Gå til innhold

bmw e30 m10 motor, hvordan få det til å fungere?


BMWGUDEN
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg ein garret t28 turbo og ein intercooler med 2,5toms rør,og ein forge dumpventil, har laget turbomanefoil og downpipe, skal montere ein bensinstrykkregulator for å levere mer bensin til motoren,

har planer om å montere oljekjøler men vet ikkje hvor jeg skal koble den til på maskinen,

har noen ein forklaring på hvordan jeg kan jør det med oljekjøleren?

hvor er oljetryksbryteren ved fordeleren jeg skal ta ut olja til turboen fra?

og hvordan skal jeg stille tenningen slik at det skal fungere?

er ein garret t28 turbo med vannkjøling foresten.

hvor kan jeg få kjøpt deler slik jeg kan få montert oljekjøler?

noen som har bilder så hadde det vert fint

er ein m10 motor 1986mod som planen er at skal gå på mellom 0,5 og 0,8 i trykk, men trenger hjelp til å få det til, er uerfaren når det gjelder og bygge motor, men har lyst til og prøve.

takker for alle svar og tips som kan hjelpe meg med å få det til.

bilder av hvordan dere eller andre har gjort det, kan dere legge det inn her.

skriv gjerne hvoran dere ville gjort det, og mener hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk du ikke PM'n min?

oljekjøler-adapter kjøper du på ebay for den nette sum av 427 NOK (avhenger litt av dollarkursen, men det betalte jeg for ca 20 sekunder siden)

når du får den så skjønner du greia.

oljetrykksbryteren ser slik ut

OilPress.jpg

og er plassert på høyre side av fordeleren.

herfra tar du olje til turboen, og ikke til kjøleren..

returen MÅ inn i bunnpanna over oljenivået, og helst forran.

helst forran pga, om du har den på siden, så vil det bli problemer om du kjører fort i svinger.

om olja hindrer returen litt ved nedbremsinger er ikke så farlig siden man da gjerne har lavere turtall og dermed lavere oljetrykk og i tillegg kortere perioder enn ved bånn gass rundt en krapp sving.

tenninga:

kjøp biltema høyeffektscoil (billig og ja, faktisk bra :lol: )

så løsner du skruen som fester fordeleren og vrir den ca 10 grader med klokka. (dette justerer du igjen når du har fått startet for å få den til å gå reint ved ca 3-4000 rpm og oppover for å forhindre tenningsbank)

så napper du av vakuumslangen til fordeleren og plugger hullet i innsuget (fast tenning)

bensin:

monter bensintrykksregulatoren og juster grunntrykket til ca 3 bar (kan gjøres enten ved å tvangskjøre pumpa, eller starte motoren uten å ha montert trykkrør og gi litt gass så innsuget er trykkløst)

deretter monterer du en lambdasonde og tar en kjøretur. da finner du fort utav om det er for mager eller for feit blanding og justerer btr etter det..

ps: om du vil bruke vannkjølinga på turboen så ta dette fra utløpet bak på toppen, returen tar du inn øverst på radiatoren..

større radiator ville jeg kjøpt uansett.

har desverre ingen bilder, de forsvant med mobilen :cry:

edit: ikke glem å kjør oljedampinga fra topplokket i atmosfærisk catchtank (evt filter rett på stussen) og plugge igjen innløpet på innsuget.. ingen fordel å kjøre ladetrykket inn bakveien akkurat :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...