Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt bilen på eu-kontroll. Må skifte et kasterstag h.side framme. Fikk i tillegg 2 på for lave kjørelys... Er det noen som vet hva som er rett justering av disse ?

Kjører E39 touring..

Skrevet

jeg fikk og den 2eren, Fikk besked om at de måtte justere dem for meg, siden den rullebryteren ikke gikk lengre opp, og mine var for lave. Men så var bilen senket uten og stille på dem etter det og når jeg satt på de gammle fjærene var det 0 problem.

Men fikk forklart at det måtte bruke en type maskin som målte hvordan de skulle stilles osv... derfor måtte dem gjøre det.

btw: Kan anbefale NAF for eu-kontroll :)

Skrevet

Dette er absolutt ingen vitenskaplig måte og absolutt ikke å anbefale, men fryktelig lettvint i en nødsituasjon hvis du ikke kan/vil sette bort jobben;

Sist jeg justerte kjørelys selv parkerte jeg et stykke fra en garasjevegg og så målte jeg avstanden fra bakken til øvre kant på lysbuen med en tommestokk rett foran bilen. Deretter gikk jeg bort til veggen og lagde en tydelig strek med sort elektrikertape 10cm lavere enn det jeg hadde målt rett foran lykta. Når dette var gjort var det bare å gå bort til bilen og skru på lykta til det ble sånn omtrent riktig. På E39 mener jeg skruen er sort og sitter relativt høyt på lyktens bakside (men det er mulig jeg husker litt feil der)... Litt viktig at du skrur på høyde-skruen og ikke "lys-kjegle-skruen" som gjør at det lyser lenger på høyre side enn venstre for da blir møtende bilister blendet.

Det letteste er å svinge innom biltilsynet (fikk gjort det gratis der tidligere iallefall) eller betale noen kroner til en mekaniker med "lysmålerboks" for å ta det i lunsjen...

Egentlig en veldig lettvint operasjon å justere lys.

Skrevet

Har bytta fjærer og støtdempere bak.... så det er mulig at der er derfor at jeg ikke har hat det problemet før. Den elektroniske justeringen inne i bilen funker fint, men den står allerede på 3....

Takk for svar :)

Skrevet
På E34 er 0 det den nomalt står på. Når en skrur til 1 blir lyste lavere (kortere) 2 enda lavere.

Så prøv og sett den på 0

Er nok sånn her også hvis jeg ikke husker altfor feil:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...