Gå til innhold

klikke/knekke lyd ved gassbruk v/ bakakselen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en ulyd i går når jeg var ute å kjørte.

Den fungerer slik at når jeg har et gir som og et turtall som gir litt respons når jeg trykker inn gassen, kommer det en knekke/klikke lyd fra under bilen mellom bakhjula et sted. Den kommer også når man står stile og begynner å kjøre. Man hører lyden ganske lett både utenfor og inni bilen.

Noen som har noen ide om hva det kan være? Merker ikke noe annet en lyden, bilen er fullt kjørbar. men jeg liker ikke sånne metalliske ulyder :?

Leste forresten på autopower.se at en utslitt "silentblokk" kunne lage slike symtomer som jeg snakker om, uten om at det visst skulle ødelegge kjøregenskapene. men det har ikke jeg merket. Noen som har et annet ord for silentblokk?

Skrevet

Der ligger en gummisak på akslingen en plass so gjør slik at det ikke skal rykke og nappe når du gjir eller slipper gassen. Den kan vær gåen. Jeg skiftet min for flere år siden, da var den på randen til å dø. Virker bilen til å rykke mer en før når du f.eks kø-kjører?

Ulyder bake fikk jeg også, men det var kardangen so gjekk til h.... Det var da jeg skiftet den gummisaken som jeg ikke husker hva den heter.

Håper dette hjelper deg litt.

Skrevet

hmm njaa...kan jo nøkke litt, men vil ikke si noe merkbart mer. får somregel bar nøkking hvis jeg slipper klutsjen litt brått, men det er jo ikke akkurat unormalt :)

Men takker for svar. skal kjenne litt ekstra etter når jeg skal ut å kjøre etterpå.

Skrevet

den gummetingen heter hardykobling. men slik du forlkarer det tror jeg det er klokka som synger på siste værs

Skrevet
den gummetingen heter hardykobling. men slik du forlkarer det tror jeg det er klokka som synger på siste værs

Og det vil si selve helvetes knuta bak under der? Burde jeg parkere den til jeg får detta fikset?

Etter å ha ta en titt under der frykter jeg det er noe inni knytepunktet bak, men litt vanskelig å vite da i og med at jeg ikke har tilgang til bukk. :roll:

Noen andre som har noen løsning på denne ulyden min? :?

Skrevet

Silenblock=traversforinger. Det kan være en eller begge av de som er gåen også. Traversforingene er gummi/metall-foringer som sitter mellom bakvogn og karosseri, en på hver side rett foran bakakselen. Hvis disse er ødelagte vil man kunne få dunk og evt. klikke-klakkelyder ved gasspådrag. Kjent feil og slitedel på de fleste BMW'er.

Skrevet

på forige 325 min, så sprakk det i karroseriet på innfestinga til travers.. Da fikk eg også litt knekke lyder bakfra. Så om bilen din har vert mye grisekjørt og det er litt rust så kan det vær worst case.

Ellers mulig bare foringer, men du bør ha det på stell både for kjøreegenskapene og minske slitasjen på andre deler.

Skrevet

hmm ok flott med litt tilbakemeldinger! :)

Bilen er voksenkjørt i hvertfall de 7 siste årene og ganske lite rust på den, så frykter ikke at den har sluppet på feste(ne). Dettte skjedde på kameraten min sin isbil, samme symptomer men mye mer dukelyd en det jeg har på min. så utelukker dette foreløpig.

Mener at traversforingene ble byttet ved EU-kontroll av forrige eier for et halvt år siden hvis jeg husker riktig. Men skal høre med han og bekrefte/avkrefte dette seinere i tråden.

får kanskje håpe at jeg tar feil anngående traversene, men kan ikke si jeg har merket dårligere kjøregenskaper.

Bilen står trygt og nyvasket i garasjen klar for en liten pause med etterforskning, men hvis jeg skal ut å kjøre skal jeg kjenne litt ekstra etter.

kan vel også legge til at jeg ikke grisekjørte eller herja når dette skjedde, har aldri utsatt driverket på bilen min for noe særlig belasting. Jeg merket bare ulyden når jeg kjørte rolig ut av et lyskryss.

Og den var der hele dagen, uten at det fikk meg til å parkere bilen :roll: ble i hvertfall ikke noe verre ut over kvelden, men er der enda ja :wink:

Blir dere noe klokere?

Ble kanskje litt for mye å lese for dere detta. :wink:

Skrevet

Da har jeg snakket med den forrige eieren, han hadde bytta traversforingen på venstre side i sommer, som da håper/tror jeg det er høyre foring som lager bråk nå.

Hvis dette er feilen hva tror dere det koster å bytte den?

Hva koster bare foringen? Får snill pris hos en lokal her, men hvor lang tid ta jobben?

Skrevet

foringene koster ikke noe serlig! men er jo litt jobb å bytte den ! få me deg en som har gjort det før! så går det mye raskt ;)

Skrevet

Sjølve foringen kostar vel ikkje meir enn ett par 100-lapper max. Tar vel kanskje 2 timer å bytte. Meinar eg betalte ca 3500 for foring + arbeid på en e34

Skrevet

hmm 3.5k :shock: Var verkstedpris det da? blir jo litt annerledes når han tar det svart.

Har ikke hørt med han enda men håper han tar jobben, regner med det.

Skrevet

jeg har samme ulyd i min bil ved brå gasspådrag, eller bare når jeg tar i gang helt vanlig. samme når jeg gir opp. Det er de foringene som har blitt nevnt flere ganger her. skal på eu godkjenning i morra, også er det rett i butikken for å kjøpe nye bærebro foringer til bakstillinga.

Skrevet

Det kan jo også være opphengslageret til mellomakslingen som begynner å bli dårlig i foringen, det kan virke som om hele bakstillingen vibrerer hvis denne er gåen..

Hadde også dette for et års tid siden, og da var det selve opphenget til klokka som var røket utav festene grunnet rust.. Måtte sveises og forsterkes no veldig i og med at 3 av selve foringsfestene var dradd rett ut av karosseriet..

Det kan du jo sjekke raskt om du bare jekker bilen opp bak og prøver å rykker og drar i bakstillinga..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...