Gå til innhold

Montering av stereo i E36 Compact


Anbefalte innlegg

Holder for tiden på med å montere stereo i en E36 Compact, og på alt jeg har gjort hittil har jeg støtt på problemer.

Deksler som er et helvete å få av, og ikke minst på igjen.

Strømgjennomføring som endte med at jeg tok frem boret.

ISO-plugg/overgang som skaper problemer med å få inn CD-spiller.

Et cetera, et cetera.

Så det jeg lurer på, er det virkelig så vanskelig å legge opp kabler og stereo i en Compact, eller gjør jeg noe grunnleggende galt? Det jeg sliter med/lurer på nå er hvordan jeg lettest skal få lagt kablene skjult bakover. Har separert strøm og signal (to par grønne phono fra Biltema) på hver sin side av bilen, og tenkte å skjule de under teppet, men må av med listene for å få til det.

Problemene kommer jo når jeg skal ha lister på igjen. Er det noen teknikk for å få alle klipsene til å holde? Hos meg er det bare tre klips, kan se ut som om forrige eier eller noe har erstattet noen klips med no sicaflex-lignende greier bare for å fylle hullene.

Og, er det noen måte å lett få kabler forbi baksetet? Kan jeg bare vippe ned stolryggen og legge de mellom der på noen måte?

Såeh, jeg lurer egentlig på alt mulig triks for å lettest få lagt opp kabler i en compact, jeg. :P

Setter utrolig stor pris på svar.

Med vennlig hilsen Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren er på plass nå, men det var mye plundring.

Og akkurat her, for meg i hvert fall, er dørlistene et problem. Sånn som det er her nå er det tre klips som skal sklis inn på et spor i listen, og alle må treffe samtidig. Og med litt spenn på de da, så hender det omtrent hele tiden at klipset bare spretter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strøm kabelen kan du trekke igjennom under batteri kassa, der er det en "plugg" som du kan tre den igjennom;)

mener gulvlistene drar du enten fram eller bakover, husker ikke dette helt 100%

så legger du kablene bak det dekselet selen sitter i, så smeetter du det under setet og ut i bagasjen under sete ryggen.

men husk at det er lurt og legge phono på en side og strøm på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ut passasjersetet og løftet opp teppet i min Compact når jeg la opp kabler. Da fikk jeg lagt signalkabler og strømkabel med godt mellomrom. Det er en plugg som må kobles ifra under setet og du bør ikke sette på tenningen mens denne er frakoblet, da airbag-lyset vil komme på og du må på verksted for å resette det.

Jeg hadde også store problemer med listen langs døren. Verre patent har jeg sjelden vært borti. Jeg har også det samme problemet med kablene bak spilleren. Med tre sett signalkabler var det ikke enkelt å få plass til alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har boret et hull under batterikassen med en gjennomføring der (gummiplugg-greie).

Phono og strøm har hver sin side, henholdsvis fører- og passasjerside.

Så man får dratt kabelen tvers gjennom det sele-dekselet (som inngår i dørlista)?

hm, har lagt kabler i hele dag i min sedan. når det gjelder seledekselet så la jeg kablene under teppet, litt kaving å sliting med stålsteng å greier for å trede dem, men gikk til slutt. på den andre sida bare trykte jeg kablen under fra siden.. litt vanskelig å forklare :wink:

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte på å legge det under teppet, og finne et punkt jeg kan ta de opp.

Snakket med faren min, som har tatt ut setet i bilen før, og tror jeg kommer til å gjøre det. Men, hvordan er teppet å få opp sånn hele veien gjennom kupeen egentlig? Da spesielt rundt skinnene som setet sklir på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv lagt kablene i sidene ved golvmatta, men hadde bare av dørlistene. Det var litt pes å få på listene igjen med med litt makt bannskap går der helt fint. lur dem på i nerkant så banker du dem i med hånda øvest. Gikk i allefall på min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...