Gå til innhold

Mye arbeid? (tikking fra motor)

Anbefalte innlegg

Skrevet

12ventilern min tikker litt mye (ventilbank)..

vet ikke om det er så jævli mye, men litt værtfall.. vet jo at det er standard på 12ventilere :D hehe..

men uansett, er det mye arbeid å justere ventilene? skal jeg bare vente med det til jeg skal bytte kam? er det noe spesielt langtids arbeid?

kan det skje noe fatalt pga litt banking? det er så JÆVLA irriterende! hører den svake "rasslingen" inne i coupeen når jeg kjører.

spesielt når jeg slipper gassen.

hjelp meg noen! takker på forhånd 8)

Skrevet

Jaaaaaaa der kan vel egentligt det.

Den ventil klaring som der skal være er vel beregnet til at der akkurat er nok olje imellom vippearm og kam til at det ikke trykker, men samtidigt ikke er 'mellomrom'.

Jeg vil mene at når der pludseligt er for mye mellomrom mellem delene, ja da får du liksom en hammer effekt. Altså vippearmen vil liksom møte ventilen med et slag fremfor å ha en blød konstant kontakt, som da økes når ventilen aktiveres.

Dette vil naturligvis øke stresset på selve vippearmen (Brud kan opstå), og kontakt flaten på vippearmen til ventilen, vil moses sagte men sikkert mere og mere. Det samme gjelder jo for ventilen.

Flatene mellom vippearm og kam er sikkert ikke så utsatte, her er der mye større kontakt flate end på ventil siden.

Hvis jeg var deg, ville jeg justere dem.

Klarer du å skrue en gips plate op, da klare du og å justere ventiler :wink: bare følg anvisning som jeg linket til, og bruk sund fornuft.

Men ikke stå ute i 15 minus da.....ting blir sjeldent som tenkt når man står og fryser ræva av seg.

Skrevet

den bilen du kjøpte hos en kompis, er jo toppen overhalt på! kam og ventil løftere etc er skiftet så tror ikke du skal tenke på d.. med mindre det er kvasskam du skal bytte til tror jeg ikke du skal tenke på å bytte kam etc.. juster ventilene du:D

Skrevet

Når det tikker etter at han slipper gassen, er ikke det tegn på ventil tikking???

Jeg mener det skulle vere det, desuden skal M20 motoren justeres ganske ofte.....det veit jeg fra tidligere B20 model jeg hadde.

Mener det var minimum hver 20.000 Km.

Tikking kan komme fra dyser også, men det skulle ikke tikke når man slipper gassen.

Ps.

Er ikke noen mekaniker jeg, så ikke stik kniven for dypt nu :wink:

Skrevet

hvis det er ventil tikking så tikker det uanz.. jeg sa jo også at han skulle prøve å justere ventilene.. han sa om han skulle vente med å justere ventilene muligens til han skulle skifte kam.. å det skal ikke være nødvendig å skifte kam når toppen ble overhalt for tja 2 år siden elns.. men prøv å juster ventilene..

Skrevet

det er ikke bare når jeg slipper gassen.. tikkinga er konstant.. men man hører den gådt etter at man slipper gassen og motorn roer seg ned.. pga motor lyden over døver tikkinga.. så d er nåkk ventil tikking trur jeg.

Skrevet
det er ikke bare når jeg slipper gassen.. tikkinga er konstant.. men man hører den gådt etter at man slipper gassen og motorn roer seg ned.. pga motor lyden over døver tikkinga.. så d er nåkk ventil tikking trur jeg.

hehe det ER ventil tikking.. ventilene må justeres ofte.. sånn er det bare:P en del av sjarmen..

Skrevet

og bare for å si d.. hvis d høres litt ekstra inni coupeen så kan d høres ut som om du har veldig tikkelyd hvis den gummiknotten man trer ledninger igjennom etc ved torpedoveggeninn til hanskerommet er falt litt ut av laget:Phehe.. hvis du fikk med deg det:P bare så vitt jeg fikk me meg d her nå:P den gikk litt ut av laget på min og da hørtes tikkingen litt ekstra for å si d sånn inni coupeèn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...