Gå til innhold

Tørr sump


DanH
 Share

Anbefalte innlegg

Tørrsump er en fordel ja. Biler med store hastigheter i sving kan få oljen i motoren til å renne bort fra pickupen, og man mister da oljetrykk. Noen som ikke er bra på 7000rpm ut av svinger.

Et tørrsump anlegg har en ekstern oljepumpe som pumper olje inn i motoren via en ekstern oljetank.

SSP har vel dette på sin E30 med S38 motor. Kan jo ringe de å høre hvordan de har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kommer til å gå for tørrsump på min V8.

Flere fordeler med tørrsump

* Mere hestekrefter :D Mindre olje i bunnkaret betyr mindre motstand for veiva som igjen betyr raskere gassrespons og litt mere effekt.

* Bedre oljekjøling. Du kan ha nesten valgfri størrelse av ekstern oljetank som betyr mer olje i sirkulasjon som fører til at tempen blir lavere.

* Sikrere smøring. Mindre risiko for å gå tom for olje.

* Muligheten for å skape oljetrykk før du starter motoren ved feks å manuelt kjøre oljepumpen før motorstart.

* Muligheten for å øke oljetrykket.

Helt sikkert flere fordeler også..

Nevneverdig minus med tørr sump er at noen har opplevd problemer med at tannreimen som driver pumpa kan ryke..

Fikk pris på komplett sett og montering til et lokalt verksted her som driver med trimming og slikt. 40000,- og det syntes jeg var en helt latterlig pris!

Skal gå greit og skaffe alle delene på ebay både brukt og nytt til rundt 10-15 lapper. Montering bør kunne gjøres en del selv. Ombygging av bunnpanne skal iallfall jeg sette bort. Men lage braketter til oljepumpe, blende av oljekanaler og legge opp rør ordner jeg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å gå for tørrsump på min V8.

Flere fordeler med tørrsump

* Mere hestekrefter :D Mindre olje i bunnkaret betyr mindre motstand for veiva som igjen betyr raskere gassrespons og litt mere effekt.

* Bedre oljekjøling. Du kan ha nesten valgfri størrelse av ekstern oljetank som betyr mer olje i sirkulasjon som fører til at tempen blir lavere.

* Sikrere smøring. Mindre risiko for å gå tom for olje.

* Muligheten for å skape oljetrykk før du starter motoren ved feks å manuelt kjøre oljepumpen før motorstart.

* Muligheten for å øke oljetrykket.

Helt sikkert flere fordeler også..

Nevneverdig minus med tørr sump er at noen har opplevd problemer med at tannreimen som driver pumpa kan ryke..

Fikk pris på komplett sett og montering til et lokalt verksted her som driver med trimming og slikt. 40000,- og det syntes jeg var en helt latterlig pris!

Skal gå greit og skaffe alle delene på ebay både brukt og nytt til rundt 10-15 lapper. Montering bør kunne gjøres en del selv. Ombygging av bunnpanne skal iallfall jeg sette bort. Men lage braketter til oljepumpe, blende av oljekanaler og legge opp rør ordner jeg selv.

Dersom du har så mye olje på motoren at veiva plasker i den, så er det nok muligheter for at du har på litt for mye gitt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart at under aktiv banekjøring vel jo oljen treffe veiva.

Det er derfor de monterer faktisk 5 stegs oljepumper på racing biler.

1 steg for å lage oljetrykk mens de har 4 steg (4 utganger på bunnpannen) for å suge ut oljen. For jo mindre olje i bunnpannen jo mere effektiv motor.

Nå er det iallfall slik jeg har fått det forklart av et motorverksted som bygger dragrace motorer. Og jeg synes absolutt det høres forståelig ut.

Har iallfall skikkelig lyst til å prøve dette selv. Er mye jobb og koster en del men med tanke på videre trimming så er det ikke dumt i hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

JOda. Kjenner til det i drag racing der de bruker tørrsump.

En annen måte er å "lette" veivskinken, samt å høvle de på skrå slik at de får en skjærende funksjon, for nettopp å slippe å kaste all oljen rundt i veivhuset og dermed unngå tap av oljetrykk. HAr vel kanskj elitt med turtall å gjøre?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...