Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanskelig å bytte spenningsregulator på min bil og hvor stor kan jeg bytte til uten å skade elektronikken på bilen?

Noen som har byttet og tips om pris og hvor jeg får kjøpt evt?

Stereo'n krever sitt og jeg treng mer strøm.Burde vel bytte til større dynamo men får heller gjøres da økonomien er bedre. Hørte noe om at 525ix-dynamo(145A) passer rett inn(årsmodell?),stemmer dette?

Skrevet

Det kommer ann på vilken type/merke dynamo du har. Om den har innebygd ic regulator eller ikke. Se bak på dynamoen, har du regulator/børster som kan byttes er den festet med 2 skruer (ca 6 cm mellom dem) bytt ut denne med en 15 volts regulator (lader ca 14,2 v) Om 145 amp dynamoen fra 525 passer vet jeg ikke men det er ikke noe problem å få tak i en så stor som passer til dine fester. Men bruker du standard batteri på f.eks 70 amp trenger du ikke en over dobbel så strømsterk dynamo. Det eneste du oppnår med denne er at den lader batteriet fortere etter at du har tappet det for strøm samt at den stjeler noen ekstra hester fra motoren siden den er tyngre og dra rundt. Tviler på at du har så kraftig stereo at du trenger det :D Men hva vet jeg :?:

Skrevet

Har 2.stk forsterkere som KAN(!) dra opptil ca.240.ampere. Jeg har også 1.stk.1.farad Monster kondis. Merker fortsatt at bassen kveles under høy lyd over en ikke alt for lang stund.Trøkket blir liksom borte etter noen sekunder(el.1.min el 2) med høyt volum,og en kondis bruker på å elimenere slikt _dersom_,den får nok strøm da. Så trenger nok ikke så mye som 145.amp,men hvis den passer rett inn er det jo en fordel sånn økonomisk.... Har ganske tungdrevne elementer,men klarer nok ikke å dra ut 240.amp.uansett-men 70 er for lite+at det er egentlig beregnet til bare bilens forbruk.

Skrevet

Er vel som regel mer strøm man trenger,kommer ikke utenom det når man skal ha litt trøkk. Men takk for tips om mr.stream! Ca.pris på spenningsreg?

Skrevet

heisan ser at du har samme problem som jeg hadde:) når jeg kjøpte bilen min får 1år og 2 måneder siden byttet jeg dynamo pga at den sluttet å virke. de jeg kjøpte dynamoen av mente at det skulle holde i massevis med en 80amp dynamo. men nei den nye dynamoen holdt helt til forrige helg da den tok kvelden også :evil: men da bestilte jeg ny dynamo til 525ix(140)amp og det ble jo kjempegreier nå kan jeg spille musikk som faen å ha på lys samtidig:) har passe stort annlegg og 3 hella rally 3000 i fronten med 3x 100watts pærer i å plagdes med at når jeg kjørte langs landeveien med fjernlysene på og i tillegg spilte musikk så datt ladespenningen ned til 11volt. men som sagt ny dynamo(140amp) alt i orden :D skal passe rett ned i din bil også:) koster 5400,- men er byttedynamo så du får den for 4300;)

Skrevet

Men har du satt på bøtteløkter på BMW'n?? Hmm...,ble det noe særlig pent da...?? Vet du hvilken årsmodell den ix-dynamoen er hentet fra? Merket noe forskjell på ytelse på bil,at den tar litt krefter?

• 3 weeks later...
Skrevet

til alles forbauselse så går faktisk bilen bedre nå en den gjorde men 80amp dynamoen:) men du trenger jo ikke 140amp på din. er jo lagen en dynamo på 105amp til 3serien:) sørensen og balcken leverer;)

Skrevet
Men har du satt på bøtteløkter på BMW'n?? Hmm...,ble det noe særlig pent da...?? Vet du hvilken årsmodell den ix-dynamoen er hentet fra? Merket noe forskjell på ytelse på bil,at den tar litt krefter?

hehe noe vakkert syn ble det jo ikke men må jo ha lys på vinteren:)

denne dynamoen er henta fra 1991 525ix

• 3 months later...
Skrevet

Skulle nok hatt en slik dynamo ja,da har man iallefall nok reserver i massevis! He he! Hadde nok hjulpet bare med 10-20.amp. ekstra også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...