Jump to content

Kjøp av 520i hva bør sjekkes?


bmwsel
 Share

Recommended Posts

Er det touring eller sedan? Hvis touring, er det vel verdt og ta en ekstra sjekk på bakluka for rust, samme gjelder bla innsiden av panseret, rundte nyrerne og sveisen over lyktene. Sistnevnte uavhening av sedan/touring.

Fra autopower.se :

"M54 520i/525i/530i 01-

Mycket hållbar motorkonstruktion utan direkta svagheter. Tickande ventiler kan förekomma, vilket oftast orsakas av igensatta hydrauliska ventilyftare som i sin tur kan indikera slarv med oljebyten."

Link to comment
Share on other sites

Det med rust på bakluka gjelder også sedan, selv om den ikke har vært like plaget med dette som touring. Sjekk også for rust ved tanklokket, er et utsatt sted på E39.

Link to comment
Share on other sites

Siste sedanen var 03-modell og siste touring 04-modell. Det var nok verst på de tidlige modellene, men helt kvitt problemet ble de aldri. På min egen ble bakluka byttet i 99, før bilen var knapt to år gammel :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette er en touring med automatkasse.... Hvordan er disse bilene å kjøre?

Hvilken motor er det som står i denne modellen? (M52)

Noen som har erfaringer med chipping av denne motoren?

Link to comment
Share on other sites

Dette er en touring med automatkasse.... Hvordan er disse bilene å kjøre?

Hvilken motor er det som står i denne modellen? (M52)

Noen som har erfaringer med chipping av denne motoren?

E39 er en nydelig bil å kjøre!

Motoren er på 2,2 liter med 170 hk, som er en del sprekere enn 2 literen på 150 hk som satt i de tidligere 520'ene.

Er vel neppe veldig mye å hente på chipping av denne motoren...

Link to comment
Share on other sites

På eldre e39 har vannpumpa vært en svakhet,pluss at strammehjulene til klima/dynamoreim har gått tørre for fett så bilen har ulyder på tomgang men det er enkelt å skifte ut delene.Dette er sikkert utbedret på nyere modell,automaten på bilen skal være vedlikeholdsfri ut bilens levetid på denne modellen med normal kjøring.Chip er bortkastede penger på 520,du får nesten mer effekt av å kaste ut reservehjulet,bruk heller pengene på en effektpotte av god kvalitet for å få den rette 6er lyden.Hadde 528 sedan selv,men har gått over til 520 som er billigere i drift og billigere å forsikre,har ikke angret ett sekund.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...