Gå til innhold

Er det farlig å dra ut til sperra?


jensemann23
 Share

Anbefalte innlegg

Min e36 320 sperrer på 6200, Det er da det røde begynner.

Jeg tror ikke det er så dumt å dra den til sperra, eller i såffal opp mot 5000 en gang i blandt. Merker at når jeg har kjørt økonomisk lenge og trøkker til, er den dau. Hjelper veldig å "friske" den opp med litt turtall da

8)

Men god og varm motor er jo et must.

Min sperrar iallfall ikkje så tidleg...trur det er rundt 6700-6800...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min e36 320 sperrer på 6200, Det er da det røde begynner.

Jeg tror ikke det er så dumt å dra den til sperra, eller i såffal opp mot 5000 en gang i blandt. Merker at når jeg har kjørt økonomisk lenge og trøkker til, er den dau. Hjelper veldig å "friske" den opp med litt turtall da

8)

Men god og varm motor er jo et must.

Min sperrar iallfall ikkje så tidleg...trur det er rundt 6700-6800...

320i sperrer orginalt på 6350, men kan hende du har en chip, men kan også hende at man drar den over sperre på 1. og 2.gir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som skjer er at plugga ikke gnistrer og at dysene ikke spruter bensin. Og en motor tåler å kjøres på turtallet sperra slår inn på. De er laget for det. BMW hadde satt den lavere om de ikke hadde tålt det. Motoren SKAL være varm før slik kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en motor tåler å kjøres på turtallet sperra slår inn på. De er laget for det. BMW hadde satt den lavere om de ikke hadde tålt det.

Vel, det er å ta litt hardt i syns jeg. Når det er snakk om en motor som er 15 år gammel, som kanskje har rulla nærmere 200 000 km så ville jeg vært litt mer forsiktig med å dra den til sperra. De tåler selvfølgelig ikke like mye som da de var nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en motor tåler å kjøres på turtallet sperra slår inn på. De er laget for det. BMW hadde satt den lavere om de ikke hadde tålt det.

Vel, det er å ta litt hardt i syns jeg. Når det er snakk om en motor som er 15 år gammel, som kanskje har rulla nærmere 200 000 km så ville jeg vært litt mer forsiktig med å dra den til sperra. De tåler selvfølgelig ikke like mye som da de var nye.

Klart det er noe som heter materialtretthet, men personliig hadde jeg ikke vært redd for å dra en gammel BMW motor til sperra noen ganger daglig, om den så hadde gått 200.000. Jeg har kjørt mange motorer, som har gått 200.000+, hardt i timesvis, opptil flere ganger opp på sperra uten å oppleve et eneste havari, men at man korter levetiden på visse motordeler kan man ikke se bort ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det på en pen måte:Hvis motoren din ikke tåler å bli dratt til turtalls sperre når den er varm,så er ikke motoren så mye å samle på uansett,og da er det like greit å ta livet av den med en gang.

Er dette en motor med reim,eller kjede?Hvis reim,så er det vel greit at denne ikke er altofor gammel når du skal tyne motoren litt(60"++)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror min sperrer på 6300, er ikke ofte jeg treffer den værtfall.

Har faktisk kjørt den på sperra i 5.gir i sverige, det var litt spesielt 8)

Når motoren er varm tåler den en god del juling.

Tipper nåla de viste ca 215 da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal gire innen nåla kommer på helt rødt, sperren er der for å beskytte motoren i tilfelle du er for sen til å gire. Det er ikke meningen at man skal stoppe i sperren for så å gire. Ikke tilfeldig at feltet er rødt. Motoren faller ikke fra hverandre om man bruker høyt turtall, men det sier seg selv at kjørestil har sammenheng med varighet/slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

325 jeg har sperrer på enn 6500 tipper jeg.. er ikke så ofte jeg er der oppe.. men når man er litt ivrig på 1 og 2 gir så tar det ikke langt tid før den kutter et par ganger.. før man rekker og gire eller slippe gass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mye forskjellige tall ute og går her, men jeg trodde nå sperra på M50 originalt var på 6250? Mener det var det på min E36 320ia.

Det er vel ett kjent problem at kammen på desse motorene blir fort slitt og dermed ikke oppnår nok turtall til det sperra er satt til

Ja, det å prøve å dra til sperra er en vanlig test når man skal handle bil med M40-motoren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...