Gå til innhold

hvor lang reklamasjonsrett ved bruktkjøp

SkvaldreBajas
 Share

Anbefalte innlegg

Hva med å lese gjennom forbrukerkjøpsloven?

Om du kjøper en 30 år gammel Ferrari til 400.000,- så betyr ikke det at det er lengre reklamasjonsrett på den enn en like gammel volvo 144 til 1.500,-

Er bilen under 5 år gammel så tror jeg derimot man kan komme ett stykke på vei om det er noen alvorlige mangler det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lese gjennom forbrukerkjøpsloven?

Om du kjøper en 30 år gammel Ferrari til 400.000,- så betyr ikke det at det er lengre reklamasjonsrett på den enn en like gammel volvo 144 til 1.500,-

Er bilen under 5 år gammel så tror jeg derimot man kan komme ett stykke på vei om det er noen alvorlige mangler det er snakk om.

Jo men da kommer du inn under garantien på bilen. Er mange som har 5 års garanti på ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fant litt i forbrukerkjøpsloven. Og som dere ser nederst står det at det gjelder bruktbil også. Der nevnt at kjøp av bruktbil fra privatperson, der kan man faktisk lage kontrakt og avtale dårligere vilkår enn kjøpsloven. MEN handler man med forhandler gjelder forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig, dvs man kan ikke avtale dårligere vilkår for kjøper, og dermed er det 2 års reklamasjon fra kjøper tar over bruktbilen står det. Men reklamasjon skal jo være mangel som var tilstede ved overtagelse ved bruktbil, altså ikke normale slitedeler som kan må regne med kan være slitt, men altså vesentlige mangler; slik som om girkassa ryker, store feil ved motor o.l.

"§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Klipt ut fra lovdata.no:

Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. Det betyr at det ikke kan avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av forbrukerkjøpsloven (forbrukerkjøpsloven § 3, 1.ledd). Kjøpsloven regulerer kjøp, herunder kjøp av bruktbil der selger opptrer som privatperson (kjøpsloven § 1). Kjøpsloven er ikke ufravikelig slik som forbrukerkjøpsloven. Bestemmelsene i kjøpsloven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen (kjøpsloven § 3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder bremsene på en BMW 2003 325, bilen hadde kun gått 22800km når jeg kjøpte den og etter 10.000km måtte jeg bytte alle bremseskivene + jeg har måtte bytte coiler(noe som tydeligvis var en svakhet på nettopp den årsmodellen. Først røyk en til sylinder nr 5 og 3 mnd seinere røyk den til sylinder 3 og da byttet Tronrud Bil alle 6 etter skriv fra BMW. Men har måtte betale for alt og søke reklamasjon fra butikken jeg kjøpte bilen sier Tronrud! Bilen er tatt inn fra tyskland via et bilmeklingsfirma/forhandler i april -06.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et kjøp er et kjøp. når du kjøper en ting i en butikk så skal varen faktisk holde en stund. når det gjelder større ting som f.eks en sofa, eller bil, så er dette forventet å holde over 5 år. og mangelen må være vesentlig for at det skal være forhandler som skal betale. og bremsefeil på en bil som har gått 23000 mener jeg er veldig vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...