? (om girkassen må skiftes osv)?

Nokon som har peiling? Takkar å bukkar får svar=)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bygde min 97 modell 320 om til 328.

For å få bygget godkjent, trenger du ny motor, ny girkasse (fra getrag S5D 260G til ZF S5D 320Z), ny mellomaksling, ny differensial (1:2,93 utveksling), nye drivakslinger, ny hjerne (som må omprogrameres), nye bremser bak da de må være ventilerte, nytt speedometer (som går til 260)

Ellers er ledningsnettet, fjører, dempere, oppheng, frambremser, bremserør og hoved bremse sylinder likt på begge modeller.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for greit svar!

Men hvis eg ser bort fra å få det godkjent, er det nok å bare skifte motor å hjerne?

Men vil nok gjera det skikkelig hvis eg først skal gjera det.

Måtte du betale mykje til staten også?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for greit svar!

Men hvis eg ser bort fra å få det godkjent, er det nok å bare skifte motor å hjerne?

Men vil nok gjera det skikkelig hvis eg først skal gjera det.

Måtte du betale mykje til staten også?

I prinsippet trenger du kun å skifte motor og hjerne. Getrag kassen som sitter i 320en, er den samme som sitter i 325, så den vil tåle effektøkningen. Drivakslingene derimot, bør skiftes. Uansett, komplett drivlinje koster ikke så veldig mye brukt.

Min bil er førtegangsregistrert i Norge i 1998, så per i dag koster det 5000 kroner å godkjenne bilen. Til neste år er det grastis. Sjekk tollvesnet sin kalkulator på www.toll.no for statusendring av kjøretøy, hvis du er i tvil hvor mye det koster å bygge om din bil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Jeg bygde min 97 modell 320 om til 328.

For å få bygget godkjent, trenger du ny motor, ny girkasse (fra getrag S5D 260G til ZF S5D 320Z), ny mellomaksling, ny differensial (1:2,93 utveksling), nye drivakslinger, ny hjerne (som må omprogrameres), nye bremser bak da de må være ventilerte, nytt speedometer (som går til 260)

Ellers er ledningsnettet, fjører, dempere, oppheng, frambremser, bremserør og hoved bremse sylinder likt på begge modeller.

Beklager å dra opp en gammel tråd, men jeg driver å planlegger et lignende prosjekt. Du sier bremsene bak må være ventilerte. Jeg hadde en 96 328 cab før og den hadde bare ventilerte bremser forran så vidt jeg kunne se. Var helt andre skiver fremme enn bak og kunne ikke se noe ventilering bak.

Må man virkelig bytte kasse? 320 steptronic automatkassen tåler 315NM og M52B28 har 285NM, men det kreves kanskje større slungringsmonn?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bygde min 97 modell 320 om til 328.

For å få bygget godkjent, trenger du ny motor, ny girkasse (fra getrag S5D 260G til ZF S5D 320Z), ny mellomaksling, ny differensial (1:2,93 utveksling), nye drivakslinger, ny hjerne (som må omprogrameres), nye bremser bak da de må være ventilerte, nytt speedometer (som går til 260)

Ellers er ledningsnettet, fjører, dempere, oppheng, frambremser, bremserør og hoved bremse sylinder likt på begge modeller.

Trodde en måtte bytte tenningslås også for å få startsperre riktig.

Eller er det derfor du nevner omprogrammering av EWS

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...