Gå til innhold

M50 oppbygging, greit oppsett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bygge meg en grei M50 motor til å ha i E34'en.

Det jeg har tenkt på er:

M50B25 blokk oppborra til 86mm

Je stempler

3L veiv og råder(kittet på koed)

Porta M50B20 topp(ja vet ventilene er mindre!)

Kvasse kammer, hva passer her?

M50B25 innsug, porta gasspjeld, K&N filter

M50B25 dyser med BTR

Elektrisk vifte

Grenrør og effektanlegg, uten kat.

M20 starter og letta svinghjul med sinter clutch?

Chip/programering i benk..

Alt av pakninger og lager nytt..

Hva tror dere som har peiling om dette? får jeg ut en 220 hester av dette?

Skrevet

Det var 220 MEGET dyre hk. Og hvorfor B20 topp? Smidde stempler og andre kammer drar på seg kostnader. En helrenovering av motor er også et grep i lommene.

For meg lyser det et fornuftig alternativ: S50! Går bedre, mer driftsikkert og kan trimmes ytterligere.

Skrevet

Du kan også bygge en nokså seriøs M50B20 turbokonvertering for en lavere kostnad enn dette. Med en Garrett GT28RS og datasprut på den motoren klarer du 300-350hk med en respons som minner mye om en sugemotor i hverdagstrafikken og ender opp med en lavere totalkostnad en beskrivelsen ovenfor :)

Skrevet

Vel.. B20 topp for det har jeg liggende..

Jeg har en komplett M50B20 med gåen toppakning. I tillegg har jeg komplett bunndel og innsug fra B25..

Grunnen til at jeg ser litt på å gjøre dette er fordi jeg overhaler hele bilen med det meste nytt, og jeg vil da ha en motor i samme tillstand. En S50B30 koster rund 20000kr og er gått en god del km.. Da vil jeg heller legge 20000kr i en driftssikker nyoverhalt litt dauere motor..

Når det gjelder byggekostnader så gjør jeg alt av jobb selv, maskinering og porting kan jeg sikkert ordne billig.. Deler har jeg også god pris på:)

Skrevet

For å ta ett lettere spørsmål da.. Hvis dere hadde hatt disse delene og skulle bygget sammen en ny overhalt motor. Hvordan ville dere bygget? Delepris på ca 15000kr..

Vil som sagt ha noe driftssikkert men allikevel sprekt;) Helst orginal utseende slik at jeg ikke får problemer på eukontroll..

Skrevet

15 lapper? Da må du gjøre mye selv..

Det jeg vet pris på er at det koster omtrent 3000 PER kam. Er du heldig får du porting for 5000.. Chip/programmering fra 5000.. Og da vil jeg tro smidde stempler og veiv og råder koster mer enn 2000?

Porter du selv er du i 7000.. Da skal du muligens få tak i smidde stempler råder og veiv.. Men da skjønner jeg ikke hvor du får letta sviunghjul med sinter clutch, grenrør og slipesett fra?

Edit: Spørs hvor billige priser du har da :P ... Men uansett ser det ut til å koste mye mer enn det smaker.. Det er klart at du har omtrent ny motor, menne.. Hva med å kjøpe en B25 topp og ha 192? Så kan du porte, plane og chippe den så nærmer du deg fort 220..

Skrevet

Jeg har grenrør fra før av.. Chipping kan jeg muligens ordne greit også..

kammer ligger såvidt jeg også vet på ca 3000kr per stk.. Veiva med lager koster 7000dkk hos koed. Smidde stempler koster 7000dkk på koed. Okei, jeg kommer en god del over det da:P Hva med en max grense på 30000kr da?

Hvor mye tåler orginal M20B25 clutch og letta M20B25 svinghjul(og starter), har hørt at dette passer rett på M50 motoren?

Som dere ser er jeg midt utiskauen når det gjelder å klare å bestemme meg.. Jeg VIL ha masse hester, men jeg vil allikevel holde det billig.. Så blir nok mer i kompromisset å få det billig..

Ellers på bilen er ALT av foringer, kuler og ledd i understell NYTT. NYE M5 3.6l kalippere rundt om med EBC turbogroove skiver og redstuff klosser(315*28mm og 300*20mm) nye håndbrekk sko og vire. Blir å bygge nytt eksosanlegg fra grenrøret, muligens rustfritt.. Interiøret blir Luisi sportsratt(har kjøpt) Sparco PRO2000 stoler foran og orginal baksete. Alt av lydisolering og tepper er borte, ellers er det meste av ubrukte braketter og slikt borte(spare vekt;):P) Dette blir en bruksbil som det skal være mulig å ha det GØY på bane med. Skal få diffbrems også.. Skal prøve meg på glassfiber panser og forskjermer.. Er også FK highsport justerbart senkesett på den.. M5 25mm/19mm stabstag.. 850CSI bærearmer foran..

Dere forstår hva jeg er ute etter av motor?;) Vil ha noe jeg ikke får så mye kødd med på eugodkjenning, men turbo er aktuelt:D

Noen som har gode forslag?

Skrevet

Da hadde jeg fått tak i en B25 topp og solgt den B20 toppen. Smidde stempler og råder på en sugemotor med 2XX hk er waste of money spør du meg.

Jeg tror fortsatt at S50B30 er et bedre alternativ, evt en S38 siden du har E34.

Skrevet

Jeg har vurdert det ja..

Jeg har ikke sett på smidde råder.

Grunnen til at jeg ikke er så hypp på S50 eller S38 er pga godkjenning, jeg gidder ikke:| Vil ha noe jeg kan lettere holde skjult for biltilsynet:P Men er kjekt dere kommer med alternativer og råd;) Jeg har lett for å bli overtalt:D

Skrevet

B20 har også mindre porter og innsug. Om du bruker B20 topp og innsug, men har en motor på 3 liter, tror jeg du får en mere bånndrag til mellomdragsmotor.

Det er viktig å ha smidde råder i en rå sugemotor siden de vekslende kreftene er større enn i en turbo motor hvor motoren får hjelp til alt.

Jeg hadde heller kjøpt en B25 topp og satt på kvasskammer + chip.

Hvis du har M50B25 bunndel, så har du org smidde råder.

Du klarer vel 210hk da. Sett på ordentlig grenrør og bedre eksos så er du ikke langt unna 220 tror jeg.

Skrevet

Beklager, bare jeg som er utrolig dårlig til å lese :P

da blir det:

B25 Topp (går ann med Vanos topp også, så lenge den ikke er fra 2 litern)

Kvasskammer(for kvasse kammer krever stivere ventlfjærer og kan ødelegge tomgangen)

Filter(med skillevegg/kald luft)

Chip

Da skal du være rundt 210-220 vil jeg tro.

Du trenger ingen smidd innmat for dette oppsettet. Org innmat skal klare 350-400hk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...