Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

bilen har gått 120 tusen og no lyser olje lampa.. det er klart for et olje og filter skifte. har hørt med en del verksteder dei annbefaler 030 (men den oljen er so dyr) lurer på ka dokke villa hatt ned på 10-40 eller 030? eller nokke anna?

Skrevet

Ikke bry deg om at den er dyr, det er sikkert andre ting i livet du kan spare inn på.. Det er rart at mange vegrer seg mot å bruke dyr olje mens de samtidig gladelig(?) betaler 60 kr for 0.4 liter øl :lol: Jeg sier ikke at du er slik, men det er sikkert andre ting du kan spare på.. :wink:

Skrevet
bilen har gått 120 tusen og no lyser olje lampa.. det er klart for et olje og filter skifte. har hørt med en del verksteder dei annbefaler 030 (men den oljen er so dyr) lurer på ka dokke villa hatt ned på 10-40 eller 030? eller nokke anna?

Hva er 030 olje?

Regner med at du mener 0W-30. Den er ikke noe dyrere enn 0W-40 men alt for tynn hvis du kjører litt friskt av og til. Fordelen med 0W-30 er at den minsker bensinforbruket bittelitt siden den er tynnere når den er varm.

0W-40 er den beste viskositeten etter min mening. Den mest lettflytende til vinterbruk (gir minst slitasje på motoren). En start i -17 sliter mer enn 100 vis av mil med gjennomvarm motor. Og den er tykk nok til middels hardt bruk. Ved mye banekjøring bør enda tykkere olje vurderes egentlig.

Skrevet

Kjøpte Castrol sports edge(tror jeg den het) 0-40 , er BMW longlife-04 godkjent. Var dyr ja, nesten 700 for 4 liter. Skifter ved 15000 selv(og filter), så har jeg den på service neste 15 000 etc. Tror det er lurt å unngå å blande formange forskjellige typer olje ved oljeskift, er en av kjeppehestene til Alf Lie bla.

Skrevet
Kjøpte Castrol sports edge(tror jeg den het) 0-40 , er BMW longlife-04 godkjent. Var dyr ja, nesten 700 for 4 liter. Skifter ved 15000 selv(og filter), så har jeg den på service neste 15 000 etc. Tror det er lurt å unngå å blande formange forskjellige typer olje ved oljeskift, er en av kjeppehestene til Alf Lie bla.

Den kjører jeg med nå. Ga 400 kr for 7 liter. (rabatter)

Men denne gangen skal jeg prøve noe annet. For ei dårlig olje. Castrol koster pga merket! :x

Skrevet

Den kjører jeg med nå. Ga 400 kr for 7 liter. (rabatter)

Men denne gangen skal jeg prøve noe annet. For ei dårlig olje. Castrol koster pga merket! :x

Slikt kommer gjerne fra folk som over hode ikke har peiling på olje.

Castrol Formula EDGE 0W-40 var dyr ja 180,- for 1 liter og 649,- for 4

Jeg tror jeg hadde brukt Mobil 1 0W-40 jeg den er også BMW LongLife godkjent den koster jo bare 99,- pr liter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...