DanH Posted February 1, 2007 Share Posted February 1, 2007 Er det mange som har montert tørrsump på på sine biler? Kanskje noen har tips om hvordan det gjøres på BMW http://www.drysump.com/pan18.htm http://www.moroso.com/articles/articled ... stems.html Evt noen som lager dette i Norge? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Testpiloten Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Henger med på den jeg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ehrnst Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 hvilken motorrype? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmwrasaren Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Kontakt Alf Eng! http://www.engs-auto.no/ Han har alt av info dere trenger! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanH Posted February 2, 2007 Author Share Posted February 2, 2007 hvilken motorrype? Tenkte helst på 635 CSI jeg da Var dårlig med info på den motoren. Finner på andre motorer. Noen som har sett på http://www.drift-battle.no/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanH Posted February 2, 2007 Author Share Posted February 2, 2007 Er det få som vet hva dette er, eller er det for viderekommende? Virker som en fordel å ha, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimmerlars Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 Tørrsump er en fordel ja. Biler med store hastigheter i sving kan få oljen i motoren til å renne bort fra pickupen, og man mister da oljetrykk. Noen som ikke er bra på 7000rpm ut av svinger. Et tørrsump anlegg har en ekstern oljepumpe som pumper olje inn i motoren via en ekstern oljetank. SSP har vel dette på sin E30 med S38 motor. Kan jo ringe de å høre hvordan de har gjort det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Testpiloten Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Jeg kommer til å gå for tørrsump på min V8. Flere fordeler med tørrsump * Mere hestekrefter Mindre olje i bunnkaret betyr mindre motstand for veiva som igjen betyr raskere gassrespons og litt mere effekt. * Bedre oljekjøling. Du kan ha nesten valgfri størrelse av ekstern oljetank som betyr mer olje i sirkulasjon som fører til at tempen blir lavere. * Sikrere smøring. Mindre risiko for å gå tom for olje. * Muligheten for å skape oljetrykk før du starter motoren ved feks å manuelt kjøre oljepumpen før motorstart. * Muligheten for å øke oljetrykket. Helt sikkert flere fordeler også.. Nevneverdig minus med tørr sump er at noen har opplevd problemer med at tannreimen som driver pumpa kan ryke.. Fikk pris på komplett sett og montering til et lokalt verksted her som driver med trimming og slikt. 40000,- og det syntes jeg var en helt latterlig pris! Skal gå greit og skaffe alle delene på ebay både brukt og nytt til rundt 10-15 lapper. Montering bør kunne gjøres en del selv. Ombygging av bunnpanne skal iallfall jeg sette bort. Men lage braketter til oljepumpe, blende av oljekanaler og legge opp rør ordner jeg selv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bimmerlars Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Jeg kommer til å gå for tørrsump på min V8.Flere fordeler med tørrsump * Mere hestekrefter Mindre olje i bunnkaret betyr mindre motstand for veiva som igjen betyr raskere gassrespons og litt mere effekt. * Bedre oljekjøling. Du kan ha nesten valgfri størrelse av ekstern oljetank som betyr mer olje i sirkulasjon som fører til at tempen blir lavere. * Sikrere smøring. Mindre risiko for å gå tom for olje. * Muligheten for å skape oljetrykk før du starter motoren ved feks å manuelt kjøre oljepumpen før motorstart. * Muligheten for å øke oljetrykket. Helt sikkert flere fordeler også.. Nevneverdig minus med tørr sump er at noen har opplevd problemer med at tannreimen som driver pumpa kan ryke.. Fikk pris på komplett sett og montering til et lokalt verksted her som driver med trimming og slikt. 40000,- og det syntes jeg var en helt latterlig pris! Skal gå greit og skaffe alle delene på ebay både brukt og nytt til rundt 10-15 lapper. Montering bør kunne gjøres en del selv. Ombygging av bunnpanne skal iallfall jeg sette bort. Men lage braketter til oljepumpe, blende av oljekanaler og legge opp rør ordner jeg selv. Dersom du har så mye olje på motoren at veiva plasker i den, så er det nok muligheter for at du har på litt for mye gitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Testpiloten Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Det er jo klart at under aktiv banekjøring vel jo oljen treffe veiva. Det er derfor de monterer faktisk 5 stegs oljepumper på racing biler. 1 steg for å lage oljetrykk mens de har 4 steg (4 utganger på bunnpannen) for å suge ut oljen. For jo mindre olje i bunnpannen jo mere effektiv motor. Nå er det iallfall slik jeg har fått det forklart av et motorverksted som bygger dragrace motorer. Og jeg synes absolutt det høres forståelig ut. Har iallfall skikkelig lyst til å prøve dette selv. Er mye jobb og koster en del men med tanke på videre trimming så er det ikke dumt i hele tatt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanH Posted February 27, 2007 Author Share Posted February 27, 2007 JOda. Kjenner til det i drag racing der de bruker tørrsump. En annen måte er å "lette" veivskinken, samt å høvle de på skrå slik at de får en skjærende funksjon, for nettopp å slippe å kaste all oljen rundt i veivhuset og dermed unngå tap av oljetrykk. HAr vel kanskj elitt med turtall å gjøre?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now