DanH Skrevet Februar 1, 2007 Share Skrevet Februar 1, 2007 Er det mange som har montert tørrsump på på sine biler? Kanskje noen har tips om hvordan det gjøres på BMW http://www.drysump.com/pan18.htm http://www.moroso.com/articles/articled ... stems.html Evt noen som lager dette i Norge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Testpiloten Skrevet Februar 2, 2007 Share Skrevet Februar 2, 2007 Henger med på den jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Februar 2, 2007 Share Skrevet Februar 2, 2007 hvilken motorrype? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwrasaren Skrevet Februar 2, 2007 Share Skrevet Februar 2, 2007 Kontakt Alf Eng! http://www.engs-auto.no/ Han har alt av info dere trenger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DanH Skrevet Februar 2, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2007 hvilken motorrype? Tenkte helst på 635 CSI jeg da Var dårlig med info på den motoren. Finner på andre motorer. Noen som har sett på http://www.drift-battle.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DanH Skrevet Februar 2, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2007 Er det få som vet hva dette er, eller er det for viderekommende? Virker som en fordel å ha, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Februar 3, 2007 Share Skrevet Februar 3, 2007 Tørrsump er en fordel ja. Biler med store hastigheter i sving kan få oljen i motoren til å renne bort fra pickupen, og man mister da oljetrykk. Noen som ikke er bra på 7000rpm ut av svinger. Et tørrsump anlegg har en ekstern oljepumpe som pumper olje inn i motoren via en ekstern oljetank. SSP har vel dette på sin E30 med S38 motor. Kan jo ringe de å høre hvordan de har gjort det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Testpiloten Skrevet Februar 19, 2007 Share Skrevet Februar 19, 2007 Jeg kommer til å gå for tørrsump på min V8. Flere fordeler med tørrsump * Mere hestekrefter Mindre olje i bunnkaret betyr mindre motstand for veiva som igjen betyr raskere gassrespons og litt mere effekt. * Bedre oljekjøling. Du kan ha nesten valgfri størrelse av ekstern oljetank som betyr mer olje i sirkulasjon som fører til at tempen blir lavere. * Sikrere smøring. Mindre risiko for å gå tom for olje. * Muligheten for å skape oljetrykk før du starter motoren ved feks å manuelt kjøre oljepumpen før motorstart. * Muligheten for å øke oljetrykket. Helt sikkert flere fordeler også.. Nevneverdig minus med tørr sump er at noen har opplevd problemer med at tannreimen som driver pumpa kan ryke.. Fikk pris på komplett sett og montering til et lokalt verksted her som driver med trimming og slikt. 40000,- og det syntes jeg var en helt latterlig pris! Skal gå greit og skaffe alle delene på ebay både brukt og nytt til rundt 10-15 lapper. Montering bør kunne gjøres en del selv. Ombygging av bunnpanne skal iallfall jeg sette bort. Men lage braketter til oljepumpe, blende av oljekanaler og legge opp rør ordner jeg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Februar 19, 2007 Share Skrevet Februar 19, 2007 Jeg kommer til å gå for tørrsump på min V8.Flere fordeler med tørrsump * Mere hestekrefter Mindre olje i bunnkaret betyr mindre motstand for veiva som igjen betyr raskere gassrespons og litt mere effekt. * Bedre oljekjøling. Du kan ha nesten valgfri størrelse av ekstern oljetank som betyr mer olje i sirkulasjon som fører til at tempen blir lavere. * Sikrere smøring. Mindre risiko for å gå tom for olje. * Muligheten for å skape oljetrykk før du starter motoren ved feks å manuelt kjøre oljepumpen før motorstart. * Muligheten for å øke oljetrykket. Helt sikkert flere fordeler også.. Nevneverdig minus med tørr sump er at noen har opplevd problemer med at tannreimen som driver pumpa kan ryke.. Fikk pris på komplett sett og montering til et lokalt verksted her som driver med trimming og slikt. 40000,- og det syntes jeg var en helt latterlig pris! Skal gå greit og skaffe alle delene på ebay både brukt og nytt til rundt 10-15 lapper. Montering bør kunne gjøres en del selv. Ombygging av bunnpanne skal iallfall jeg sette bort. Men lage braketter til oljepumpe, blende av oljekanaler og legge opp rør ordner jeg selv. Dersom du har så mye olje på motoren at veiva plasker i den, så er det nok muligheter for at du har på litt for mye gitt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Testpiloten Skrevet Februar 19, 2007 Share Skrevet Februar 19, 2007 Det er jo klart at under aktiv banekjøring vel jo oljen treffe veiva. Det er derfor de monterer faktisk 5 stegs oljepumper på racing biler. 1 steg for å lage oljetrykk mens de har 4 steg (4 utganger på bunnpannen) for å suge ut oljen. For jo mindre olje i bunnpannen jo mere effektiv motor. Nå er det iallfall slik jeg har fått det forklart av et motorverksted som bygger dragrace motorer. Og jeg synes absolutt det høres forståelig ut. Har iallfall skikkelig lyst til å prøve dette selv. Er mye jobb og koster en del men med tanke på videre trimming så er det ikke dumt i hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DanH Skrevet Februar 27, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2007 JOda. Kjenner til det i drag racing der de bruker tørrsump. En annen måte er å "lette" veivskinken, samt å høvle de på skrå slik at de får en skjærende funksjon, for nettopp å slippe å kaste all oljen rundt i veivhuset og dermed unngå tap av oljetrykk. HAr vel kanskj elitt med turtall å gjøre?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå