Gå til innhold

Jaging på tomgang E39 523i


joves
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en E39 00mod 523i med et litt plagsomt problem. Motoren får det for seg av og til at den skal jage av og til når den settes i P el.N. settes den i R el D slutter den tvert. Dette uavhengig om den er varm el kald. Utrulig irriterende og høre på.

Jeg har vert og lest av feilkoder, null hull. Har hatt ute tomgangsregulator og rengjort og sjekket at den får operere fritt, sjekket kraftig med startgass etter vakumlekkasje men til ingen hell.

Jeg har lagt merke til spjeldet på innsugsmanifoild (Veivhusvent?) jobber hver gang den jager, kan dette ha noe med saken og gjøre og evnt. hva kan jeg gjøre?

Noen glupe hoder? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja trur ikke at det er det som er problemet.

Jeg har hatt en ny avlesing av feilkoder, og etter litt leting kom vi fram til at LMM registerer luft inn til motoren på 45grader, reell temp var ca 15grader. Har dette noen innvirkning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E39 00mod 523i med et litt plagsomt problem. Motoren får det for seg av og til at den skal jage av og til når den settes i P el.N. settes den i R el D slutter den tvert. Dette uavhengig om den er varm el kald. Utrulig irriterende og høre på.

Herregud da, min er helt motsatt - jager i D og R, men roer seg tvert når jeg setter den i P eller N ! :shock::shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er M52TU som står i den, og det er vet såkaldte monitorerings lamdaer etter hver lamda på disse trodde jeg, og da ville en vel få opp feilkode hvis en skulle ryke. Trudde jeg da (men hva vet vel jeg :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk luftslangen som går på tvers over innsuget (under det lille dekselet som ligger vannrett). Hvis denne slangen kjennes unaturlig bløt, sårlig i bøyene, så prøv å bytte denne. Kjøp bare en vanlig bensinslange og 2 slangeklemmer i samme diameter. Har du kjørt lenge med hull i denne slangen, så kan veivhusventilasjonen ha blitt ødelagt, og en ventil må byttes. Adapsjonsverdier til motoren bør nulles etter at dette er fikset (hvis det er feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljenivået ligger på normalen den.

Den slangen som ligger over innsuget er byttet en gang før jeg kjøpte bilen ser jeg, jeg har prøvd og kjenne litt på den, sett etter sprekker, men den ser helt fin ut.

Hvis Veivhusventilasjonen er ødelagt vil jeg kunne se det? Jeg ser at spjeldet opererer, men det gjør kun fullt utslag frem og tilbake hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...